De plannen en beoogde effecten
De Zeeuwse havenbeheerder Zeeland Seaports wil
een containerterminal aanleggen in het haven
en industriegebied Vlissingen-Oost. De terminal
moet vanaf 2006 operationeel worden en zal
ruimte bieden aan grootschalige overslag van
containers, aangevoerd over zee en af te voeren
via rail, weg en binnenvaart. Voor dat doel wordt
een terrein van 180 ha gecreëerd, deels door
landaanwinning (139 ha), deels door herontwik
keling van bestaand haven- en industriegebied
(41 ha). De aanleg gaat ten koste van het strand
en de duinenrij van De Kaloot.
Er wordt een kade van ruim 2,6 kilometer lengte
aangelegd, waarop aan zeezijde in een rij
16 kranen met een hoogte van 75 meter worden
geplaatst die, in opgetopte toestand, oploopt tot
118 meter. Op de kade zelf worden de containers
maximaal vier stuks hoog gestapeld. Het ontwerp
van de containerterminal is zodanig dat de
jongste generatie containerschepen (met de
grootste diepgang en laadcapaciteit) er hun
lading kunnen lossen. De operator van de
terminal wordt Hesse-Noord Natie, een belangrijk
stuwadoorsbedrijf uit de Antwerpse haven,
dat op zijn beurt dochteronderneming is van de
Singapore Port Authority.
Zeeland Seaports heeft aan Gemeentewerken
Rotterdam opdracht verstrekt om een Milieu-
Effect Rapportage op te stellen om nut en
noodzaak van de wct te onderbouwen en inzicht
te geven in de effecten voor milieu, natuur en
landschap. Aanvullend heeft Buck Consultants
een zogenaamd Maatschappelijk Afwegingskader
opgesteld om de financieel-economische zijde
van het project nader te belichten.
Voorzien wordt in een investering in de aanleg
van de haven (inclusief verwerving en natuur
compensatie) van 324 miljoen. De aanleg
begint in 2003 en wordt in fasen in zes jaar
gecompleteerd. In 2006 wordt (het eerste deel
van) de terminal operationeel en geleidelijk
groeit het containervolume totdat in 201 5
de terminal op volle capaciteit functioneert
en 1,5 miljoen containers per jaar verwerkt.
Daaruit vloeit een directe werkgelegenheid voort
van 800 arbeidsplaatsen; in het kielzog van de
wct zelf wordt een toename van werkgelegenheid
van 1400 tot 1900 indirecte arbeidsplaatsen
voorzien. Zeeland ontwikkelt zich daarmee tot
een logistiek knooppunt.
Bron: mer
Figuur 2.
Zwaar weer op komst voor de Kaloot? Gezicht vanaf de
oostelijke havendam; foto F. van Nieulande.
Toekomstige marktpositie WCT
Volgens de mer en het mak wordt de wct een
'world class terminal', dat wil zeggen een hoog
waardig uitgeruste, efficiënt werkende terminal,
gelegen aan open zee en geschikt voor schepen
met een diepgang tot 14 meter. In 2015 zal de
wct 1,5 miljoen containers per jaar (2,4 miljoen
teu2) verwerken. Uitgaande van de markt-
prognoses komt dit neer op een aandeel van
circa 10% in de containermarkt Duinkerken -
Amsterdam.
Is deze verwachting realistisch? Er zijn gegronde
redenen tot twijfel:
Overcapaciteit. De marktprognoses wijzen
erop dat de ontwikkeling van de vraag naar
containeroverslag in de komende 10 tot 15 jaar
duidelijk achter zal blijven bij die van het
aanbod. In het mak worden voorspellingen
gepresenteerd die aantonen dat tussen 2000 en
2015 de vraag met gemiddeld 4,5 a 5% per jaar
stijgt in de regio Duinkerken - Amsterdam,
terwijl het aanbod met maar liefst 7 a 7,5
stijgt.3 Dat betekent dat er forse overcapaciteit op
de markt ontstaat. Op basis van diezelfde cijfers
kan worden afgeleid dat de capaciteitsbenutting
zal dalen van ruim 85% naar 66% tussen 2000
en 2010. In werkelijkheid zijn de marktont
wikkelingen in 2000 en 2001 al veel slechter
geweest dan de eerder genoemde voorspellingen
en is de concurrentie nu al zeer scherp te
noemen. Overcapaciteit in een bedrijfstak
met hoge vaste kosten zal leiden tot felle
concurrentie tussen de verschillende aanbieders
in dit deel van West-Europa en tot erosie van
prijzen en rendement.
Kostenvoordeel Vlissingen. De wct in Vlissingen
zal volgens het mak met lagere kosten werken
dan Antwerpen (voor de sluizen) en Rotterdam.
De redenen voor het kostenvoordeel lopen
uiteen: aan de ene kant heeft Vlissingen een
kostenvoordeel ten opzichte van Antwerpen
doordat het aan diepe zee ligt en daarmee lagere
88
De Westerschelde Container Terminal