38 VERZAMELINGEN De verzameling volkenkundige voorwerpen De verzameling ethnografica is ontstaan uit het 'Kabinet van Zeldzaamheden'. De oudste onder delen zijn al verworven in de jaren zeventig van de achttiende eeuw, direct na de oprichting van het Zeeuws Genootschap. Vooral in de negen tiende eeuw is de verzameling sterk uitgebreid. Inmiddels telt deze ongeveer duizend objecten, afkomstig van tal van volken uit de gehele we reld. Het zijn uitingen van cultuur, dat wil zeggen dat zij door mensen zijn gemaakt, gebruikt of vereerd, zoals wapens, kleding, sieraden, eet- en drinkgerei, gebruiksgoederen, rituele en godsdienstige voorwerpen, muziekinstrumenten, modellen en beelden. Eén van de bekendste ob jecten is de in 1782 door A. Moens, directeur-ge neraal van Indië, aan het Genootschap geschon ken Egyptische mummie, die jarenlang in het Zeeuws Museum te zien was. De volkenkundige voorwerpen zijn verworven door Zeeuwen in den vreemde en komen vooral uit overzeese gebieden waarmee Zeeland van oudsher handelscontacten onderhield, zoals de Afb.33. Bronzen Buddhabeeld uit Thailand. Coll. KZGW, Z 73. Indische archipel, China, Japan, West-Afrika en West-Indië. Daarnaast werden voorwerpen aan de verzameling toegevoegd door toedoen van el ders verblijvende Zeeuwen, zoals bijvoorbeek door G.N. de Stoppelaar die regelmatig reizer naar het Midden-Oosten maakte, de regerings commissaris in Guinée, C.J.M. Nagtglas, en Mei- nard Sprenger die eind negentiende eeuw enigi jaren bij de Zwartvoet-Indianen in Canad; woonde en er tientallen kledingstukken, mocas sins, tassen, meshouders en andere gebuiksvoor- werpen verzamelde. Zo werd de collectie een weerspiegeling van de gebieden die vooral in dt achttiende en negentiende eeuw door Zeeuwen werden bereisd. Zij geeft daarmee een tijdsbeelc van de samenleving, ideeën en gebruiken in an dere culturen. Tegelijk toont zij wat daarvan des tijds in Zeeland bekend was en hoe men naar an dere volken keek. Zij laat tevens zien welke delen van de wereld al vroeg door Zeeuwen wer den bezocht of bewoond. Hierdoor vormt de ver zameling de stoffelijke neerslag van een belang rijk onderdeel van de geschiedenis van Zeeland. De naoorlogse tendens om collecties een uit sluitend Zeeuws karakter te geven, leidde ertoe dat het grootste deel van de verzameling in 1950 in bruikleen werd gegeven aan het Volkenkundig Museum in Breda, daarbij voorbijgaand aan het gegeven dat alleen de verzameling als geheel recht doet aan een overzicht van de cultuur in Zeeland in het verleden. In het Beleidsplan uit 1980 van het Genootschap is vastgelegd dat een cultuurhistorische collectie enerzijds als alge meen, anderzijds als op Zeeland gericht gezien moet worden en dat afscheiding van het niet- Zeeuwse leidt tot een onvolledig en onjuist beeld van de geschiedenis van en de cultuur in Zee land. Ook Indische krissen en lansen, wajang poppen en bamboemandjes, Japans eetgerei, Bengaalse Boeddhabeeldjes, Molukse voorouder beeldjes, Congolees hout- en ivoorsnijwerk, Suri naams aardewerk, Indiaanse bogen en giftige pij len, met veren versierde staatsiemutsen uit Essequibo en Papoea-neussieraden hebben im mers een relatie met Zeeland, al was het maar dat deze door Zeeuwen, meest Genootschapsleden en -directeuren, zijn verzameld en meegenomen om vervolgens ergens een plaats te krijgen in Zeeland. In 1993 werden de in Breda aanwezige voorwerpen overgebracht naar het Rijksmuseum voor Volkenkunde te Leiden. De eerste catalogus, uit 1869, werd samenge steld ter gelegenheid van het eeuwfeest van het Genootschap. In 1890 verscheen een herziene en aangevulde versie. Sindsdien is er geen catalogus meer samengesteld. Momenteel wordt gewerkt aan een geactualiseerd overzicht. Juist in een tijd dat men steeds meer belangstelling krijgt voor an dere volken en culturen, de gehele wereld steeds gemakkelijk bereisbaar is en niet voor de toeris-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 40