De plannen en beoogde effecten De Zeeuwse havenbeheerder Zeeland Seaports wil een containerterminal aanleggen in het haven en industriegebied Vlissingen-Oost. De terminal moet vanaf 2006 operationeel worden en zal ruimte bieden aan grootschalige overslag van containers, aangevoerd over zee en af te voeren via rail, weg en binnenvaart. Voor dat doel wordt een terrein van 180 ha gecreëerd, deels door landaanwinning (139 ha), deels door herontwik keling van bestaand haven- en industriegebied (41 ha). De aanleg gaat ten koste van het strand en de duinenrij van De Kaloot. Er wordt een kade van ruim 2,6 kilometer lengte aangelegd, waarop aan zeezijde in een rij 16 kranen met een hoogte van 75 meter worden geplaatst die, in opgetopte toestand, oploopt tot 118 meter. Op de kade zelf worden de containers maximaal vier stuks hoog gestapeld. Het ontwerp van de containerterminal is zodanig dat de jongste generatie containerschepen (met de grootste diepgang en laadcapaciteit) er hun lading kunnen lossen. De operator van de terminal wordt Hesse-Noord Natie, een belangrijk stuwadoorsbedrijf uit de Antwerpse haven, dat op zijn beurt dochteronderneming is van de Singapore Port Authority. Zeeland Seaports heeft aan Gemeentewerken Rotterdam opdracht verstrekt om een Milieu- Effect Rapportage op te stellen om nut en noodzaak van de wct te onderbouwen en inzicht te geven in de effecten voor milieu, natuur en landschap. Aanvullend heeft Buck Consultants een zogenaamd Maatschappelijk Afwegingskader opgesteld om de financieel-economische zijde van het project nader te belichten. Voorzien wordt in een investering in de aanleg van de haven (inclusief verwerving en natuur compensatie) van 324 miljoen. De aanleg begint in 2003 en wordt in fasen in zes jaar gecompleteerd. In 2006 wordt (het eerste deel van) de terminal operationeel en geleidelijk groeit het containervolume totdat in 201 5 de terminal op volle capaciteit functioneert en 1,5 miljoen containers per jaar verwerkt. Daaruit vloeit een directe werkgelegenheid voort van 800 arbeidsplaatsen; in het kielzog van de wct zelf wordt een toename van werkgelegenheid van 1400 tot 1900 indirecte arbeidsplaatsen voorzien. Zeeland ontwikkelt zich daarmee tot een logistiek knooppunt. Bron: mer Figuur 2. Zwaar weer op komst voor de Kaloot? Gezicht vanaf de oostelijke havendam; foto F. van Nieulande. Toekomstige marktpositie WCT Volgens de mer en het mak wordt de wct een 'world class terminal', dat wil zeggen een hoog waardig uitgeruste, efficiënt werkende terminal, gelegen aan open zee en geschikt voor schepen met een diepgang tot 14 meter. In 2015 zal de wct 1,5 miljoen containers per jaar (2,4 miljoen teu2) verwerken. Uitgaande van de markt- prognoses komt dit neer op een aandeel van circa 10% in de containermarkt Duinkerken - Amsterdam. Is deze verwachting realistisch? Er zijn gegronde redenen tot twijfel: Overcapaciteit. De marktprognoses wijzen erop dat de ontwikkeling van de vraag naar containeroverslag in de komende 10 tot 15 jaar duidelijk achter zal blijven bij die van het aanbod. In het mak worden voorspellingen gepresenteerd die aantonen dat tussen 2000 en 2015 de vraag met gemiddeld 4,5 a 5% per jaar stijgt in de regio Duinkerken - Amsterdam, terwijl het aanbod met maar liefst 7 a 7,5 stijgt.3 Dat betekent dat er forse overcapaciteit op de markt ontstaat. Op basis van diezelfde cijfers kan worden afgeleid dat de capaciteitsbenutting zal dalen van ruim 85% naar 66% tussen 2000 en 2010. In werkelijkheid zijn de marktont wikkelingen in 2000 en 2001 al veel slechter geweest dan de eerder genoemde voorspellingen en is de concurrentie nu al zeer scherp te noemen. Overcapaciteit in een bedrijfstak met hoge vaste kosten zal leiden tot felle concurrentie tussen de verschillende aanbieders in dit deel van West-Europa en tot erosie van prijzen en rendement. Kostenvoordeel Vlissingen. De wct in Vlissingen zal volgens het mak met lagere kosten werken dan Antwerpen (voor de sluizen) en Rotterdam. De redenen voor het kostenvoordeel lopen uiteen: aan de ene kant heeft Vlissingen een kostenvoordeel ten opzichte van Antwerpen doordat het aan diepe zee ligt en daarmee lagere 88 De Westerschelde Container Terminal

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2002 | | pagina 10