Figuur 6.
J.M. G raadt van Roggen, (1867-1959). 'Oude huizen te Veere,
2C straat', 1911 ets, ca 1952. Gravure, 17 x 22 cm.
ZA, KZGW, Zei. 111. 11-2783.
die van 1895 tot 1914 in Sint Anna woonde.
Ook hier heeft de tram duidelijk een stimulerende
rol gespeeld. De tramlijn Brugge-Sluis was in
1893 geopend en stelde veel kunstenaars die in
Brugge en Knokke verbleven, in staat om een
kijkje over de grens te nemen. Het huis van Baum
stond altijd voor hen open en vooral Berlijnse
kunstenaars, zoals Lovis Corinth, hebben geregeld
kortere of langere tijd in Sint Anna gewerkt.
Ook de Fransman Henri Le Sidaner, die lang in
Brugge woonde, kwam geregeld bij Baum op
bezoek. In het reeds genoemde boek Dromen
van Holland wordt vrij veel aandacht aan Sint
Anna ter Muiden besteed. Het begin van de
Eerste Wereldoorlog maakte een abrupt einde
aan deze kolonie.
De tijd van kunstenaarskolonies is, net als het
stoomtijdperk, voorbij. Toch zijn er nog steeds
kunstenaars die zich om de ruimte en de rust
graag in Zeeland vestigen. Vooral Schouwen-
Duiveland, niet te ver van de Randstad gelegen,
trekt belangrijke kunstenaars aan. We noemen
wijlen David van de Kop, Bert Frijns, Jan van
Munster en Theo Voorzaat. En als de tekenen
niet bedriegen, gaat Kats een toekomst als
kunstenaarsdorp tegemoet. Misschien na
de Reünie op 't duin nog eens een reünie in
de polder?
Literatuur
Van Barbizon tot Laren. Kunstenaarskolonies in Europa.
Speciaal nummer van Singer Bulletin 15 (maart 2002).
Beenhakker, A. 'Britse etsers in Zeeland'. Zeeland AD
(1995) 8-14.
Kraan, H. Dromen van Holland. Buitenlandse kunstenaars
schilderen Holland, 1800-1914. Zwolle 2002.
Leeman, C. Heel de wereld trekt naar Veere. Goes,
verschijnt 2003.
Pese, C. e.a. Künstlerkolonien in Europa, lm Zeichen der Ebene
und des Himmels. Nürnberg 2001.
Vloten, F. van. 'Dromen van weleer. Kunstenaars in Domburg
1898-1928'. In: I. Spaander en P. van der Velde (red.),
Reünie op 'tduin. Zwolle 1994, 11-71.
52
Kunstenaarskolonies