boekbesprekingen 71 Sjaak Langenberg, leuk om tijdens een receptie te ontmoeten, maar deze bijeengeprate weekerva- ringen in zo'n mooi boekje en met die parman tige Engelse vertaling ernaast (zoals overigens bij alle teksten), dat heeft een te gering gewicht, te weinig zelfs voor een goede krant. En wat hij wil beweren, blijft ergens tussen bedoelingen en ver moedens steken. De laatste bijdrage is weer volop poëtisch. Vijf zogeheten 'beeldassociaties' van Andreas Oost hoek. Waarom gaan sommige mensen toch ge dragen praten en halen ze archaïsche woorden en formuleringen uit de kast als het over kunst en oude tijden gaat! Ze gaan 'doch' schrijven in plaats van 'maar', hebben het ineens over 'deer nis' en 'welbehagen' en zeggen 'Wit is zijn hemd' en 'Stil is het volk', alsof ze gebrekkig uit een vreemde taal vertalen. Wat moeten we met de vulnerabele stukken zijner collectie', 'heerlijke vergezichten' en meer van dit versleten-poëtische rinkeldekinkproza? Wie zo'n merkwaardige ten toonstelling als 'Het betoverde plein' bezoekt n de moeite neemt om er een boekje bij te ko pen, wil graag wat meer te weten komen over de expositie en de kunstwerken. Je ver wacht dan niet getracteerd te worden op de vrije associaties en privé-extases van een willekeurige schrijver. Hier ligt meteen ook het hele probleem, zowel van het boekje als van de expositie. En terzijde moet hier toch maar iets over die tentoonstelling zelf worden gezegd: het was een allegaartje. Een allegaartje van vormpjes, vondstjes en losse be denksels. Al die associaties in het wilde weg: juf frouw met deken op iv gezien? Mijn thema wordt poppen met dekens. Artikeltje in de krant over aangespoelde man? Mijn thema wordt 'mysterieus mannetje'. Boom op plein? Hup: boomhut en touwladder op dat plein geknutseld. Overal privé-reacties op omgeving en actualiteit. Terecht hing 'ik' als neonreclame aan de torens van de abdij. Associatie en reactie hebben de plaats ingeno men van visie en idee. En waar er sprake is van ideeën, zijn ze zo kleintjes en privé, dat ze het stadium van losse gedachten nauwelijks ont groeid zijn. En daarom zien die teksten in het boekje er ook zo uit: ofwel wordt de middelma tigheid van een ideetje met woorden opgepompt, ofwel slaan de schrijvers zelf aan het associëren. Plein, kunst, historie, nieuws van de dag: het maakt allemaal niet uit. Het boekje komt wel vol. Plaatjes. Praatjes. U ziet maar wat u ermee doet. Als je in cle zomer die tentoonstelling op het aodijplein hebt gezien, als volwassene daar hebt rondgelopen, soms met die Land-van-Ooit-ach- ti ge gêne bij het zien van de moedwillige naïevi- leit van andere volwassenen, en daarna in dat boekje hebt gebladerd en wat hebt geroken aan die brij van bedoelingen en associaties, dan valt die oude prent van kinderspelen op hel abdij plein (p. 10) als volkomen zuiver op. Kinder-spel ghedijdet tot Sinne-beelden ende Leere der See- den. Het spelen van kinderen opgetild tot een hogere betekenis. Die betovering is voorgoed verbroken. En als we denken dat we zelf het wondere kunnen for ceren door een naïeve instelling te combineren met wat huisbakken diepzinnigheid en vreemd gevederde woorden, vergissen wij ons danig. Maar het blijft een mooi vormgegeven boekje, dat is zeker. R.G.N. Guldenmunt! Jules van Beylen. De Antwerpse Knots en cle Vlaamse Garnalenvisserij op cle Schelde in Vlaan deren en Zeeland. Franeker, Uitgeverij Van Wij nen, 1999. 264 blz., met vijf kleurenfoto's en vele zwart-witfoto's, schetsen en tekeningen. Isbn 90 5194 176 5. Prijs: 89,50. Jules van Beylen. Wie kent hem niet als een grootmeester op maritiem gebied? Vorig voorjaar werd hij tachtig jaar. Ruim tachtig jaar en nog vol op actief. Inmiddels heeft hij weer een indruk wekkend boek gereed, en werkt hij rustig verder aan het volgende. Bent u vanuit Vlissingen wel eens de Wester- schelde opgevaren voor een tocht naar Antwer pen? Is het u ook opgevallen dat u nog zo weinig tegenkomt wat herinnert aan vroeger? Bij goed zicht kunt u op dertig mijl afstand de koeltorens van Doel al hun witte rookwolken zien uitbra ken. Om hel half uur passeert u links en rechts moderne windmolens. Het beeld op de rivier wordt bepaald door snelle fruitjagers en immens grote containerschepen. Vooral bij het passeren van het Verdronken Land van Saeftinghe kunt u de scherpe tegenstelling tussen oud en nieuw waarnemen: een moderne radartoren aan de rand van het grootste schorrengebied van Europa. Als u de Schelde verder opvaart passeert u het grens gebied van Nederland en België. Hier wordt de skyline verder bepaald door hel havengebied van Antwerpen: grote containerkranen en tientallen schoorstenen van de petrochemische industrie. Hoe geheel anders moet het beeld geweest zijn in de tweede helft van de vorige eeuw. De oe vers van dit deel van de Schelde bestonden hoofdzakelijk uit schorren en kreken, In dit ge bied werd de garnalenvisserij bedreven door de vissers van Kieldrecht, Berendrecht, Zandvliet en diverse andere haventjes in het grensgebied van België en Nederland. In zijn nieuwste boek laat Jules van Beylen ons kennismaken met deze vissers, de garnalenvisse rij, de leurders en hun scheepjes: de Antwerpse knotsen. Rond 1890 waren er nog zo'n 26 van

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 37