HET ZEEUWS EIGENE 123 diepzeeduiken in Australië en luisteren we naar rustgevend gemurmel uit Tibetaanse kelen. Poli tieke en culturele ontwikkelingen in Zeeland, Zeeuwse eigenaardigheden en het Zeeuws dialect gaan via de websites van onder meer Omroep Zeeland en de Provinciale Zeeuwse Courant pzc de hele wereld over. Voor wie het horen wil. Mensen koesteren hun identiteiten op verschil lende niveaus. We kunnen ons inwoner van een dorp. Zeeuw, Nederlander, Europeaan of zelfs wereldburger voelen. Alle identiteiten bestaan naast elkaar, of beter gezegd deels over elkaar heen. De viering van Koninginnedag bijvoor beeld is sterk verbonden met een nationaal iden- titeitsbesef en krijgt voornamelijk op lokaal ni veau vorm. Bij elk identiteitsgevoel horen andere beelden en andere gebruiken. Als er ergens in het netwerk van identiteiten veranderingen optre den, verschuiven ook de andere identiteiten. Het proces van regionalisering, waarin een cultivering plaatsvindt van het regionaal eigene, houdt dan ook sterk verband met ontwikkelingen in de leef wereld van mensen, waardoor andere cultuurpa tronen nabij komen. Verre culturen komen dichterbij en de culturele homogenisering waarmee dit gepaard gaat, doet de behoefte voelen de traditionele, als 'eigen' er varen cultuur scherper te profileren. Verschillen gaan fascineren. Wat onderscheidt ons in een dorp of streek nog van de wereld om ons heen? Het andere, dat wat het verschil maakt, wordt als het eigene ervaren. En dat moet tot gelding wor den gebracht. Toen aan het eind van de negen tiende eeuw het isolement van verschillende Zeeuwse eilanden werd doorbroken door de komst van de spoorlijn, kregen de bewoners van deze eilanden sterk de behoefte hun identiteit als eiland te verstevigen, een ontwikkeling die zich bijvoorbeeld aan de hand van de streekdrachten laat duiden. Traditionele drachtonderdelen bleven weliswaar behouden, maar kregen op elk eiland eigen interpretaties.2 De ontdekking van Zeeland Het doordrenkt in de jaren negentig de gehele Zeeuwse samenleving: het Zeeuws eigene. Als het niet al opgeslagen ligt in het cultureel erf goed, dan wordt het wel nieuw ontwikkeld, of opnieuw ontdekt: bolus en Zeeuwse Vlegel, inla gen en karrenvelclen. De Smaek van Zeêland, Het Zeeuwse Gezicht. De commissaris der Koningin W.T. van Gelder toont zich een warm pleitbezor ger van behoud van het Zeeuws eigene. Hij is niet selectief: streekdrachten, dialect, de Zeeuwse wapenspreuk en de Zeeuwse vlag worden even hartelijk door hem omarmd als Blof.3 Als het de aandacht maar op een positieve manier op Zee land vestigt. De zoektocht naar het Zeeuws eigene mondt uit in een poging tot collectieve identificatie. Wat behoort tot de identiteit van Zeeland? Welke so ciale en culturele verschijnselen worden door alle Zeeuwen gedeeld en onderscheiden hen vervol gens van alle andere wereldburgers? De zoek tocht is niet tevergeefs: Zeeland wordt ontdekt. Maar in welke zin? Hieronder zal ik proberen het ontdekte Zeeland te ontrafelen, zoals ik het bij een verkennend onderzoek aantrof in maatschap pelijke activiteiten en beelden. Op cultureel gebied is de toevloed van alles wat naar Zeeland riekt, overweldigend: Zeeuwse culturele festivals, Zeeuwse muziek. Zeeuwse ge rechten, Zeeuwse architectuur. De aandacht voor het Zeeuwse dialect neemt toe. De belangstelling voor heemkunde groeit. Er is sprake van een ware hausse in publicaties over (aspecten van.) de Zeeuwse geschiedenis. Het verleden wordt als erfgoed in het cultuurbeleid van provincie en me nige culturele instelling geïntegreerd. De laatste cultuurnota van de provincie, De kracht van cul tuur, noemt cultuur en daaraan gekoppeld de culturele identiteit zelfs expliciet als een van de belangrijkste bindende elementen van de Zeeuwse samenleving.' De culturele identiteit van Zeeland is daarmee een referentiekader voor het provin ciaal cultuurbeleid geworden. De Stichting Cultu reel Erfgoed Zeeland, opgericht in 2001, moet de bindende factor worden bij alle activiteiten die zich provinciebreed ten aanzien van het erfgoed afspelen Maar ook buiten de politiek is men begaan met het Zeeuws erfgoed. Een vereniging tot behoud daarvan wordt in 1990 in Kruiningen opgericht. Tien jaar na haar oprichting telt Ons Boeregoed maar liefst bijna vijfhonderd leden. Begonnen met het oogmerk de Zeeuwse streekdrachten in ere te houden, heeft de vereniging zich inmiddels op het brede terrein van het gehele cultureel erf goed begeven. De media fungeren als spreekbuis van het alom opborrelende regionale gevoel. Omroep Zeeland komt in 1990 in de lucht en is vanaf 1 oktober 1997 ook op de televisie te zien. Naast de eigen regionale nieuwsvoorziening besteedt de omroep, evenals de andere regionale omroe pen in Nederland, veel aandacht aan de regionale cultuur.3 Ook de pzc is zich in haar reportages en bijlagen nadrukkelijker op dit pad gaan begeven. Verder zijn in Zeeland meerdere lokale radio- en televisiestations gestart. Voor landschap en natuur in Zeeland groeit de belangstelling enorm. Tal van publicaties hierover verschijnen. Betrokken instanties presenteren vi sies en prijsvragen die het Zeeuwse landschap betreffen. Typisch Zeeuwse elementen daarin be leven een herwaardering. Zo worden inlagen en karrenvelden aan de vergetelheid ontrukt. Direc teur M. Hemminga van de stichting Het Zeeuwse

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 5