ren vlissingse haard 139 het Historisch Museum Rotterdam, Van Geloof-ta- bleaus zijn slechts één of enkele tegels aanwezig in de verzamelingen van het Historisch Museum Rotterdam en het Nederlands Tegelmuseum Ot- terlo, in de verzameling-Van den Berge en in een kunsthandel in Amsterdam. 16. Sponsen worden met twee of drie tegelijk ge maakt door ze voor het doorprikken aan elkaar te bevestigen met een of meer spelden. Een spons wordt eenzijdig gebruikt en is na duizend tot tweeduizend keer gebruikt te zijn, versleten (Pluis, 1997). De spons wordt gelegd op de nog ongeglazuurde tegel (biscuit). Door nu krachtig met een met houtskoolpoeder gevuld buideltje te kloppen op de spons, wordt de tekening in de vorm van zwarte puntjes op cle tegel zichtbaar. De schilder kan nu gemakkelijk de omtreklijnen van de figuur schilderen en daarna cle schaduw partijen uit de vrije hand invullen. 17. Er zijn vier gedateerde Hoop- of Geloof-ta- bleaus bekend. Steeds betreft het een fragmenta risch bewaard tableau van slechts één of enkele tegels: Geloof-1624 (Ott.), 1614-G (-eloof, hmr), Hoop-1630 (hmr); op alle drie de tegels bevindt de tekst zich tussen horizontale blauwe stre pen. Tot slot nog Hoop-1622 (hmr), met de tekst eveneens tussen horizontale lijnen, maar nu met eronder en erboven een begrenzing van een rol werk-cartouche. (Ott. Nederlands Tegelmuseum Otterlo, hmr Historisch Museum Rotterdam.) 18. Van den Berge (1998) 19- Opmerkelijk genoeg wordt voor de allegori sche voorstelling zelden een mannelijke figuur gebruikt. In de beeldende kunst heeft men perso nificaties gemaakt van de Lente, Dood, Armoede, Vrede, Geluk, maar ook van Azië en Afrika. In dit kader passen ook Hoop, Geloof en Caritas. 20. Laarhoven. 21. In de collectie van de schrijver is een tegel aanwezig met het hoofd van een vrouwenfiguur, afkomstig uit een Geloof-tableau. De tegel draagt op de achterzijde, naast bovenaan een moeilijk te identificeren letter, onderaan het cijfer 53- Dit houdt in dat het oorspronkelijke haardtableau waar deze tegel toe behoorde, vijf tegels breed is geweest en dertien tegels hoog. Men kan dit zelf afleiden als men rekening houdt met de gege vens dat van een tableau van dertien tegels hoog de hoofdtegel meestal op de elfde regel voor komt en dat de Rotterdamse plateelschilders hun tableaus nummerden van onderen naar boven en van rechts naar links. Dus bij een vijf tegels breed tableau komt dan op de elfde regel van onderen, op de derde positie vanaf links, de tegel met het rugnummer 53 terecht. De nummers 51 en 52 rechts van de hoofdtegel, de nummers 54 en 55 links. Een beter voorbeeld van 'ab uno disce om- nes' leer uit één ze allen kennen) is niet te ge ven. De op de achterzijde van deze tegel voorko mende typische wijze van noteren van letter en cijfer, vertelt ons tevens met zekerheid dat dit ta bleau en waarschijnlijk ook de andere praktisch identieke Geloof-tableaus in een Rotterdamse plateelbakkerij zijn gemaakt. 22. Recent konden door nauwkeurige bestude ring fragmentarisch bewaarde haardachterwand- tableaus van Scipio en Hannibal afkomstig uit de Nederstraat te Middelburg, door hun geheel an dere wijze van weergave van letters en cijfers op de achterkanten van de tegels worden toege schreven aan 'een plateelbakkerij buiten Rotter dam' (Van den Berge, 2000). 23. Eigenlijk is pas met zekerheid een uitspraak te doen over hoe hoog en hoe breed deze haard- tableaus nu precies zijn na een nauwkeurige stu die van de altijd op cle achterkant geschreven let ters en cijfers. In musea zijn de meeste tableaus echter ingemetseld of, net als die in het depot van het Stedelijk Museum Vlissingen, op ouder wetse wijze in gips ingebed of in een houten lijst gevat. Daarmee zijn de achterkanten niet meer voor nadere inspectie toegankelijk. We zullen voor een studie van de tegelachterkanten daarom teiug moeten vallen op de enkele losse tegels, deels nog aanwezig in de depots van musea, maar voor een groot deel vooral in het bezit van particuliere tegelverzamelaars. 24. Geloof-LIoop zijn maar één paar van de vele verschillende tegeltableauparen die door plateel bakkerijen in het tweede kwart van de zeven tiende eeuw gemaakt zijn. Alleen al op Walche ren werden de volgende paren aangetroffen: Geloof-Hoop (Vlissingen), Maurits-Frederik Hen drik (Vlissingen en Middelburg), Frederik Hen- drik-Amalia van Solms (Middelburg) en tweemaal Hannibal-Scipio. Het fraaist bewaard gebleven tableaupaar is dat van Hannibal en Scipio in de kamer van het College van B en W in het stad huis van Middelburg, daar geplaatst tijdens de restauratie na het bombardement in mei 1940. 25. Graafstal.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2000 | | pagina 25