als Hoorn, Enkhuizen, Kampen en Veere. Ook zij
maakten gretig gebruik van de nieuwe vervoers
middelen. Het mooiste voorbeeld daarvan levert
de Engelse etser Sir Frank Short met zijn ets
Twenty minutes latei', waarop hij als passagier
van de Waterlandse tram laat zien hoe de
machinist de stoomketel op maximale druk zet
om twintig minuten vertraging in te lopen.
Kunstenaarskolonies in Zeeland
Zoals hierboven vermeld, is Domburg de enige
Zeeuwse kunstenaarskolonie waaraan op de
tentoonstelling in Laren aandacht is besteed.
Inderdaad is Domburg internationaal wel
het bekendst geworden, vooral omdat Piet
Mondriaan hier een belangrijke fase in zijn
ontwikkeling tot de abstracte kunst doormaakte.
We zullen hier echter ook aandacht besteden aan
de twee andere Zeeuwse kunstenaarsplaatsen.
In 1887 besloot de beroemde kuurarts dr. Mezger
zich 's zomers in Domburg te vestigen,
en sindsdien groeide het plaatsje snel uit tot
een mondain kuuroord, waar de hoge Europese
adel gaarne vertoefde. Toorop en de andere
kunstenaars, die al spoedig in zijn kielzog
volgden, kwamen dus niet in een boerendorpje
terecht. Het was juist de aanwezigheid van de
rijke clientèle die een verblijf in Domburg voor
de kunstenaars aantrekkelijk maakte. De schilder
achtige bevolking en de fraaie omgeving waren
bijkomende voordelen. Domburg werd dan
ook een typische zomerkunstenaarskolonie.
In de winter was er geen badgast en dus ook
geen kunstenaar te bekennen.
Figuur 4.
Mies Elout-Drabbe, (1875-1956). 'Bevroren zee'.
Olieverf op doek, 47 x 63 cm. Part.coll.
Toen Jan Toorop in de zomer van 1898 op
uitnodiging van generaal Drabbe een tijdlang
in Domburg verbleef, was het stadje al geen
ongerept kustplaatsje meer. Al sinds halverwege
de negentiende eeuw had het een bescheiden
ontwikkeling als badplaats doorgemaakt.
Toen dr. Mezger zijn zomerresidentie in Domburg
vestigde, was de Zeeuwse spoorlijn al veertien
jaar in gebruik. Vanuit Middelburg was Domburg
gemakkelijk bereikbaar per rijtuig. De opening
van de stoomtramlijn Middelburg-Domburg
in 1906 verbeterde de toegankelijkheid nog
aanzienlijk en kort daama bereikte de artistieke
50
Kunstenaarskolonies