116 BOEKBESPREKINGEN van de pop-art een schilderkunstig vakmanschap terugbracht dat sinds Van Eijck en de Leidse Fijn schilders niet meer was vertoond. Surrealisten als Dali en magisch realisten als Willink werden vanaf de jaren zeventig met grote tentoonstellin gen geëerd. Een modern fijnschilder als Helman tel exposeerde nog niet zo lang geleden in het uitgebreide Rembrandthuis en glossy tijdschriften als Tableau staan vol van dit soort 'Helmantels' die vaak direct vanaf de ezel kunnen worden ver kocht. Aan een oude meester als Gerrit Dou werd in het Mauritshuis een overzichtstentoonstelling gewijd en op de expositie van Beatrix in het Ste delijk nam het Willinkportret van haar moeder een bijzondere plaats in. Het gaat niet zo slecht met de fijnschilderkunst en diverse vormen van realisme. Integendeel. Goed, op Biënnales en Documenta's ziet de kunst van vandaag er heel anders uit, maar waarom zou een integere kun stenaar persé de zegen willen hebben van een officiële kunstpaus en alleen willen exposeren in een gesubsidieerde kunsttempel? Het is toch juist een aardige gedachte dat al die hectisch speu rende kunstbonzen - om een nieuwe Van Gogh vooral niet te missen - de meest vreemde en on voldragen producten hun kunstpaleizen binnen slepen en dan juist in hun gretigheid om de nieuwste trouvailles te omhelzen, de kleine juwe len missen en zo alweer hun Van Gogh over het hoofd zullen zien. Een nestor in de schilderkunst als Piet Rijken, die zoveel stijlen en modes aan zich voorbij heeft zien trekken, weet voor zich zelf heel goed wat waardevol is. Die zit niet te springen om welwillende directeuren die zijn glo rie uitgorgelen. Die weet dat de tijd duurzamer lauweren uitreikt. Ronald Guldenmund Johan J. de Koning, Radicaal modern. Het werk van architect Piet Götzen. Deel 14 in de serie Zeeuwse Katernen. Middelburg 2001. 48 blz., geïllustreerd. Prijs: 19,50. Zijn naam is bij weinigen bekend, maar wie de nieuwste uitgave in de reeks Zeeuwse Katernen doorbladert, herkent de werken van architect Piet Götzen onmiddellijk. Vanaf 1946 tot zijn dood in 1977 was Götzen in Zeeland actief Vooral op Walcheren drukte hij als 'moderne' architect zijn stempel op zowel woningbouw als gebouwen met een openbaar, utilitair karakter. De schouw burg en de voormalige City-bioscoop in Middel burg, de Bouwen Ewoutschool in Vlissingen, het zijn opvallende gebouwen in het oeuvre van deze architect. De ontwerpen voor woningbouw projecten waren echter hoofdzaak. De naoor logse uitbreidingsplannen van onder meer Mid delburg en Souburg gaven hem daartoe alle gele genheid. In het boekje, dat met een korte biografie be gint, leidt auteur Johan de Koning de lezer lang: de grote woningprojecten, de losse villa's, de winkels en de overige, meer complexe ontwer pen die op de tekentafel van Götzen ontstonden Duidelijk wordt dat de autodidact Götzen zich ontwikkelde tot een vernieuwend architect. De eerste tekenen daarvan vertoonden zijn grote wo ningbouwprojecten uit de jaren vijftig, die ei vooral op waren gericht in korte tijd grote aantal len woningen te realiseren. Vanaf het begin var cle jaren zestig werden zijn ontwerpen steeds mo derner en uitgesprokener. Met de ontwerpen van winkels, en meer in het bijzonder de etalages, presenteerde Götzen zich definitief als een voor uitstrevend architect. Götzens ontwikkeling cul mineerde eind jaren zestig in de Westpoortflai aan de Boulevard de Ruyter in Vlissingen. Vol gens De Koning is dit gebouw door zijn materi aalgebruik en geraffineerde gevelindeling een van de meest geslaagde uit Götzens oeuvre. Zonder de lezer ook maar ergens met onlees baar jargon te vermoeien, weet De Koning een treffend beeld te geven van de kenmerkende ar chitectuur van de 'radicaal modernist' Götzen. De goed gekozen illustraties dragen daaraan natuur lijk eveneens bij. Jammer vind ik het dat De Koning nergens in het boek zijn bronnen vermeldt. Als de auteui heel stellig de kant van de architect kiest in een kwestie tussen Götzen en een van zijn opdracht gevers ('zowel een mecenas als uiteindelijk een verrader'), vraagt deze stellingname mijns inziens om vermelding van cle bronnen waarin iedere geïnteresseerde de feiten nog eens kan nagaan. En het uit 'ontwerptekeningen en briefwisselin gen' gedestilleerde beeld van een man met radi cale opvattingen die het charisma miste om zijn gewaagde ideeën in projecten om te zetten, vraagt daar evenzeer om. Waar bevinden zich die ontwerptekeningen? Zijn die briefwisselingen er gens in te zien? Het is cle enige kanttekening die valt te maken bij deze publicatie. Opererend naast concurrent Rothuizen, wiens naam nog wél voortleeft, en over wie De Koning al eens eerder een boekje schreef, heeft Götzen in Zeeland werk tot stand gebracht dat nu nog altijd inspirerend en beeld bepalend genoemd mag worden. De verdienste van De Koning is vooral dat hij laat zien hoe groot het belang van Götzen was voor de archi tectuur in Zeeland in de jaren vijftig en zestig. Ontluisterend vind ik de constatering van cle au teur dat de meer clan twintig door Götzen ont worpen winkels in de afgelopen vijftien jaar zijn verdwenen of onherkenbaar zijn veranderd. Ver ontrustend vind ik de gedachte dat dit lot nog

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 42