67 Aanwinsten Aanwinsten Historisch-topografische atlas Zelandia Illustrata Sinds de oprichting, in 1769, heeft het Zeeuws Genootschap verscheidene belangrijke verzame lingen opgebouwd, waarvan de historisch-topo grafische atlas Zelandia Illustrata er een is. Deze atlas bevat de oudste en grootste verzameling kaarten, tekeningen en ander beeldmateriaal met betrekking tot Zeeland. Een Amsterdamse rechts geleerde begon aan het begin van de achttiende eeuw met de opbouw van deze verzameling, die in 1863 door het Zeeuws Genootschap werd aan gekocht en bij de al bestaande kleine verzame- ling van het Genootschap werd gevoegd. In het aarverslag van 1863, waarin de aankoop wordt vermeld, wordt de wens uitgesproken dat het Ge nootschap blijvende belangstelling voor de Zelan dia Illustrata mag behouden en dat door schen kingen en acquisitie de atlas in de loop der tijden een illustratie van de historie van Zeeland mag blijven. Velen, vooral in het verleden, hebben ge hoor gegeven aan deze oproep en afbeeldingen geschonken. Het merendeel van de aanwinsten is echter aangekocht. Soms waren het zeer waarde- volle stukken: de minuutplattegronden van Zeeuwse steden van de hand van Jacob van i leventer (1908), helaas alle verloren gegaan in 1940, aquarellen en werktekeningen van de inundatie en drooglegging van Walcheren in 1944-1945 van Waalco Dingemans jr. (1983 en 1988)het Speculum Zelandiae, ca. 1668 uitgege ven door Nicolaes Visscher (1988), en negen quarellen van het Huis Oostkapelle, in 1772 ge maakt door Jan Arends (1995). De meeste aanko pen zijn van veel minder waarde maar vormen niettemin een waardevolle aanvulling van de Ze- landia. Ook in 1999 is de atlas door aankoop en schenkingen met zestig nummers uitgebreid. Drie ummers zullen in het navolgende nader worden I 'dicht, te weten: Zelfportret Anneke van der Feer, houtsnede ca. 1935, 15,3 x 20,9 cm. (aanwinst 1999/20) Portret van Anneke van der Feer, tekening in krijt en potlood van Herman Schutte, 1949, 48,3 x j3,3 cm. (aanwinst 1999/35) Gezicht op Veere, tekening in houtskool van An neke van der Feer, ca. 1955, 27,6 x 35,9 cm. (aan- inst 1999/21) Anneke van der Feer, geboren op 25 december 1902 te Sneek, was een veelzijdig kunstenares, die schilderde, tekende, aquarelleerde en hout sneden en etsen maakte. In de twintiger jaren van de vorige eeuw, toen zij in Amsterdam woonde en werkte, heeft ze les gehad van Hal men Meurs. Later, in 1939, studeerde zij nog aan de Académie Libre te Parijs. Zij heeft zich voor een groot deel echter zelf gevormd. Anneke van der Feer maakte voornamelijk portretten, stille vens en landschappen. Haar stijl, die het midden houdt tussen impressionisme en expressionisme, is sober, en haar kleurgebruik gedempt. Van der Feer, een overtuigd communiste, ver trok ca. 1930 naar Moskou. Daar ontmoette zij in 1932 de filmer Joris Ivens, met wie zij enige tijd samenwoonde. Ivens schrijft in zijn autobiografie: 'Anneke kende ik al heel lang. Ze was schilderes, communiste en we verkeerden in Amsterdam in dezelfde politieke en artistieke milieus. Anneke was een onafhankelijke vrouw Ivens vertrok al vrij spoedig uit Moskou terwijl Anneke er nog verscheidene jaren bleef. Zij voorzag in haar le vensonderhoud door te tekenen en te schilderen voor onder andere linkse bladen in Nederland. Als partijlid was zij zeer betrokken bij de werke lijkheid van het communisme en had volgens Ivens een absoluut vertrouwen in de communisti sche partij en de Sovjet-Unie. Door de ontwikke lingen in de Sovjet-Unie verliet ook Anneke om streeks 1939 Moskou. De laatste jaren in Moskou moeten heel moeilijk zijn geweest. Toen Anneke in 1939 in Parijs Ivens weer ontmoette, zei ze te gen hem: 'Joris, je hebt geen idee. Er zijn daar vreselijke dingen gebeurd. Het is maar goed dat Afb. 1. Zelfportret Anneke van der Feer, houtsnede ca. 1935. ZA, KZGW, Zei. 111. aanwinsten 1999/20.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 33