50
WERKGROEPEN
Belevenissen tussen schattige boeken en een boekenschat
Toen wij met cle boekverkoop nog een 'zwervend bestaan' leidden, vertoefden we eens in één van
onze karakteristieke Walcherse doipen, waar de jaarmarkt onze omzet moest verhogen.
's Morgens vroeg stapelen we de boeken in een ordelijke rij. terwijl de wolken boven ons hoofd
gelijke tred houden. De dorpsbewoners gaan gericht hun gang en zijn (nog) niet echt geïnteres
seerd in de 'negosiemeinse'. Een koket vrouwtje schrijdt tussen de kramen door. neus in de wind,
als waren de kramen niet bemand. De korf met de prei aan haar arm verraadt dat ze net bij de
groentekraam is geweest. De kanten handschoentjes passen bij het geheel. Tik-tak-tik-tak. beweegt
ze zich over het plaveisel, op naar de volgende boodschap. Herken ningsgroeten van de verkopers
over en weer. Weerkundigen geven hun mening, gepaard gaand met de te verwachten omzet.
Tik-tak-tik-tak komt het koketje weer aan. Het stokbrood laat zien waar ze ditmaal is geweest. Bij
de kraam gekomen valt een zakje uit haar mandje. Iemand roept: 'Mevrouw, u verliest uw ei
eren!' Haastig raapt ze het zakje op en snibt: 'Het zijn geen eieren - het zijn kadetjes!' De scha
terlach van achter de kramen zal ze niet begrepen hebben. Hei wolkendek scheurt uiteen, de zon
komt door. Het za! toch nog een goeie dag worden.
Achter de kraam is het altijd weer een verrassing of de aspirant-koper tot de werkelijke koop zal
overgaan. Soms is enige overreding nodig, niet te veel natuurlijk, dat kweekt argwaan.
Een snuffelende vinger toetst de ruggen van de boeken en blijft weifelend op de titel van een
boek rusten. Voorzichtig tilt ze het boek. tussen de medeleuners uit en opent het om de titelpagina
te zien. 'Wat een schattig boek tochmompelt ze meer tot zichzelf dan tot anderen. Onze blikken
kruisen elkaar zwijgend. Zal ze bet kopen, is de niet uitgesproken vraag, want spannend blijft
het altijd. 'We hadden bet vroeger bij ons thuis ook', zegt ze. 'Moeder had zoveel mooie boeken.
Het doet me echt aan thuis herinneren. Wat kost het?', vraagt ze. 'De prijs staat voorin, me
vrouw.' 'Eén gulden', leest ze hardop. Ze blijft bladeren en over herinneringen van vroeger pra
ten. Na verloop van tijd wriemelt ze het boek weer tussen zijn onverkochte lotgenoten, die als het
ware een beetje opschikken, als zijn ze blij dat-ie er weer is. 'Toch nog eens aan m 'n broer vra
gen of die het soms met de erfenis heeft meegenomen. Een gulden is soms 'dierder' clan een
dierbare herinnering!
Werkgroep Theologie
In 1581 werd in Middelburg een nationale synode
gehouden van de gereformeerde (of hervormde)
kerk. Dit feit vormde de indirecte aanleiding tot
het ontstaan van de Werkgroep Theologie. In
1981 werd namelijk bij deze kerkhistorische ge
beurtenis uitgebreid stilgestaan. De belangstelling
hiervoor bleek groot. Die interesse beperkte zich
niet tot wat er zich destijds bij deze kerkvergade
ring afspeelde; men besefte opnieuw dat men in
Zeeland iets miste, namelijk een eigen universi
teit. Men was van mening dat de oudere, maar
ook de modernere theologie als het ware dichter
bij huis gebracht moest worden, zowel ten be
hoeve van predikanten en geestelijken in Zee
land, als ook voor geïnteresseerde leken.
Het bestuur van het Zeeuws Genootschap ver
leende de kleine groep initiatiefnemers alle steun.
Een subsidie werd ter beschikking gesteld, zodat
op de oprichtingsvergadering op 2 maart 1982 dr.
G. van Leeuwen, hoogleraar in de ethiek in Brus
sel, uitgenodigd kon worden om te spreken over
'Tolerantie en intolerantie'. Het onderwerp werd
mede gekozen op grond van de uitgangspunten
waaraan het Genootschap zich wilde houden, na
melijk dat stellingname in theologische opvattin
gen moest worden vermeden.
In november 1982 sprak prof. dr. H. Berkhof
over 'Schriftgezag en schriftkritiek' en in decem
ber prof. dr. W. Goddijn over 'De toekomst van
de kerk'. Dankzij deze gerenommeerde sprekers
en de gekozen onderwerpen kon de werkgroep
naamsbekendheid en voldoende leden krijgen.
Op de Algemene Ledenvergadering van het
Zeeuws Genootschap van 9 december 1982 werd
de oprichting van de Werkgroep Theologie goed
gekeurd.
Door de werkgroep werden plannen voor de
toekomst gemaakt, zoals symposia over actuele
onderwerpen, oprichting van een eigen 'leerhuis'
en sociologisch onderzoek naar de geloofsvor
men in Zeeland. Men rekende op veel belangstel
lenden van de zijde van predikanten en geestelij
ken in Zeeland. Vanaf het seizoen 1983-1984
koos de werkgroep een jaarthema. Het eerste
was 'Christendom en Marxisme', waarvoor drie
sprekers werden uitgenodigd, onder wie ds. Bé
Ruijs, predikante in Oost-Berlijn, die veel aanwe
zigen verbaasde door haar felle verdediging van