156 rudolf .schönberg Afb.2. Hardzeilwedstrijden voor hoogaarzen. Ets R. Schönberg. za, coll. kzgw, Zel. 111. 1998/15-20. Schönberg zo kenmerkt. In deze tijd was er in Veere sprake van een internationaal artistiek kli maat. Dat was ook niet verwonderlijk, want het kleine historische en schilderachtige stadje met een direct, weids uitzicht op het water vol houten schepen met getaande zeilen, moest wel kunste naars aantrekken. Er werden tal van tentoonstel lingen georganiseerd in 'De Struys' en 'Het Lam metje', waardoor ook werk van schilders van elders naar Veere kwam. Vooral de kunsthande laar Alberts Ochs en - vanaf 1921 - zijn dochter Alma Frances Oakes speelden hierbij een belang rijke rol. Ook Schönberg kwam regelmatig op de exposities in de twee Schotse Huizen.12 Er werd toen zelfs beweerd dat er maar twee plaatsen op de wereld zijn waar de moderne kunstenaar le ven kan: Parijs en Veere!" Aardig is dat toen de Brusselse schilder en gra ficus Jacques Muller (1930-1997) in 1964 te Brus sel een tentoonstelling van zijn werk hield, juist Schönberg werd genoemd als een van zijn voor gangers die ook naar Nederland ging om het ma ritieme leven op de etsplaat vast te leggen." Maar er kwamen meer bekenden naar Veere, niet alleen beeldende kunstenaars. Schönberg was bevriend met de schrijver Hendrik Willem van Loon (1882-1944), die regelmatig in Veere neerstreek en naar wie de tegenwoordige Van Loon Hardzeilwedstrijden voor hoogaarzen en andere oude platbodemzeilschepen op het Veerse Meer zijn genoemd. De historicus Van Loon schreef, vooral voor Amerikanen bedoelde, po- pulair-wetenschappelijke werken over de Neder landse geschiedenis en kunst, die hij zelf illus treerde met pentekeningen. Van Loon was naar Connecticut in Amerika geëmigreerd (waar hij zijn huis 'Nieuw Veere' had genoemd), maar kwam nog regelmatig naar Nederland terug, vooral naar Veere. Van 1927-1932 bezat hij het huis 'De Houttuyn' aan de Kaai. Schönberg en hij konden kennelijk niet alleen over kunst praten, maar ook over hun liefde voor schepen. Daar naast hadden zij gemeenschappelijke vrienden in Jo en Hein Verlinde en vonden zij elkaar in hun felle anti-Nazihouding.15 Schönberg bezat ook zelf een schip. In 1929 liet hij in Tholen, op de werf van Melis van Dui- vendijk, een kleine hoogaars van negen meter bouwen, die hij de Dolfijn (of Dolfijntje) noemde. Van Duivendijk is een bekend geslacht van scheepsbouwers: generatieslang bouwden zij houten vissersschepen, meest hoogaarzen. Vanaf het midden van de negentiende eeuw hadden zij bouw- en reparatiewerven in Zierikzee, Tholen en Bruinisse. In het begin van de twintigste eeuw voeren er nog tal van typen hoogaarzen in de Zeeuwse wateren, zoals de Arnemuidse, Tho- lense, Zeeuws-Vlaamse hoogaars, Oost-Duivelan der en Lemsterhoogaars. Door zijn belangstelling voor schepen en met zijn oog voor detail trachtte Schönberg juist de verschillende soorten vissers schepen in beeld te brengen. In twee prenten beeldde hij respectievelijk 14 en 35 typen platbo dems af ter vergelijking. Zijn eigen schip was een hoogaarsjacht, een kleiner type hoogaars met gladde in plaats van overnaadse boorden en met een rond achterschip. Op een van zijn vele schet sen van oude vissersschepen tekende Maurice Seghers het schip van Schönberg, een van de kleinste hoogaarzen die ooit is gebouwd. De Dolfijn (genoemd naar Dolf?) bestaat nog steeds en is sinds 1991 eigendom van het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen en staat naast het museum te pronk. Nog in 2000 is het hoog aarsjacht volledig gerestaureerd bij de werf van Jan Vandamme te Zeebrugge.16

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 42