EEN MIDDELBURGS PROCESSIESPEL 79 van het gildebestuur met kaarsen te lopen, krijgt bij weigering een boete. Dan volgen drie artike len die het toneeloptreden van de gilden en de taak van de rederijkers regelen. De rederijkers lij ken op grond van artikel vier een coördinerende rol te hebben"1. In de tweede helft van 1566 begon in Middel burg de beeldenstorm, als eerste stad in het hui dige Nederland. In het volgende voorjaar boog het stadsbestuur zich over de nu ontstane situatie net betrekking tot de processies. Op 10 mei 1567 oesloot het bestuur tot een sobere aanpak: een bescheiden Sacramentsprocessie, zelfs zonder kaarsen en zonder eten. Op de ommegangsdag noet de stad met de gilden en schutters zich wél nanifesteren, maar het wordt aan hen overgela- :en of ze iets met tableaux vivants of sprekend oneel willen doen. Een besluit van Wet en Raad an donderdag 7 juni 1567, een week na Sacra- nentsdag, een paar dagen voor de Heilig Kruis- brocessie, onderstreept nog eens krachtig wat er an de gilden verlangd wordt bij de komende ommegang: alle leden moeten met toortsen lopen n niemand mag vreemden sturen als plaatsver- angers. In deze ommegang is ook het sacrament n een monstrans, een kostbaar liturgisch voor- verp, meegedragen. De 'oude costuyme' moet de immegangsdag en de Sacramentsprocessie red- i ten". Ioneel op de ommegangsdag loals vrijwel overal, kwam in de loop van de tijd de verantwoordelijkheid voor de kerkelijke fees ten in handen van de stedelijke overheid te lig gen, die zich zo koft manifesteren en daarbij gil den, rederijkers en wijken en straten inschakelde. In de Middelburgse stadsrekeningen lezen we vanaf 1366-1367 dat er muzikanten meelopen in Ce Sacramentsprocessie. Vanaf 1451 vinden we anwijzingen voor toneelopvoeringen. Na 1480 z jn de rederijkers betrokken bij de organisatie in de ommegang, een privilege dat in 1484 be vestigd wordt. Toneel, figuren en muziek - daar mee wordt de Heilig Kruisprocessie in Middel burg in de tweede helft van de vijftiende eeuw tot een stedelijke manifestatie van grote allure. De route die de processie volgde in Middel burg, kan niet meer uit de bronnen gereconstru- e erd worden. Maar De Stoppelaar kon dat in 1185 kennelijk wel12. Volgens hem begon de pro cessiedag in Middelburg vroeg in de morgen met klokgelui van alle kerken. De straten waren s .hoongemaakt en met vlaggen versierd en aan huizen waren geschilderde blazoenen gehangen. Op verschillende plaatsen stonden stellages voor de 'stomme schouwtooneelen'. Na een mis verliet de geestelijkheid in de prachtigste gewaden te gen acht uur de abdijkerk, aan het hoofd de abt - Afb. 2. De Westmonsterkerk. ZA, KZGW, Zei. 111. 11-582. na de verheffing tot bisdom uiteraard de bis schop. We moeten aannemen dat hij het heilig sacrament droeg, dat op een zeker tijdstip uit de Westmonsterkerk was gehaald en na de mis naai de stoet werd gebracht. De tocht begon in de Sint Pieterstraat bij de aan Sint Pieter gewijde Noord- monsterkerk. Uit gilde- en schutterij-instructies weten we, dat zij daar om acht uur 's morgens opgesteld moesten staan. Voorop liepen tromme laars, schalmeiers en pijpers. Daarna volgden de gilden en de schutters in een niet meer te re construeren volgorde, met vaandels, wapens, in de mooiste kleren en met waskaarsen en toort sen, die veelal door de jongsten werden gedra gen. Bij de Heilig Kruisprocessie reden er speel wagens mee. Het moeten er meer dan twintig zijn geweest. Soms liepen er boetelingen mee. Achter in de stoet volgden de heilige hoogtepun ten: sacrament en kruis. Priesters en kloosterlin gen droegen zilveren beelden en andere kerke lijke sieraden. Het crucifix stond op een hoge standaard, omgeven door koorknapen in het wit, 'wierook plengende'. De abt droeg met hulp van diakenen het sacrament onder een hemel van goud en laken, waarvan de koorden door hoge geestelijken en/of leden van de magistraat wer den vastgehouden. Bij de Heilig Kruisprocessie zal voor of achter het sacrament op dezelfde wijze de vermeende splinter des kruizes vervoerd zijn. Dit dragen was een taak die de ambachten bij toerbeurt op zich moesten nemen. Kennelijk was het mogelijk offergaven voor het kruis aan te bieden. Er is sprake van een beursje. Na de Sint Pieterstraat ging de tocht via de ab dij naar de Markt met stadhuis, waar gedefileerd werd langs 'wet en raad' en eventuele hoge gas ten met lijfwachten. Interessant is de mededeling dat het kruis ook 'buyten' de stad werd gedragen. Dit kan niet anders betekenen dan dat de proces sie door een poort buiten de stadswallen is ge gaan, en weer door een andere poort terug na tuurlijk. Tijdens de lange tocht werd er door de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 5