EEN VUSSINGSE HAARD 133 discussie op of tegels, of zoals in dit geval ta bleaus, in het eerste kwart van de zeventiende eeuw geschilderd werden met gebruikmaking van een dergelijke tegelspons, of 'uit de vrije hand'. Voor het achterwandtableau van de Hoop is in ieder geval met zekerheid een spons ge bruikt. Er heeft namelijk 'sponsomdraaiing' plaatsgevonden. Op de oorspronkelijke prent heeft de valk, zoals bij de valkenjacht de ge woonte was, zeker op de linkerhand van de jonkvrouw gezeten. Omdat op het pendant-ta bleau van het naar rechts kijkende Geloofperso- nage een naar links kijkende figuur hoort, kan geconcludeerd worden dat men de spons een voudigweg heeft omgedraaid waardoor een ge spiegelde afbeelding, met een valk op de rechter hand, werd verkregen. Deze sponsomdraaiing en ook het feit dat gedurende langere tijd steeds de zelfde tegelfiguren voorkomen, doen vermoeden dat bij het beschilderen van de haardtableaus meestal een spons gebruikt zal zijn. Dat bij het maken van de oudere tegelpilasters een spons gebruikt is, wordt echter niet aangenomen.18 De oudste tegelpilasters werden 'uit de vrije hand' geschilderd. In een opeenvolgende reeks pilaster- tegels kunnen namelijk steeds nieuwe kleine on derlinge verschillen in de contouren van de ge schilderde figuren worden aangewezen; daardoor zijn geen twee tegels aan elkaar gelijk. Allegorische voorstelling Allegorische voorstellingen, zoals hier Geloof en Hoop, zijn in de zeventiende eeuw zeer geliefd en hebben duidelijk een belerende functie.19 De vroegchristelijke schrijver Prudentius (348 - circa 406) gebruikt in zijn grote gedicht Psychomachia al de metafoor van de strijd van de deugden te gen de ondeugden: geloof tegen ongeloof, kuis heid tegen wellust, nederigheid tegen hoogmoed, liefdadigheid tegen gierigheid. Op tegels beper ken de schilders zich uitsluitend tot de drie chris telijke deugden: geloof, hoop en liefde. Deze deugden worden al door Paulus genoemd in zijn eerste brief aan de Corinthiërs (13:13). Onderaan de tableaus in Vlissingen zijn aparte cartouches geplaatst waarin de namen van de ge personifieerde allegorieën weergegeven zijn. Ook zonder deze cartouches zou door de kenmer kende attributen die hun meegegeven zijn, aan de geschilderde vrouwenportretten te zien zijn welk abstract begrip uitgebeeld wordt. Geloof (Fides) heeft altijd de symbolische attributen van het geloof bij zich: kruis en kelk, het kruis als symbool van de gekruisigde Christus en de kelk van het altaarsacrament. Bij het Vlissingse haard- tableau is sprake van een protestantse interpreta tie: de kelk is vervangen door een opengeslagen bijbel. Het calvinisme had immers de meeste van Afb.5. 'Geloof en 'Hoop', haardachterwandtableaus, blauw, 12/3 (zonder tekstband). Collectie Museum Vlees huis, Antwerpen. Afbeelding uit Joliet (1996). de zeven sacramenten van de katholieke kerk af geschaft; met name was de gemeenschappelijke viering van de eucharistie uit de dienst verwij derd. De Liefde, eigenlijk de Naastenliefde (Cari tas), wordt te midden van een schare kinderen afgebeeld met een zuigeling aan de borst. Dit beeldt niet alleen de moederliefde uit, maar moet ook gezien worden als de voorstelling van de al les opofferende liefde tot God. De Hoop (Spes) wordt net als de andere deug den afgebeeld als een mooie vrouw en kenmerkt zich door anker, bijenkorf en spade en soms door het boven (niet óp) het hoofd dragen van een kroon. Deze symboliseert de hemelse zaligheid die haar te zijner tijd te wachten staat.2" Het anker van de Hoop is de verzinnebeelding van het ge loof, de hoop op redding en opstanding. Het an ker is door zijn kruisvorm tevens een verkapt symbool van de verlossing. Op alle ons bekende tableaus van de Hoop draagt zij op haar rechter-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 19