70
/Mix 5. Gemeentewapen van Veere, Provinciehuis. Foto J.
Wolterbeek.
Uit alle publicaties die over Piet van Stuivenberg
bekend zijn, blijkt dat hij ook lithografeerde,
maar van deze kant van zijn werk is vrij weinig
bekend. Zelf zei hij erover:
Je moet wel eens rusten, vandaar dat ik beeld
houwen met schilderen en lithograferen gecom
bineerd heb. Je moet niet altijd hetzelfde doen,
zelfs niet met litho's. Als ik er zo'n vijfentwintig
gemaakt heb, ga ik weer eens wat anders doen.
Ik heb tot nog toe het geluk gehad elk jaar iets
anders te kunnen maken. Dat heb je, als je niks
verplicht bent, dan kan je nog 's wat doen.
Hij eindigde het interview met een paar mooie
zinnen: 'Al die dingen moeten in stilte geboren
worden, 't Is toch al moeilijk je zuiver te houden.'
Een voortreffelijk vakman - Van Stuivenbergs
werk in het provinciehuis
Het Rotterdams Parool beschreef het vakman
schap waarmee Van Stuivenberg de opdracht
voor het Huis der Provincie in Arnhem uitvoerde,
in mei 1950:
In Van Stuyvenberg steekt een voortreffelijk vak
man, een steenhouwer, die het vak als jongmaatje
leerde. De vreugde blijft eender, of men nu abs
tract dan wel naturalistisch werkt. Dit is een een
PIET VAN STUIVENBERG
voudige wijsheid. Voor hem op de grond liggen
de voorbeelden van de gemeentewapens. Ze zijn
niet groter dan een luciferdoosje. Nu en dan kijkt
hij er naar, maar nooit lang. Wat hij eenmaal heeft
gezien, zit muurvast in zijn hoofd. Hij hakt het
wapen met alle details direct uit de steen, zonder
aarzelen, slechts bij tussenpozen de hardheid van
de steen beproevend want die kalksteen blijft ge
vaarlijk en wat er eenmaal af is, plakt men er niet
meer aan.9
Het lijkt waarschijnlijk dat Van Stuivenberg de op
dracht in het Zeeuwse provinciehuis heeft verkre
gen door zijn werk voor het provinciehuis in Arn
hem. Het is niet moeilijk een voorstelling te
maken van Van Stuivenberg die op een zoals
hierboven beschreven wijze de wapens van de
zestien Zeeuwse gemeentes uit de kalksteen hakt
en de veertig reliëfpanelen uit het eveneens erg
harde Japans eiken. De gemeentewapens die Van
Stuivenberg heeft gemaakt en beschilderd in de
oorspronkelijke kleuren, zijn - komend uit de
bovenhal en kijkend van links naar rechts de
wapens van Middelburg, Vlissingen, Hulst, Krui-
ningen, Veere, Sluis, Brouwershaven, Sint Philips-
land, Sas van Gent, 's-Heer Arendskerke, Axel,
Goes, Kortgene, Sint Maartensdijk, Aardenburg en
Zierikzee. In de literatuur worden twee maten ge
noemd die bij de eikenhouten panelen zijn ge
bruikt, twintig panelen van zeventig bij twintig
centimeter en twintig panelen van zestig bij
twaalf centimeter. De afmetingen zijn echter zeer
divers, teiwijl er ook zeer verschillende afbeel
dingen zijn aangebracht (zie kader). Achterop de
panelen, te zien bij de losse panelen, heeft ie
mand, Van Stuivenberg zelf?, geschreven welke
voorstelling het betreft. Op de losse panelen zijn
Orpheus en een zeemeermin te zien. Een ander
fraai voorbeeld is de voorstelling van een vogel
(Phoenix?) bij de postkamer. Van Stuivenberg
heeft in het provinciehuis vooral de figuratieve
(zij het hier en daar geabstraheerde) kant van zijn
werk laten zien.
Het behouden waard
Inmiddels is wel bekend dat de bouwwerken en
de ornamentele kunst uit de wederopbouwpe
riode waardevol zijn én dat zij schaarser worden.
Tijdens het schrijven van dit artikel werd duide
lijk dat de toekomst van de panelen nog in neve
len is gehuld. Worden ze nu wel of niet wegge
haald, of worden zij verborgen, vragen die op
een antwoord wachten. Wat mij betreft zijn de
panelen alleszins de moeite waard om te behou
den, in welke vorm dan ook. Misschien kunnen
de panelen, als ze niet op hun huidige plaats
kunnen blijven, ergens anders binnen het provin
ciehuis een plaatsje krijgen.