162 BOEKBESPREKINGEN - in de gevallen dat er geen materiaal beschik baar was (dit is dan ook vermeld) - afgebeeld. Het deel bevat veel feitenmateriaal en belangrijke gegevens voor toekomstige onderzoekers. Het is informatief en bezorgt de lezer een helder beeld op de ideeën- en gedachtenwereld van Boezem, zoals die in zijn werk verbeeld zijn. Zijn omvang rijke archief, dat systematisch is bijgehouden, is hierdoor op een zeer bruikbare wijze ontsloten voor de toekomst. Mede dankzij de uitvoerige biografie en biblio grafie is met de publicatie een naslagwerk gerea liseerd voor een ieder die in de toekomst wil publiceren over Boezem en voor allen die zijn geïnteresseerd in hedendaagse kunst en bovenal in kunstenaars uit Zeeland. Marinus Boezem heeft grote invloed gehad op het culturele klimaat van Middelburg, de stad waar de actuele kunst nog altijd een bijzondere positie inneemt. Beroemd zijn de door Boezem georganiseerde manifestaties 'Podio del Mondo per l'Arte' (sinds 1976) en 'Forum' (een jaarlijks terugkerend evenement tussen 1977 en 1987). Vele liefhebbers van de hedendaagse kunst on dernamen de tocht naar het verre Middelburg om erbij te zijn. Een voortzetting van deze traditie is te zien in het tentoonstellingsbeleicl van De Vleeshal dat het randstedelijk publiek in bewe ging weet te krijgen en regelmatig de landelijke pers haalt. Boezem is een internationaal bekend kunste naar uit Zeeland. Zijn werk is ruim vertegenwoor digd in de collecties hedendaagse kunst van de Provincie Zeeland en het Zeeuws Museum. Eén werk van hem maakt permanent onderdeel uit van het door de architect Cees Dam heringerichte Abdijplein: het beeld Fossiel uit 1983 heeft aldaar een definitieve plaats gekregen. Dit beeld is aan gekocht door het Zeeuws Museum en niet door de Provincie Zeeland zoals ten onrechte vermeld is bij catalogus nummer 215. Het is jammer dat in het catalogusdeel meer fouten zijn gemaakt waar het werken betreft die deel uitmaken van de col lectie van het Zeeuws Museum en de collectie van de Provincie Zeeland. Een lijst van geconsta teerde errata zal ik toesturen aan het archief Boe zem. Marinus Boezem is nog immer zeer actief. Het boek biedt ons een inzicht in en een overzicht van een bijna veertigjarige ontwikkeling als kun stenaar. Uit de verantwoording blijkt duidelijk zijn invloed op de inleiding en de catalogue raisonné. Het alleroudste werk wordt niet besproken. Op zich is dit legitiem omdat dit niet heeft bijgedra gen aan de lijn van zijn ontwikkeling. Vanaf de gekozen start blijkt duidelijk waar het Boezem om gaat en hoe zijn werk geduid kan/moet wor den. Mijn opmerking komt enkel voort uit de nieuwsgierigheid, van de vakspecialist die geprik keld is om nog meer te willen weten. Al met is het een zeer waardevolle publicatie die, als extra reden voor aanschaf, ook nog een sieraad is voor de boekenkast. I.V.T. Spaander J. van Gilst en Q. Menken, Gerard Menken. 96 blz., geheel in kleur geïllustreerd. Uitgegeven in eigen beheer, 1999. verkrijgbaar bij mevrouw Men ken, Marktveld 15, 4481 BH Kloetinge. Prijs 50,-. De schilder Gerard Menken neemt in het Zeeuwse kunstleven al vele jaren een prominente plaats in. Al bijna veertig jaar woont hij in Kloe tinge en gedurende die tijd heeft hij vele malen in Zeeland geëxposeerd. Nu, op zijn tachtigste, is hij productiever dan ooit. Bovendien is Menken een veelzijdig kunstenaar. Hij tekent, aquarelleert en schildert in olieverf, en is daarnaast ook lang actief geweest als musicus en koordirigent. Zijn onderwerpen vindt hij dicht bij huis, maar ook verder weg. Hij tekent veel portretten en het Zeeuwse landschap, vooral dat van de Ooster- en Westerschelde, vormt een onuitputtelijke bron van inspiratie. Maar ook Bretagne met zijn diepe devotie en de klassieke oudheid trekken hem aan. Naarmate de onderwerpen verder van huis liggen, neemt de mate van abstractie toe. Zo ver toont het werk een scala van nuchter realisme in de Zeeuwse boerderijen tot pure abstractie in re ligieus getinte werken. Wat het werk samenbindt is vooral de kleur. Menken heeft een voorkeur voor blauwgroen met enkele oranjerode accenten. Aan dit Menken- groen is zijn werk van verre te herkennen. Op grote tentoonstellingen leidt dit kleurgebruik zelfs tot een zekere eentonigheid. Ter gelegenheid van zijn 80ste verjaardag is nu een boek over hem verschenen. Het bevat de no dige biografische gegevens, een korte autobiogra fische notitie, een essay van kunstcriticus Nico Out en enkele getuigenissen van leerlingen en kennissen. Maar het is vooral een kijkboek met tientallen kleurenreproducties. Het werk is daar bij thematisch gerangschikt. Dat is geen bezwaar, omdat Menken's stijl, zeker in de laatste veertig jaar, weinig is veranderd; alleen is de thematiek geleidelijk uitgebreid. Het vroegere, meer traditio nele werk uit de Zaltbommelse tijd is wel apart behandeld. Gelukkig zijn de kleurenreproducties van fraaie kwaliteit. Alleen jammer dat men een paar gekopieerde krantenartikelen heeft opgeno men; daar wordt een boek niet mooier van. Het is een goede zaak dat nu ook Menken's werk in een publicatie is vastgelegd, niet alleen voor de liefhebbers van zijn werk, maar ook voor de documentatie van het Zeeuwse kunstleven. A.J. Beenhakker

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 1999 | | pagina 48