124 I-IET ZEEUWS EIGENE Ail). 2. De benamingen van deze ANWB-fietsroutes illustre ren op fraaie wijze uit welke beelden de Zeeuwse identi teit veelal wordt opgebouwd. Ze verwijzen naar agrarisch landschap en water. Coll. Zeeuws Documentatiecentrum. Landschap oppert het idee een Zeeuws Museum voor Landschapsgeschiedenis op te richten, om dat het Zeeuwse landschap, ontstaan door de voortdurende strijd van de mens tegen het water, uniek is in de wereld.6 Producten die in en nabij de Zeeuwse wateren groeien, beleven een opmars: zeekraal en lams oor, vis, schaal- en schelpdieren. Nieuwe streek producten onder welluidende namen als Zeeuwse Vlegel, Zeeuwse Witte (bier) en Crème de Cassis de Zélande zien het licht. De ontwikke ling daarvan wordt niet ingegeven door motieven ter promotie van Zeeland. Het Zeeuwse-Vlegel project ontstond uit onvrede met de effecten die de landbouw ondervond van de naoorlogse mo dernisering, waaronder de belasting van het mi lieu en de groeiende afstand tussen producent en consument.7 En bij de in 1989 opgerichte Stich ting Mariene Cultures Oosterschelde, die zich richt op de teelt en afzet van schorgewassen, is het woord Zeeuws of Zeeland niet in de doelstel ling terug te vinden. Dat Vlegelbroden en lams oren vervolgens dankbaar geïncorporeerd wor den in het Zeeuws eigene als producten van Zeeuwse bodem, is een ander verhaal. Zo kan ook het drankje Crème de Cassis de Zélande worden ingezet: 'Stel je voor dat je in een glossy tijdschrift als de Cosmopolitan een advertentie zou zien met een grote foto die een frivool drankje als kir aanprijst in relatie tot de zware Zeeuwse klei!' Commissaris der Koningin Van Gelder likkebaardt bij de gedachte aan zulke Zeelandpromotie." Op een of andere manier veiwijzen al deze ac tiviteiten naar Zeeland. Niet zozeer naar Zeeland als provincie in staatkundige zin, of als geogra fisch territorium, maar naar een Zeeland als cultu reel construct. Hoe Zeeland er in dat construct uitziet, is telkens weer anders. De verschillende sectoren in de Zeeuwse samenleving gebruiken andere beelden. Soms overlappen ze elkaar ten dele, soms staan ze helemaal los van elkaar. Maar één ding hebben ze gemeen. Ze menen het Zeeuws eigene weer te geven. Om te laten zien dat het gevoel van eigenheid zich op zeer uiteen lopende wijze kan uiten, belicht ik in het onder staande cle beelden over Zeeland die in een aan tal maatschappelijke sectoren leven. Zon, zee en strand; of hoe Zeeland te heieven De in de afgelopen decennia sterk toegenomen vrijetijd is een van de belangrijkste maatschappe lijke terreinen waarop identiteiten worden vorm gegeven. Een van de belangrijkste 'beelddragers' van Zeeland is dan ook de toeristische sector, vooral de Provinciale vw, later het Bureau voor Toerisme Zeeland, dat promotie voor Zeeland als vakantieland voert. De gidsen voor vakantie en vrije tijd, die deze organisatie samenstelt, ademen in het begin en midden van de jaren negentig vooral een informatieve sfeer. Natuurlijk, Engel Reinhoudt verhaalt over de bolus, het is pas zo mer met mosselen en foto's van klederdrachten en ringrijden ontbreken ook al niet. Maar gege vens over geografie, bevolking, landbouw, visse rij, industrie, infrastructuur, recreatie en toerisme praten de toerist zakelijk bij over de provincie. Veel aandacht is er voor de strijd tegen het water. Dijken ('Wat is er Zeeuwser dan een dijk?'9), dam men en de zee, de watersnoodramp, het Delta plan, de stormvloedkering, dat hoort bij Zeeland, evenals gehuchten, dorpen en mooie oude ste den, met prachtige monumentale gebouwen. Vanaf het midden van de jaren negentig poogt men in de gidsen meer sfeer te scheppen. Zee land is boeiend en gastvrij en behoort tot de zon nigste provincies van ons land. Ook de combina tie van zee en land wordt meer uitgespeeld. Het water is en blijft dichtbij: vanuit elk punt in Zee land ben je binnen een kwartier aan de water kant. Van de vroege nevel boven de zee tot aan de laatste zonnegloed op het zand is 'Zomer in Zeeland' het heerlijkste wat er bestaat. En, niet verwonderlijk in een gebied met zoveel water, Zeeland is de provincie bij uitstek waar vis-, schaal- en schelpdieren op de menukaart prijken. Zon, zee en strand, het imago van Zeeland dat in de toeristische sector wordt ontwikkeld en uit-

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 6