70 /Mix 5. Gemeentewapen van Veere, Provinciehuis. Foto J. Wolterbeek. Uit alle publicaties die over Piet van Stuivenberg bekend zijn, blijkt dat hij ook lithografeerde, maar van deze kant van zijn werk is vrij weinig bekend. Zelf zei hij erover: Je moet wel eens rusten, vandaar dat ik beeld houwen met schilderen en lithograferen gecom bineerd heb. Je moet niet altijd hetzelfde doen, zelfs niet met litho's. Als ik er zo'n vijfentwintig gemaakt heb, ga ik weer eens wat anders doen. Ik heb tot nog toe het geluk gehad elk jaar iets anders te kunnen maken. Dat heb je, als je niks verplicht bent, dan kan je nog 's wat doen. Hij eindigde het interview met een paar mooie zinnen: 'Al die dingen moeten in stilte geboren worden, 't Is toch al moeilijk je zuiver te houden.' Een voortreffelijk vakman - Van Stuivenbergs werk in het provinciehuis Het Rotterdams Parool beschreef het vakman schap waarmee Van Stuivenberg de opdracht voor het Huis der Provincie in Arnhem uitvoerde, in mei 1950: In Van Stuyvenberg steekt een voortreffelijk vak man, een steenhouwer, die het vak als jongmaatje leerde. De vreugde blijft eender, of men nu abs tract dan wel naturalistisch werkt. Dit is een een PIET VAN STUIVENBERG voudige wijsheid. Voor hem op de grond liggen de voorbeelden van de gemeentewapens. Ze zijn niet groter dan een luciferdoosje. Nu en dan kijkt hij er naar, maar nooit lang. Wat hij eenmaal heeft gezien, zit muurvast in zijn hoofd. Hij hakt het wapen met alle details direct uit de steen, zonder aarzelen, slechts bij tussenpozen de hardheid van de steen beproevend want die kalksteen blijft ge vaarlijk en wat er eenmaal af is, plakt men er niet meer aan.9 Het lijkt waarschijnlijk dat Van Stuivenberg de op dracht in het Zeeuwse provinciehuis heeft verkre gen door zijn werk voor het provinciehuis in Arn hem. Het is niet moeilijk een voorstelling te maken van Van Stuivenberg die op een zoals hierboven beschreven wijze de wapens van de zestien Zeeuwse gemeentes uit de kalksteen hakt en de veertig reliëfpanelen uit het eveneens erg harde Japans eiken. De gemeentewapens die Van Stuivenberg heeft gemaakt en beschilderd in de oorspronkelijke kleuren, zijn - komend uit de bovenhal en kijkend van links naar rechts de wapens van Middelburg, Vlissingen, Hulst, Krui- ningen, Veere, Sluis, Brouwershaven, Sint Philips- land, Sas van Gent, 's-Heer Arendskerke, Axel, Goes, Kortgene, Sint Maartensdijk, Aardenburg en Zierikzee. In de literatuur worden twee maten ge noemd die bij de eikenhouten panelen zijn ge bruikt, twintig panelen van zeventig bij twintig centimeter en twintig panelen van zestig bij twaalf centimeter. De afmetingen zijn echter zeer divers, teiwijl er ook zeer verschillende afbeel dingen zijn aangebracht (zie kader). Achterop de panelen, te zien bij de losse panelen, heeft ie mand, Van Stuivenberg zelf?, geschreven welke voorstelling het betreft. Op de losse panelen zijn Orpheus en een zeemeermin te zien. Een ander fraai voorbeeld is de voorstelling van een vogel (Phoenix?) bij de postkamer. Van Stuivenberg heeft in het provinciehuis vooral de figuratieve (zij het hier en daar geabstraheerde) kant van zijn werk laten zien. Het behouden waard Inmiddels is wel bekend dat de bouwwerken en de ornamentele kunst uit de wederopbouwpe riode waardevol zijn én dat zij schaarser worden. Tijdens het schrijven van dit artikel werd duide lijk dat de toekomst van de panelen nog in neve len is gehuld. Worden ze nu wel of niet wegge haald, of worden zij verborgen, vragen die op een antwoord wachten. Wat mij betreft zijn de panelen alleszins de moeite waard om te behou den, in welke vorm dan ook. Misschien kunnen de panelen, als ze niet op hun huidige plaats kunnen blijven, ergens anders binnen het provin ciehuis een plaatsje krijgen.

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 36