98 THEORIE EN PRAKTIJK AH). 7. Tijdens de herden king van het 50-jarig be staan van de school in 1931 was het gebouw fraai ver sierd. ZA, KZGW, Zei. 111. aanwinsten 1998/42-2, werden besteed aan praktische vorming: de helft aan praktijk, twaalf tot veertien uur aan tekenen (rechtlijnig, meetkundig, vak-, handvak- en vorm- tekenen), terwijl voor de meer theoretische vor ming (meet-, stel- en natuurkunde, Nederlands en rekenen) maar enkele uren beschikbaar waren1''. In de derde plaats nam in de twintigste eeuw het aantal vakken en vooral het aantal leerlingen toe. Het aantal vakken werd achtereenvolgens uitgebreid met schilderen, meubelmaken, stoffe ren, elektrotechniek en een machinistencursus. Het aantal leerlingen groeide van nog geen vijftig in 1900 naar ongeveer 250 in 1931- In de vierde plaats veranderde de samenstel ling van het bestuur. In 1906 bestond het bestuur nog uit vertegenwoordigers van verschillende in stellingen: 'het departement "Middelburg" van de Maatschappij van Nijverheid, het departement "Middelburg" van de Maatschappij tot Nut van het Algemeen, de gemeenteraad, de Timmerlieden patroons Vereeniging, de Smids-patroons Vereeni ging, de Schilders-patroons Vereeniging, de Tee kenacademie en als eenig ambacht uitoefenende of daarmee in betrekking staande heeren'20. Vrij spoedig daarna werd het bestuur uit en door de leden van de vereniging gekozen. In 1906 ontstond een bestuurscrisis: het zit tende bestuur had geen antwoord van de ge meente gekregen op het verzoek om voor een nieuw schoolgebouw een terrein, de kosten van een gebouw en inventaris en de rente en aflos sing te regelen. Het bestuur stelde toen voor de vereniging te ontbinden. Dit voorstel werd met dertien tegen tien stemmen verworpen. Het be stuur bood zijn ontslag aan. Een nieuw bestuur kwam met een eenvoudiger bouwplan, zocht naar een geschikt terrein en naar financiële mid delen. Het College van Burgemeester en Wethou ders stelde de gemeenteraad voor aan de 'veree niging de Ambachtsschool kosteloos af te staan het terrein, gelegen tusschen het plantsoen en de Zuidsingel, en aan de vereeniging tot weder- opzeggens toe een jaarlijksche subsidie te ver- leenen van 5500,-'2'. De inspectie keurde de nieuwe plannen goed, de gemeenteraad ging akkoord en zo kreeg de school voor jaren haar eigen plek: het gebouw aan het Molenwater. De school, gebouwd door de architect H.J. Brouwer, werd op 1 december 1908 in gebruik genomen en op 10 maait 1909 officieel geopend22. Subsidie van het Rijk, toezicht van de gemeen telijke Commissie van Toezicht op het Middelbaar Onderwijs, losmaking van de burgeravondschool, een uit en door de leden gekozen bestuur, een toenemend aantal onderwijzers, leerlingen en vakken, een eigen gebouw: de ambachtsschool was geïnstitutionaliseerd. Epiloog Het is niet het verhaal van de ambachtsschool te Middelburg geworden, zoals ik dat aanvankelijk voor ogen had. Het voordeel hiervan is dat de ontwikkeling van het beroepsonderwijs in de ne gentiende eeuw in Middelburg op een rij gezet is. De achtergronden van het ontstaan van de school zijn belicht. Een bijzondere, bijvoorbeeld een so ciaal-economische reden tot oprichting van de school lijkt er niet te zijn: het lijkt meer op een prestigekwestie van de maatschappijen 'Nut' en 'Nijverheid' dan op noodzaak. Naijver, bijvoor beeld op Goes, kan een rol gespeeld hebben. Weerklank ondervond de school wel, zij het vooral bij de gegoede burgerij en nauwelijks bij de lagere klasse. Het aantal leerlingen bleef jaren lang laag.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 24