boekbesprekingen 161 U weet iets van vogels op Walcheren, maar u wilt nog meer weten. Mooi, maak pakweg 2,5 cm ruimte in uw boekenkast. Dan past daar precies de nieuwe avifauna van Walcheren in, uitgeko men in de donkere dagen van december 1998. Zeeuwse vogelaars keken al een paar jaar uit naar het verschijnen, maar 'uit betrouwbare kring' werd keer op keer vernomen dat er (weer) uitstel vas: een zeer bekend fenomeen onder makers an avifauna's. De Walchenaren mogen met voldoening op de voltooiing terugzien. Het resultaat is een boek- werk dat inzicht biedt in de (veranderingen van de) vogelwereld sinds het verschijnen van de vo rige avifauna in 1969, welke in hoofdzaak was gebaseerd op de waarnemingen van een klein ;roepje, een literatuurinventarisatie en interpreta tie van al die gegevens. De huidige avifauna is eel meer gebaseerd op gericht onderzoek. Door het presenteren van de gegevens en documente en van veranderingen krijgt de lezer niet alleen inzicht in de vogelwereld zelf, maar ook in de enorme veranderingen die een gebied als Wal- heren in deze periode heeft doorgemaakt. Vo gels zijn en worden dan een indicatie voor de waarde van een landschap. De avifauna heeft dus tok functie voor de gemeenten op Walcheren. Iet vormt een belangrijke bouwsteen voor het natuurbeleid. Maar de avifauna is er toch vooral voor de 'die hards', de doorgewinterde vogelaars die graag al les willen weten van een bepaalde soort. Wel, die tomen ruimschoots aan hun trekken. Vooral het indrukwekkend kwantum gegevens van onder- oek naar land- en zeetrek doet menige Zeeuwse ogelwerkgroep watertanden. De Walchenaren 1 lebben ook een fijne neus voor bijzonderheden: an minstens vijf soorten zeldzame vogels in Ne derland werd het eerste exemplaar op Walcheren gezien. De waarneming van een Forsters Stern in november 1986 is zelfs de eerste voor Continen taal Europa! Struinend door het boek valt het op dat er een enorme hoeveelheid gegevens uit waarnemingsboekjes, rubrieken, artikelen en rap porten is verzameld, gerangschikt en geïnterpre teerd. Ondanks de digitale hulp nog altijd een iele klus. Het boek is voor een beginnend vogelaar of rreed geïnteresseerde in de natuur wel erg spe- ialistisch. Daarmee wordt, maar dat is een legi- ieme keuze, de afzet van het mooie boek be- rerkt. De landschapshoofdstukken beslaan lijvoorbeeld slechts een achttal pagina's. Hier ïad wat meer informatie in gekund, al was het naar om overheden beter te informeren en te sturen'. Daarnaast, maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak, is bij de soortbeschrijvingen gebruik gemaakt van een hele serie verschillende vette en cursieve kopjes en tussenkopjes. Samen net de af en toe onbegrijpelijke afkortingen (wel iswaar elders in het boek verklaard) komt dit de leesbaarheid niet ten goede. Jammer zijn ook een paar kleine schoonheidsfoutjes die door een ex tra correctieronde wellicht waren voorkomen (b.v. het door elkaar gebruiken van oude en nieuwe namen: Zomertortel en Tortelduif - die staat niet eens in de legenda - Hole- en Holen- duif). De nieuwe avifauna is evenwel een boek met een schat aan wetenschappelijke gegevens, die per soort toegankelijk zijn. Wat mij betreft staat de belangrijkste zinsnede van het hele boek (be wust?) als aller-allerlaatste zin helemaal achterop het kaft: 'Het is een leerzaam 'geschiedenisboek' en een inspiratiebron voor nieuwe natuurverken ningen'. T.C.J. Sluijter Edna van Duyn en Fransjozef Witteveen, Boezem oeuvre catalogus. Bussum, Uitgeverij Thoth, 1999. Tweetalige editie in Nederlands en Engels. 546 blz., rijk geïllustreerd (kleur en zwart/wit). isbn 90 6868 222 9. Prijs 99,50. De uitgave is tot stand gekomen ter gelegenheid van de 65ste verjaardag van de beeldend kunste naar Marinus Boezem (1934), die sinds 1975 in Middelburg woont en werkt. Tegelijk met de pre sentatie van dit boek is door middel van drie ten toonstellingen, in het Kröller-Müller Museum in Otterlo, achk-De Paviljoens in Almere en De Vleeshal in Middelburg, aandacht besteed aan een overzicht van zijn oeuvre. De omvangrijke publicatie is fraai verzorgd in een stijl die past bij het werk van Boezem. Het boek is mooi gebonden en de snede is versierd. Het is voorzien van een half stofomslag in fel groen dat contrasteert met de zwarte linnen kaft met paars/roze letters. Het binnenwerk is aange naam vormgegeven met een leesbare typografie en duidelijke foto's op stevig getint papier. Het geheel zal de liefhebber van bibliofiele kunstboe ken aanspreken. De publicatie bevat een voorwoord door de di recteuren van de drie musea, een essay door Edna van Duyn, een catalogue raisonné door Fransjozef Witteveen, een chronologie en een bi bliografie. In het inleidende artikel zijn de illustraties ook in kleur weergeven. Het artikel bevat het noodza kelijke kader om het werk van Boezem in zijn tijd te kunnen plaatsen. Zijn thema's worden stuk voor stuk behandeld. In het slot wordt gewezen op de invloed die zijn werk heeft op volgende generaties en op de feitelijke informatie in de ca talogue raisonné. In de oeuvrecatalogus zijn alle werken uitvoe rig beschreven en op een enkele uitzondering na

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1999 | | pagina 47