132 F.EN VLISSINGSE HAARD V s sifi Afb.4. Reconstructies van haardachterwandpilasters met in eengewonden geschubde vissenstaarten en met groente- rank. ters er waarschijnlijk zo uitgezien hebben. Tot slot hoort er gewoonlijk boven de tegel met de H-figuur, als dertiende tegel dus, op de linker pi laster een tegel met 'anno' en op de rechter pilas ter een tegel met een jaartal. Een complete tegelpilaster van blauwe vroege Rotterdamse tegels, bestaande uit één rij, is ner gens in Nederland meer aanwezig. Toch kan nu een nagenoeg totale reconstructie worden ge maakt van dergelijke Rotterdamse tegelpilasters door computertechniek toe te passen op de nog beschikbare fragmenten van het museum in Vlis singen en de bewaarde tegels aan te vullen met tegels uit verzamelingen elders in het land. Tableaus voor de haardachterwand Het heeft enige moeite en inventiviteit gekost om uit de verspreide en in verschillende losse delen bewaard gebleven tegelpilasters het oorspronke lijke ontwerp te reconstrueren. Er behoeft daar entegen minder speurwerk verricht te worden naar de indertijd tussen de beide tegelpilasters geplaatste tegeltableaus. In de oorspronkelijke opstelling staan links en rechts van de rookbaan de tableaus van Geloof en Hoope: Geloof links en Hoope rechts. Op de in totaal elf, geheel of gedeeltelijk, nog bestaande Geloof-tableaus komt geen enkele keer een naar rechts gewend vrou wengelaat voor.15 Dit betekent dat het Geloof-ta- bleau steeds links van de rookbaan staat opge steld. Het samengaan op twee tableaus van Geloof en Hoop komt vaker voor. Dergelijke ta bleaus zijn aanwezig in het Stedelijk Museum te Vlissingen, het Museum Vleeshuis te Antwerpen en in het Historisch Museum Rotterdam. Ook op slechts zeer rudimentair bewaard gebleven ta bleaustellen in de kunsthandel komen Geloof en Hoop voor. In het Museum Lambert van Meerten te Delft wordt een haardachterwand bewaard met een compleet Geloof-Liefde-tableaupaar, teiwijl zich in het Historisch Museum Rotterdam frag menten van een dergelijk paar bevinden. Slechts in detaillering wijken de op de verschil lende tegeltableaus geschilderde figuren die het Geloof voorstellen, van elkaar af. Al deze ta bleaus zijn gemaakt naar dezelfde, maar ons on bekende prent. Van deze prent trok men de hoofdlijnen op een papier na en prikte deze door.1" De op deze wijze ontstane spons werd zuinig bewaard en iedere keer weer te voorschijn gehaald als een tegeltableau met een dergelijke afbeelding gewenst was.17 Zo was men in staat gedurende tientallen jaren steeds dezelfde figuur te schilderen met slechts geringe verschillen in details. Deze werden veroorzaakt door de vrije interpretatie van de tegelschilder, die de tussen de vastliggende hoofdlijnen gelegen vlakken naar eigen inzicht mocht invullen. Af en toe laait de

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 18