EEN VLISS1NGSE HAARD 135 tordeerde figuur ontstaat. Daarmee komt men op de stijlfiguur van de 'figura serpentinata' (slangen figuur), een typisch bij het maniërisme beho rende manier van uitbeelden, met de figuur in een gekunstelde, gedraaide houding die daardoor fraai gevonden werd. In het maniërisme ontstond ook een herwaardering van de al uit de Klassieke Oudheid stammende stijlfiguur 'contraposto'. Deze is eveneens terug te vinden in de figuren van Geloof. Hoop en Liefde: het ene been is ge strekt en draagt het gewicht, het andere been is gebogen en draagt geen gewicht. De arm aan de zijde van het gestrekte been is gebogen. Ook de tegenstelling van het enerzijds afbeelden van een verheven allegorische figuur met daartegenover de - banale - afbeelding van bijvoorbeeld een zaaiende boer hoort binnen het maniërisme thuis. Deze opzettelijk aangebrachte asymmetrieën vor men echter uiteindelijk een nieuw harmonisch evenwicht. De afbeeldingen van Geloof, Hoop en Liefde zijn dus duidelijk ontstaan binnen het ge dachtegoed van het maniërisme. De maker van de gravures, waaraan de afbeeldingen op de te geltableaus ontleend zijn, kan men dan ook het beste zoeken onder cle volgelingen van deze kunstuiting. De zeer geraffineerde weergave van de kostbaarheid van de kledingstoffen, pleit voor Italië als plaats van ontstaan, het meest voor Ve netië. Hoewel de oorspronkelijke voorbeelden uit de periode van het maniërisme zullen dateren, is ook uit latere perioden invloed te bespeuren in de tegeltableaus. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar in het gebruik van parels. Parels waren in de vroege Barokperiode uitzonderlijk populair en deden toen in kostbaarheid beslist niet onder voor dia manten. Het Geloof draagt parels om de nek en als oorhangers. De al eerder geschetste 'Ant werpse' Artemis draagt deze eveneens om de nek, maar ook om haar pols en op haar voor hoofd. Zij is bovendien getooid met een met pa rels afgezet hoedje dat is geplaatst op haar lange loshangende haar. De altijd wat matte schildering van parels roept door de tere glans associaties op met cle maan en het vrouwelijke. De strak ronde vorm verwijst naar volmaaktheid. Parels symboli seren geduld, zuiverheid en vrede. Door de door zichtigheid van het materiaal staan ze tevens voor tranen van verdriet of van vreugde. De op de achtergrond van veel tableaus voor komende tafereeltjes met een zaaiende boer en een rivierlandschap doen arcadisch aan, maar moeten bijbels geïnterpreteerd worden. Op het tableau van het Geloof gaat het om de parabel van de zaaier uit Matth. 13:3 (Mare. 4:4, Luc. 8:59. Het zaad evangelie) valt deels in vruchtbare aarde, deels op onvruchtbare grond en zal slechts ontkiemen op de plek waar het ware geloof heerst en de grond dus vruchtbaar is. Het schip moet geïnterpreteerd worden als de Kerk, welke Afb.7. 'Artemis', godin van de jacht, haardachterwandta- bleau, blauw, 10/4, waarschijnlijk oorspronkelijk 12/4 of 13/4. Collectie Museum Vleeshuis, Antwerpen. Afbeelding uit Joliet (1996). over de zee het aardse leven) op weg is naar zijn thuishaven het hiernamaals). Het Vlissingse tegeltableau van de Hoope is helaas incompleet, maar van één tegel kan ver moed worden dat de figuur geplaatst is geweest tegen cle achtergrond van een landschap, net zo als op het Vlissingse tableau van het Geloof. Dit zal naar analogie van het Antwerpse tableau van het Geloof waarschijnlijk een waterlandschapje met boot zijn geweest. Door het forse schaalver- schil tussen de grote hoofdfiguren op de voor grond en de kleine afbeeldingen op de achter grond, lijkt het op de tableaus in Antwerpen en op het tableau Geloof in Vlissingen of de allego rische figuren op een verhoging in het landschap staan. Net als de tableaus in Antwerpen en Delft zijn de tableaus van Geloof en Hoop uit Vlissingen drie tegels breed. Dergelijke tableaus bestonden ook in een breedte van vijf tegels.21 Al deze prak-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 21