AANWINSTEN 163 Vanwinst historisch-topograflsche atlas Zelandia Illustrata Het daguerreotype portret van Elselina Maria Adriaansen Enige tijd geleden is voor de historisch-topografl sche atlas Zelandia Illustrata een daguerreotype portret aangekocht. De atlas bevat veel negen- tiende-eeuwse foto's, maar een daguerréotypie ontbrak. Wat de aankoop bovendien waardevol maakt, is het feit dat bekend is wie de afgebeelde is, namelijk Elselina Maria Adriaansen (1838— 1928) uit Middelburg. De Fransman Joseph Nicephore Nièpce ver vaardigde in 1826 de eerste foto. De belichtings tijd was echter ongeveer twaalf uur, zodat prakti sche toepassing vrijwel onmogelijk was. Nièpce sloot, gedwongen door geldnood, met Louis Jac ques Mandé Daguerre een overeenkomst om het procédé verder te ontwikkelen. Daguerre, even eens een Fransman, was eerst belastingambte naar, daarna landschapschilder en ten slotte tech nicus voor decoratie en belichting. In 1837 slaagde Daguerre erin - Nièpce was inmiddels overleden een opname te maken met een aan vaardbare belichtingstijd. Hierdoor werd fotogra fie op grotere schaal mogelijk. Het procédé, da guerréotypie genoemd, bestond hieruit dat het beeld werd vastgelegd op een met jodiumdam- pen gesensitiveerde zilveren of verzilverde kope ren plaat. Door inwerking van licht ontstond een zogenaamd latent beeld dat met kwikdamp werd ontwikkeld. Het kwik hechtte zich aan de onbe lichte partijen en zo ontstond een positief beeld. Aan de daguerréotypie kleven verschillende bezwaren. Het vervaardigen van een portret vol gens dit procédé is door de gebruikte materialen een kostbare zaak. Bovendien levert het een unica op, met andere woorden voor meerdere portretten van één persoon moeten evenzoveel opnamen worden gemaakt. Ten slotte heeft een daguerréotypie een spiegelend oppervlak, zodat alleen met zijdelingse belichting het beeld kan worden waargenomen. Het is dan ook niet ver wonderlijk dat men naarstig op zoek bleef om de techniek te verbeteren, wat de Engelsman Frede ric Scott Archer in 1851 lukte. Zijn vinding was een negatief-positief-procédé, zodat van één op name een onbeperkt aantal afdrukken kan wor den gemaakt, en is tot op heden de basis voor vrijwel alle fotografie. Na deze korte inleiding over de fotografie te rug naar de aangekochte daguerréotypie, waarbij een briefje met de volgende inhoud was ge voegd: 'Daguerre foto van Elselina Adriaansen geboren te Middelburg foto genomen circa 1856 gehuwd met Willem le Grand. Deze foto is af komstig uit de boedel van Marie le Grand, een dochter. Op het ogenblik in het bezit van Johan nes Jacobus van der Harst een kleinzoon. Zijn moeder heette Elisabeth le Grand. Deze foto is dus de grootmoeder van Han. Opoe.' Uit onderzoek in de bevolkingsregisters van Middelburg blijkt dat Elselina Maria Adriaansen op 19 maart 1838 in de Nieuwstraat h 45 te Mid delburg geboren is als dochter van Abraham Leendert Adriaansen (Gent 1791-Middelburg 1874) en Aafje van der Tuin (Groningen 1798-Middel- burg 1874). Over Elselina is verder vrijwel niets bekend. Haar vader werkte in 1862 op een stoomboot en zij had in ieder geval één broer, Abraham Johannes, die boekdrukkersknecht te Middelburg was. Op 19 mei 1869 trad Elselina in het huwelijk met de stuurman ter koopvaardij, Willem le Grand, geboren op 28 november 1836. Zij gaat wonen in het huis 'Het wapen van Schot land', Wal b 43 te Middelburg. Dit huis was voor eenderde deel het bezit van de bruidegom. Uit de trouwakte blijkt dat Elselina dienstbode was. In het midden van de negentiende eeuw was voor meisjes het beroep van dienstbode een van de weinige mogelijkheden om geld te verdie nen. Waarom Elselina, een dienstbode, op onge veer achttienjarige leeftijd een duur daguerreo type portret laat maken, zal wel altijd een vraag blijven. Het doet er ook niet toe. Belangrijk is dat het portret van Elselina bewaard is gebleven. Helaas staat op het portret niet vermeld wie de fotograaf is. De heer Adri Verburg, fototechnisch adviseur en fotorestaurator te Middelburg en ken ner van de Middelburgse fotografie in de negen tiende eeuw, is van mening dat het portret van Elselina hoogstwaarschijnlijk vervaardigd is door de Middelburgse fotograaf Hendrik Hermanus Roelse (1832-1872). Deze vestigde zich in 1852 als fotograaf op de Dam te Middelburg. Hij kon digde dit aan met de volgende advertentie in de Middelbargsche Courant-, 'Daguerreothype mina- ture portretten. De ondergeteekende neemt de vrijheid zich beleefdelijk aan het geëerde publiek aan te bevelen tot het maken van daguerreothype portretten, familiegroepen enz., hebbende zich die kunst volkomen eigen-gemaakt gedurende het vertoeven van den heer Schuyt, wiens por tretten voldoende bekend zijn geworden, als uit muntende zoo wel door de volmaaktste gelijkenis als netheid en helderheid. - Als teekenaar beveelt hij zich ook aan tot het in kleuren zetten van bo vengenoemde portretten: belovende in dit vak van kunst alles te zuilen aanwenden, wat zoude kunnen strekken om zich de zelfde gunst waar dig te maken, die den heer Schuyt alhier te beurt is gevallen, Hendrik Hermanus Roelse, Zuidzijde

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2001 | | pagina 49