78 EEN MIDDELBURGS PROCESSIESPEL Afb. 1. Foto van het laatzestiende-eeuwse bord van de Middelburgse rederijkerskamer Het bloemken Jesse, ver brand in mei 1940. ZA, KZGW, Zei. 111. 111-498. enkele met stedelijke wapens, met voorwerpen of afbeeldingen gemarkeerde plaatsen waar mo gelijk ook een verhoging opgesteld stond, werd halt gehouden om een koite scène uit te beelden. De magistraat beloonde de deelnemers met ge schenken, meestal presentwijnen en vergoedin gen van onkosten, zoals voor reizen, kleding en opvoeringsmateriaal. Een belangrijke ommegang kon niet zonder toneel. Teksten van processie spelen zijn echter maar in beperkte mate overge leverd". Het betreft hier speel- of spreekteksten van geringe omvang met een heilshistorische of bijbelse stof en een zeer eenvoudige niet-allegori- sche handeling, terwijl de mise-en-scène simpel is. De thematiek van de figuren en spelen die in processies voorkomen, kan men globaal verdelen in enkele rubrieken. Ramakers (1996) onder scheidt behalve de categorieën 'reuzen, vorsten, leerstellingen en wonderen' en 'Christus en Ma ria', de oud- en nieuwtestamentische onderwer pen. Het Middelburgse spel moet gerekend wor den tot het nieuwtestamentische type dat na 1505 in processies verschijnt en in toenemende mate populair wordt. De Middelburgse situatie Het Middelburgse spel werd in de stad opge voerd tijdens een processie die niet op Sacra mentsdag plaatsvond, maar op een speciale om megangsdag, elf dagen later. Waarom twee kerkelijke feesten zo kort na elkaar, met twee processies? De grote ommegang werd in Middel burg gekoppeld aan een lokale traditie. In de in 1575 afgebroken Middelburgse Westmonsterkerk (op de Markt) bevond zich, naar we mogen aan nemen, een reliek: een strikje hout van het kruis van Christus dat in een met kristal overdekt kistje bewaard werd. Het werd jaarlijks tentoongesteld en in de stad rondgedragen7. De ontwikkeling van de twee processies bin- f nen de stedelijke cultuur van Middelburg valt overigens niet eenvoudig te reconstrueren. Aan vankelijk lijkt de Sacramentsprocessie de belang rijkste te zijn geweest. In 1365—1366 komen in de stadsrekeningen slechts onkosten voor de Sacra mentsprocessie voor. We vinden in de rekening van dat jaar gegevens over rondreizende muzi kanten en verhalenvertellers. Ze kregen geld en een maaltijd van het stadsbestuur. In 1366-1367 is sprake van 'meistreylen die voren tsacrament ghengen'8. Optredens van vedelaars, bespelers van 'ghytaernen' (luitisten), rebekspelers, pijpers, schalmeiblazers worden genoteerd, ook een 'qlunjstenaere van zegghene', een voordrachts kunstenaar. Leden van het stadsbestuur en amb tenaren in dienst van de stad krijgen een vergoe ding voor hoeden en handschoenen. Al deze onkosten hebben betrekking op de processie op Sacramentsdag. In de stadsrekeningen zien we voor het eerst in 1444 uitgaven voor een andere processie, na melijk die van het Heilig Kruis9. Geleidelijk zijn mogelijk de twee processies van karakter veran derd. De Sacramentsprocessie wordt dan de kleine, devote processie en de Heilig Kruispro- cessie de grote ommegang die voor de stedelijke cultuur, compleet met muziek, dans en toneel het belangrijkste is. Vanaf deze jaren - 1445 er verder - treffen we in de stedelijke ordonnanties voor verschillende gilden verplichtingen aan ten aanzien van de twee processies. Oplopende spanning Wie nagaat wat de 'wet en raad' van de stad ir de tweede helft van de zestiende eeuw beslui met betrekking tot de rol van de gilden en de re derijkers in de processiecultuur, voelt de oplo pende spanning. Op 18 mei 1564 regelt het stads bestuur de deelneming van de gilden en de rederijkers aan de ommegang. Gilden die mee doen aan de processie met spelen, zullen ge schenken ontvangen, maar wie niet mee willen doen, zullen zich ontslagen mogen achten van de plicht. Op 30 mei 1566 komt de magistraat met een dwingend gestelde publicatie: Roerende Sa- cramente- ende Ommeganckdaegen, boe men als dan in ordene gaen sal. In artikel twee krijgen alle dekens en beleders met hun 'ambochtsvolck' het voorschrift dat ze zullen gaan 'met huere keersen op den voorscr. daege des morgen s goets tijts ten acht uuyren in sinte Pietersstrate, om in de processie te gaene'. Wie opdracht krijgt

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 4