HET ZEEUWS EIGENE Blöf zingt niet in de streektaal en het overgrote deel van hun liedjes heeft op het eerste gezicht weinig met Zeeland te maken. Slechts in een paar liedjes wordt Zeeland met name genoemd. Uit het poëtisch taalgebruik van tekstschrijver Pe ter Slager rijst geen eenduidig beeld van Zeeland op. Na het bijna idyllische begin van 'Aan de kust' ('De zoute zee slaakt een diepe zilte zucht/ Boven het vlakke land trilt stil de warme lucht') worden andere associaties opgeroepen: alarmfase twee, mossel feesten, de Duitse taal, de haven van Vlissingen, de zomer. Is dit het nieuwe Zeeuwse volkslied? Of verwijst de tekst juist naar de scha duwkanten van het moderne Zeeland: het over dadig genieten door toeristen, industriële vervui ling en illegale praktijken in de haven van Vlissingen?2' Talrijker zijn in de Blof-teksten de verwijzingen naar karakteristieken die doorgaans met Zeeland verbonden worden: zee, water, lucht, ruimte. Dergelijke beelden roepen associa ties op met Zeeland. Zo kan via de omweg van culturele toe-eigening door het publiek toch een verband worden gelegd tussen Blof en het Zeeuws eigene. Een Zeeuwse identiteit Het ligt de afgelopen tien jaar velen op de lippen bestorven: de identiteit van Zeeland. Uit het door het provinciebestuur georganiseerde Zeelandde bat over de toekomst van de provincie komt het als een belangrijke conclusie naar voren: Zeeland moet de eigen identiteit behouden. Maar wat is nou die Zeeuwse identiteit? Bestaat die eigenlijk wel? In het voorafgaande hebben we al gezien hoe divers de gehanteerde beelden zijn. Opvallend is dat verwijzingen naar een ver meende volksaard als indicatoren van Zeeuwse identiteit regelmatig voorkomen. De laatste pro vinciale cultuurnota maakt gewag van een zeker eigenzinnig karakter van de Zeeuwse bevolking.25 Anderen melden dat Zeeuwen nuchter zijn, wars van fratsen en versierselen.26 Volgens deze bron lijken in Zeeland de dingen bedachtzamer en tra ger te gaan dan in de rest van Nederland. De ver wijzingen naar het lage tempo, het achtergeble ven, ingeslapen karakter van het Zeeuwse bedrijfsleven zijn van eenzelfde orde. Ook het vermeende gebrek aan vermogen tot samenwer ken van Zeeuwen wordt gehekeld. Dit zou bij voorbeeld de reden zijn waarom het niet lukt om van Zeeland een golf-eldorado te maken. 'De sa menwerking om kansen te benutten ontbreekt echter naar goed Zeeuws gebruik. Ruimte is er wel maar het voor de hand liggende idee van golvend Zeeland is nog niet uit de klei ont sproten.'27 Deze verwijzing naar klei waar het gaat om karaktereigenschappen van Zeeuwen, komen we vaker tegen. En clan in negatieve zin. Dat is opvallend, want vruchtbaarder grond dan kleigrond is nauwelijks denkbaar. Maar in Zee land lijkt er juist uit klei niets te groeien. In fi guurlijke zin wordt telkens een associatie gelegd met de taaiheid van klei. Een weerbarstig land schap. en even weerbarstig zijn de oorspronke lijke bewoners. 'Een voet, gezet in de vette Zeeuwse klei, trek je daar immers niet zomaar meer uit.'2K Overigens moet wel gezegd worden, dat bij het overhevelen van persoonlijke karakter trekken naar een gemeenschap ook in weten schappelijke zin vraagtekens geplaatst moeten worden. Opvallend vaak wordt voor de identiteit van Zeeland een verbinding gelegd met waarden uit het landschap en de natuur. In de eerste plaats de zee en de strijd van de Zeeuwen tegen het water, die daarmee onverbrekelijk verbonden is. De Stichting De Levende Schelde, opgericht in voorjaar 2001, beroept zich met haar verzet tegen ontpoldering onder meer op het historisch erf goed en het 'Zeeuwse gevoel .2" De pzc adopteert enkele gebieden in de Oosterschelde (het betreft schorren en slikken), omdat het om 'typisch Zeeuwse natuurgebieden gaat, waar zee en land elkaar ontmoeten'.30 In het verlengde van de constante worsteling met het water worden de sporen die deze strijd in het landschap heeft achtergelaten - vliedber gen, welen, schorgeulen, bedijkingen en holles tellen (verhoogde drinkputten voor vee) - als typisch Zeeuws gekenschetst. Ook het polder landschap en de kleigrond keren steeds terug als elementen van een Zeeuwse identiteit. De stich ting Het Zeeuwse Gezicht, op zoek naar het ty pisch Zeeuwse in architectuur, stedenbouw en landschap, meldt in het kader van de manifestatie Heilige Huisjes het Zeeuwse gezicht te zien in het besef van verbondenheid met de natte klei." Even authentiek als polders zijn in het Zeeuwse landschap weidsheid, rust en ruimte. Zeeland is het land van de horizon, van onge repte vergezichten. Een tweede belangrijke poot waarop men meent de identiteit van Zeeland te kunnen stoe len, wordt gevormd door cultuurhistorische waar den. Dankbaar wordt gebruik gemaakt van mate rieel erfgoed, tradities en symbolen die met Zeeland verbonden zijn: monumenten, oude dor pen en steden, streekdrachten, dialect en streek- gewoonten. In de laatste cultuurnota van de pro vincie Zeeland wordt de culturele identiteit van Zeeland beschouwd als een optelsom van oud en nieuw. In dit cultuurbegrip is plaats voor tradities, folklore en cultuurhistorie, maar ook voor nieuwe initiatieven op het gebied van muziek, kunst en architectuur.52 Streekgewoonten (of volksgebruiken) worden aangezien voor en ingezet als onderdelen van het Zeeuws eigene. Heel veel dorpen (en steden)

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 9