II IT BARRIÈRETRAKTAAT
105
3- Voor Engeland was het, in verband met de
kwetsbaarder oostkust, belangrijk dat de havens
aan de Noordzee in handen zouden zijn van be-
vriende en niet al te sterke naties.
4, Zelfs honderd jaar later dacht generaal Wei-
li igton hier nog zo over. P.W. Stuij, 'De Welling-
tc -nbarrière'. Periodiek van de Heemkundige Ver
eniging Terneuzen (december 2000) 1-8.
5 Zie over deze materie onder meer: Atlas van
de historische vestingwerken in Nederland. Lim
burg. Stichting Menno van Coehoorn (1998) 19;
I<lem, Noord-Brabant (1996) 23; Zeeuws Archief,
Archief Staten van Zeeland, inv.nr. 130.
6 De uitbreiding van Staats-Vlaanderen was
r< eds een onderdeel van het barrièreplan in de
c >ncepten van 1709 en 1713.
7. Algemeen Rijksarchief Den Haag, Archief Sta-
ten-Generaal, inv.nr. 8676, bijlage 17. De belang
rijkste waterlopen van west naar oost: Vaart van
Lissewege, Lieve, Eeklo's Leiken, Burggraven-
stroom, Molenvaardeke, Sasse Vaart, Moervaart,
Kanaal van Hulst, Grote Watergang van Kield-
recht.
8. Idem, bijlage 14.
9. Idem, bijlage 118.
10. Idem, bijlage 8.
11. Idem, bijlage 8.
12. Idem, bijlagen 47 en 48.
13- Idem, inv.nr. 8675, p. 286.
14. Idem, inv.nr. 8677, bijlage 272.
15. Zeeuws Archief, Archief Staten van Zeeland,
inv.nr. 2215.
16. Idem, inv.nr. 130.