138 EEN VUSSINGSE HAARD Hollestelle, J. en H. Janse. 'Haardstenen'. In: Res tauratie vademecum. RV blad 01—1. Den Haag/ Zeist 1986. Joliet, W. Die Geschichte der Fliese. Köln 1996. Laarhoven, J. van. De beeldtaal van de christelijke kunst. Geschiedenis van de iconografie. Nijmegen 1992. Laver, A Concise History of Costume. Norwich 1969. Nicaise, H. 'Les carreaux en faience de l'ancienne abbaye d'Herckenrode'. Bulletin des Musées Roy- aux d'Art et d'Histoire 4 (1935) 93-104 en 107- 127. Pluis, J., D. Hanekuijk, P. Bolwerk en J. van Loo. De Nederlandse Tegel, decors en benamingen, 1570-1930. Nederlands Tegelmuseum/Vrienden van het Nederlands Tegelmuseum 1997. Teunissen, T. 'Haardstenen (Een gesloten vondst in Kampen)'. Tegel 5 (1975). Veen, M.L.H. van. 'Een Rotterdamse pilaster 'ont hoofd". Tegel 16 (1988). Vermeersch, Val. Gids Gruuthuse museum. Brugge 1979. Noten 1. Deze haardachterwanden behoren tot die te geltableaus waar momenteel nog de meeste voor beelden van bewaard zijn gebleven. Dit duidt er wellicht op dat deze beide tableauparen indertijd tot de meest geproduceerde tegeltableaus hebben behoord. 2. Bekende vindplaatsen van geglazuurde vloer tegels uit de Antwerpse plateelbakkerij van Guido de Savino (Guido Andries) zijn: de kapel van het kasteel The Vyne in Hampshire, koor en kapellen van de kloosterkerk van Brou in Bourg- en-Bresse, het kasteel van Rameyen te Gestel, de voormalige Ten Duinenabdij te Koksijde, de ka pel van de abdij van Herkenrode, het refugiehuis van de abdij van Hemiksem te Antwerpen, een boerderij te Anjum (waarvan de tegels waar schijnlijk afkomstig zijn uit het kasteeltje Hol- dinga-State) en de Koninklijke Militaire Academie in Breda (Zie Nicaise; Groneman; Dumortier). De Italiaan Guido de Savino was een van de eersten die de majolicatechniek in Vlaanderen toepaste. Zijn zoon Joris Andries zette in 1564 een plateel bakkerij op in Middelburg. 3. Hollestelle en Janse. 4. Voor het eerst werd een dergelijke opstelling van haardstenen beschreven door Teunissen na een vondst in het pand Venestraat 18 te Kampen. 5. De enige in Nederland bewaard gebleven open haard met nog zijn authentieke achterwand tableaus in situ is de zogenaamde Adam-en-Eva- schouw van het poortgebouw van het kasteel van Maarten van Rossum te Zaltbommel. Een schouw in de kamer links van de poortachtige doorgang stamt uit de bouwtijd. De zijwangen onder de boezem tonen Hermesfiguren, afbeeldingen van Adam (links) en Eva (rechts). De uit twee delen bestaande, eenvoudige fries erboven toont twee wapenschilden. De oorspronkelijke schoorsteen nis is in latere tijd opgevuld en bedekt met zoge naamde schildpadtegels. Binnen de beide zijwan gen staat links 'Coninck Davit' en rechts 'Coninck Salmon' afgebeeld. Er is geen onderling verband tussen de gebeeldhouwde zijwangen en deze te geltableaus. Ook het aantal wijst op een latere in vulling van de haard. 6. Een dergelijke open haard met geprofileerde zijwangen kan men in een herplaatsing zien op de bovenverdieping van het Stedelijk Museum Vlissingen. 7. Het minnekozend echtpaar op de voorzijde van een schoorsteenzijwang in het Gruuthusemu- seum te Brugge moet geduid worden als een te ken van huiselijk geluk (Vermeersch). 8. Van den Berge (1998). 9. In het depot van het Historisch Museum Rot terdam bevinden zich drie polychrome tegels, af komstig uit waarschijnlijk twee verschillende te gelpilasters. Het zijn zeer weinig voorkomende tegels. Waarschijnlijk hebben deze tot de eerste geproduceerde tegelpilasters behoord. 10. Van Veen. 11. Bij pilasterparen vanaf de late zeventiende eeuw, en zeker die uit de achttiende en negen tiende eeuw, zijn de bij elkaar horende linker en rechter pilaster eikaars spiegelbeeld. De buitenzij den zijn voorzien van een dikkere schaduwrand. In tegenstelling tot de eerste Rotterdamse tegel- pilasters, kan hierdoor bij een dergelijke latere pilaster al aan één enkele tegel gezien worden of de tegel afkomstig is uit het linker, dan wel het rechter exemplaar. 12. Van den Berge (1998). 13. Door latere vloerverhogingen komen vaak de onderste tegels van een pilaster gedeeltelijk of geheel onder het vloerniveau te liggen. Bij een verplaatsing van een dergelijke tegelwand wor den deze onderste tegels nogal eens vergeten. Bij de latere schoorsteenpilasters op het einde van de achttiende en in de negentiende eeuw betreft dit meestal tegels met een paars gemarmerd patroon. Deze tegel kan bij een herplaatsing ove rigens makkelijk gemist worden, zonder dat de erboven weergegeven figuur geweld wordt aan gedaan. Wel wordt dan van deze pilasters ten on rechte beweerd dat ze twaalf in plaats van der tien tegels hoog zijn. 14. Cannelures zijn verticale gootvormige versie ringen over de lengte van een pilaar of pilaster. 15. Praktisch complete Geloof-tableaus kunnen worden gevonden in het Stedelijk Museum Vlis singen, het Museum Lambert van Meerten te Delft en het Museum Vleeshuis te Antwerpen. Frag mentarisch overgebleven is één Geloof-tableau in

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 24