GENOOTSCHAPSVERZAMELINGEN 101 Afb. 2. PL vi, alb. 14a en 14b uit platenatlas (1845) met handgeschreven opschrift: 'De Romeinsche beelden en gedenk- steenen van Zeeland, behoorende bij de daartoe betrekkelijke werken van Dr. L.J.F. Janssen en ab Utrecht Dresselhuis'. Deze atlas bevat ook platen van de Domburgse Nehalennia-stenen die drie jaar later bij een brand verwoest zouden wor den. Foto Zeeuws Documentatie Centrum. M, welks linker schenkel geenszins met dien der overige M's van dit opschrift overeenkomt; en bij de letter N, welks linker schenkel mede onjuist is; en uit welke letter ik zou besluiten, dat de steen houwer eerst eene V had willen beitelen, doch onder die bezigheid zijne fout inziende er eene N van maakte, en zodoende de V, die er op die I volgen moest, verzuimde, omdat hij aan zijne zoo even bij die letter gemaakte fout dacht.'5 Naast de inscriptie op de voorzijde zijn op het rechter zijstuk nog de sporen te zien van de on derkant van een cornucopiaeen hoorn van overvloed. Dit betekent dat de steen een boven deel moet hebben gehad (dat dus verloren is gegaan), waarop Hercules zelf afgebeeld was, ge- ooid met zijn karakteristieke attributen, leeuwen vacht met knuppel of met een drinkbeker (cant- harus) in de hand. Hercules is in die twee gedaantes vaak afgebeeld op een zijkant van een Nehalennia-altaar6. Betekenis Vlagusanus was een lokale godheid. Zoals Neha- ennia dat was voor de stam van de Menapiërs, die het kustgebied bewoonden van wat nu Vlaanderen en Zeeland heet, kan Magusanus be schouwd worden als de hoofdgod van de Bata ven, die zich ophielden in het gebied dat we nu de Betuwe noemen. Nehalennia werd 'geadop teerd' door geromaniseerde niet-Menapiërs, haar naam werd met Latijnse letters opgeschreven en ze kreeg diverse attributen mee die haar ook voor buitenstaanders aantrekkelijk maakten. Toch zou ze door haar unieke kledij, de vroegst afge beelde Zeeuwse klederdracht, herkenbaar blijven als een typisch Menapische. De Bataafse Magusa nus werd door de Romeinen vereenzelvigd met 'hun' Hercules. Hercules gold bij de Romeinen als beschermer van het handelsverkeer. Kooplieden brachten hem vaak een offermaal, betaald met een gedeelte van de behaalde winst. Verder werd hij beschouwd als de verpersoonlijking van dap perheid en durf. Meerdere malen werd oorlogs buit aan Hercules gewijd. Ook aan Magusanus werden bijzondere capaciteiten op het terrein van de oorlogvoering toegeschreven. De cultus van Hercules Magusanus was typisch voor het Neder- Rijnse gebied. Onlangs is bij Empel een tempel complex opgegraven dat één van de centrale hei ligdommen in de populaire Magusanus-cultus moet zijn geweest. Het Bataafse pantheon werd

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 27