een middelburgs processiespel 83 De tweede jood: Kijk eens, wat een wonder is hier verricht! Onze raadsheren zijn vol schaamte weggelopen. Maar dat hadden zij zich heslist heel anders voor gesteld. Het einde bekroont het werk. Dit spel telt 77 re gels. Adolphus van Lare heeft dit geschreven op 4 juni 1569. Literatuur Andel, M.A. van. Chirurgijns, Vrije Meesters, Beunhazen en Kwakzalvers. De Chirurgijnsgilden en de practijk der heelkunde (1400-1800). Am sterdam 1947. Caspers, C.M.A. De eucharistische vroomheid en het feest van Sacramentsdag in de Nederlanden tijdens de Late Middeleeuwen. Leuven 1992. Dijk, N.G.M. van. Openbare feesten en volksver maak in Middelburg circa 1365-1574. [ongepu bliceerde doctoraalscriptie vu Amsterdam] [Baarn 19891. Fokker, A.A. 'Losse Bladen uit de geschiedenis van het Chirurgijnsgilde te Middelburg'. Neder- landsch tijdschrift voor geneeskunde 13 n (1877), 533-372. Hummelen, W.M.H. Repertorium van het rederij kerstoneel 1500-1620. Assen 1968. Kesteloo, H.iVI. 'De stadsrekeningen van Middel burg i van 1365-1449'. In: azc, 1881, 171-330. 'De stadsrekeningen van Middelburg n van 1450- 1499'. In: azc 1885, 43-171. 'De stadsrekeningen /an Middelburg m van 1500-1549'. In: azc 1888, 157-426. De stadsrekeningen van Middelburg ïv an 1549-1600'. In: azc 1891, 1-182. Meertens, P.J. Letterkundig leven in Zeeland in de estiende en de eerste helft der zeventiende eeuiv. Amsterdam 1943- Ramakers, B.A.M. Spelen en figuren, toneelkunst en processiecultuur in Oudenaarde tussen Mid deleeuwen en Moderne tijcl. Amsterdam 1996. -choute, D.A. Schets van het Middelburgsche chi rurgijnsgilde. Middelburg 1915. Fchoute, D.A. De levensloop van een ziekenhuis. Geschiedenis van het gasthuis te Middelburg. Mid delburg 1916. I choute, D.A. 'Uit boeken die verloren gingen'. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde 85 (1941), 332-372. toppelaar, G.N. de. Het schuttengilde van den 'delen Handboog. Confrérie van St. Sehastiaan te liddelburg. Middelburg 1886. Inger, W.S. Bronnen tot de geschiedenis van Mid delburg in den Landsheerlijken tijd. (3 ctln). Rijks- geschiedkundige Publikaties: Grote serie 54 (1923), 61 (1926), 75 (1931). 's-Gravenhage 923-1931. Noten 1. Een uitgebreide versie met (cultuurhistorische en filologische) inleiding en transcriptie van de tekst verschijnt eind 2000 in Voortgang. Jaarboek- voor de Neerlandistiek. Veel werk voor het onder zoek van dit spel is verricht door drie stLidenten (Nederlands mo-b, 1998): Ria Bos, Piet Hoogland en Marijke Smulders. 2. Fokker, 1877. 3. Schoute, 1941. Zie voor Schoute: dr. J.Z.S. Pel, 'De vestiging van de eerste medische specialisten in Middelburg I (dr. Dirk Schoute)'. Zeeuws Tijd- schrift 4 (1981), 118-123. 4. Zeeuws Archief, Handschriftenverzameling nr. 905. 5. In de ordonnantie van de schrijnwerkers 1521) wordt de Heilig Kruisprocessie de 'grooten Ommegange' genoemd (Unger 1931, dl. 111, no. 485, 297). 6. Hummelen 1968, 154; vergelijk ook p.188. Ra makers 1996, 359, 371. 7. Dit verhaal berust op De Stoppelaar 1885, 121. Uit Ungers archiefdocumenten krijgt men de in druk van een (volledig) kruis. 8. Van Dijk 1989, 87; Unger 1923-1931, dl. 11, no. 189, 110. 9. Volgens Kesteloo 1888, 215; zijn excerpten van de stadsrekeningen worden bevestigd door De Stoppelaar 1885, 122. In de ordonnantie van de schrijnwerkers (1521) wordt de Heilig Kruispro cessie de grooten Ommegange genoemd. Unger 1931, dl. in, no. 485, 297. 10. Unger 1923-1931, dl. 1, no. 213, 229-230). In het privilege van 1514 wordt gesteld dat zij ge houden zijn op Sacraments dach ende Omme- gancx dach te spelen den ommeganck ende pro cessie in ordinancie te helpen stellen ende onderhouden Unger 1923-1931, dl. 1, no 98, 154. 11. Unger 1923-1931, dl. 1, no. 226, 240. De Stoppelaar 1885, 115 vermeldt dat 'ook op den heiligen kruisdag het sacrament omgedragen werd'. 12. De Stoppelaar verwijst naar een handschrift Ordo servandus in processionibus, waarin een af zonderlijke afdeling gewijd is aan het Festo vene- rahilis Sacramenti Eucharistiae et in die circuitus civitatis Middelburgensis. De route van de andere processie behoeft niet identiek te zijn aan de Sa cramentsprocessie, zoals De Stoppelaar impliciet aanneemt. Het volgende berust op zijn tekst 1885, 115-120. 13- Fokker schrijft Van Laere. 14. Unger 1923-1931. dl. m, no. 466, 267. De be palingen dateren van 1517 en regelen onder an dere de opvoering van een spel.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 9