HET ZEEUWS EIGENE 125 gebuit. Eind jaren negentig is dat niet genoeg meer. De toerist wil Zeeland beleven, luidt nu het motto. In een wereld die steeds eenvormiger wordt, ziet men voor streekeigenheid en de Zeeuwse identiteit een plaats als tegenhanger. Toeristen moeten de authenticiteit van Zeeland kunnen ervaren. Met de belangrijkste identiteits dragers, namelijk zon, zee en strand, wordt te weinig gedaan, vinden de beleidsmakers. Deze elementen moeten aansluiten bij de belevingswe reld van toeristen. Dat levert een uiterst divers beeld op. Zonsondergangen, strandpaviljoens, zeemist, haventjes, zeil- en motorboten, kabbe lend water, beukende golven, een scheepshoorn, bloemenvelden, storm en regen, vrijheid, een ei landgevoel, een boulevardgevoel, het kan alle maal horen bij het ervaren van Zeeland. Ook op markten kan Zeeland worden beleefd, of rond het kampvuur, op terrasjes, bij visstands, met nachtelijke geluiden, met ontbijt op bed, ja. Zee land ervaren doe je zelfs in diesellucht, met zon nebrand, seks, discozweet of een kater.10 En in een promotiecampagne voor een ruiter- en men- route galopperen Zeeuwse meisjes met sportief elan en wapperend schortenbont te paard dooi de branding. Calimero in de polder Veel minder uitgesproken is het beeld van Zee land dat in het Zeeuwse bedrijfsleven wordt ge hanteerd. Op de culinaire kunsten in de Zeeuwse restaurants laat men zich graag voorstaan. Die zijn ook voor het bedrijfsleven belangrijk, want zaken doen vanachter een 'gedekte bureautafel' wint aan populariteit." De Zeeuwse keuken biedt bovendien in combinatie met het water- en pol derlandschap, de zee en de Deltawerken uitgele zen mogelijkheden voor het binnenhalen van grote congressen. Maar onder de positieve geluiden sluimert een negatieve ondertoon. De economische sector van Zeeland loopt achter. Zeeland is niet brutaal ge noeg in het Haagse lobbywerk. Men is te gezags getrouw. Het Zeeuws bedrijfsleven onderhoudt de contacten buiten de provinciegrenzen niet en binnen de grenzen speelt te vaak het 'Calimero- effect'. In 1996 start de Zeeuwse bouwsector een promotiecampagne 'Hier bouwen Zeeuwen', om duidelijk te maken welke projecten de Zeeuwse bouwwereld ook aankan. Want al te vaak wor den Brabantse of Belgische aannemers, architec ten en wegenbouwers aangetrokken, omdat men schijnt te denken dat een opdracht voor een Zeeuws bedrijf te groot, te ambitieus of te inge wikkeld is.12 Als iets in de jaren negentig de belangstelling voor het Zeeuws eigene heeft aangewakkerd, dan is het wel de discussie over het imago van de provincie. Men wil af van de uitgeholde clichés van Zeeuws Meisje, bolussen en babbe laars. Er zijn meer stereotypen die de provincie parten spelen. Op nationaal vlak wordt het be drijfsleven in Zeeland als terughoudend en be houdend, om niet te zeggen ingeslapen, gezien. In 1991 wordt geklaagd dat op zakelijke bijeen komsten, die het Nederlands Centrum voor Han delsbevordering organiseert met delegaties uit Amerika, Rusland, het Midden-Oosten of Japan, de Zeeuwen steevast ontbreken. Ook bij handels missies naar het buitenland laat Zeeland het af weten. 'In jullie provincie gebeurt niets. Het enige nieuws dat ik mij van Zeeland herinner is die dam die jullie pas hebben geopend', meldt een vertegenwoordiger van een Amsterdamse bank in 1991.13 Een ondernemer uil de Randstad denkt er al net zo over: 'Wat er is blijft allemaal zo klein, ter wijl je overal om je heen alles ziet groeien. Het is net Maduroclam.'" Dat is het beeld dat aan Zee land kleeft, een achtergebleven gebied, waar de tijd stilstaat en zuinigheid in de volksaard veran kerd ligt, weliswaar met veel zon en duinen, maar vooral ook agrarisch en ouderwets. Zeeland als een bejaarde man, met kerkelijke inslag, con servatief en ouderwets, maar anderzijds toch ook actief, enthousiast, vrolijk en open van aard." Vooral in de politiek maakt men zich druk over de economische implicaties die een slecht imago voor de provincie heeft. De Zeeuwse economie wordt afgeremd door liet achterhaalde beeld van een agrarische provincie, zegt commissaris Van Gelder. Hij rijdt zijn gasten wel eens naar het Sloegebied om te laten zien wat Zeeland ook is.'" De bezorgdheid om Zeelands imago die in liet provinciehuis heerst, mondt uit in een heuse imagocampagne. Want hoewel met zon, zee en strand niks mis is, zijn het niet die karakteristie ken die permanent meer mensen en bedrijven naar de provincie trekken. En daar gaat het de politici om. Zeeland moet het imago krijgen van een provincie waar het aantrekkelijk wonen en werken is. Het provinciebestuur, de gemeenten, de Kamer van Koophandel, werkgevers- en werknemersverenigingen, het midden- en klein bedrijf en de Hogeschool Zeeland slaan de han den ineen om het beeld van Zeeland op te poet sen.1" De campagne moet in het voorjaar van 2002 in volle hevigheid losbarsten. Een Zeeuwse mond'" Muziek zou als een belangrijke cultuuruiting evenzeer sporen kunnen dragen van een op bloeiend regionaal gevoel. Wie de Zeeuwse (pop)muziekcultuur in de jaren negentig in ogen schouw neemt, treft een gevarieerd beeld aan. Rockbands, housebands, zangers van liedjes in

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 7