r-1 ii'Miwi
samenkomen, worden gedeconsolideerd en
daarna naar hun eindbestemming gedistribueerd.
Het aantal landelijke overslaglocaties bij beide
bedrijven is in de afgelopen twintig jaar
sterk afgenomen. Zeeland heeft er geen meer,
omdat het te perifeer is gelegen.
Bij containervervoer werkt hetzelfde economische
mechanisme: de wct wordt niets meer dan een
grootschalig aanlandingspunt voor containers
die 'ongeopend' worden doorgetransporteerd
naar distributiecentra in de afzetgebieden
waar de goederen hun eindbestemming vinden.
De economisch interessante functie van
het deconsolideren van de containers en het
fijndistribueren van de inhoud (daar zit,
inderdaad, 'value added') blijft voorbehouden
aan distributiecentra in Antwerpen, Breda, Venlo,
e.d. Het perspectief dat zich in het kielzog van
de wct in en rond Vlissingen-Oost een levendig
en innoverend netwerk van logistieke dienst
verlening zal ontwikkelen, is niet erg realistisch,
zeker niet in de omvang zoals de mer die
presenteert. Het gaat bovendien om activiteiten
met een lage toegevoegde waarde, helaas.
Samenvattend acht ik de werkgelegenheidseffecten
beduidend kleiner dan in de mer voorgerekend
zijn.
Gevolgen voor het verkeer en vervoer in Zeeland
De komst van de wct zal verstrekkende gevolgen
hebben voot het verkeer in Zeeland, zowel over
de weg als over het spoor. Het grootste deel van
de verkeersstromen is oost - west en, door de
langgerekte flessenhalsvorm van Zuid-Beveland,
concentreren deze verkeersstromen zich op de
a58 en de n254 en op de spoorverbinding Bergen
op Zoom - Vlissingen-Oost. Deze extra belasting
komt bovenop de toename van
het verkeer ten gevolge van de opening van de
WesteTscheldetunnel in maart 2003.
dit verkeer over uren van de dag, gaat het dus
grofweg om zo'n 100 a 200 extra vrachtwagen
bewegingen per uur. Daarnaast zal er een
toename zijn van vervoersbewegingen ten
gevolge van woon-werkverkeer en de in de mer
berekende indirecte werkgelegenheid. Om een
indruk te krijgen van de te verwachten situatie
op de n254 (een baanvak met twee rijstroken):
per uur zullen er gemiddeld 450 tot 480 extra
motorvoertuigen bijkomen bij het nu reeds
aanwezige verkeer.
Over het spoor. Het goederenvervoer per spoor
zal door de komst van de wct toenemen met
circa 100 extra containertreinen per week.
Uitgaande van de in de mer vermelde lengte van
de opstelsporen, zullen deze treinen een lengte
hebben van 700 meter. Bovendien zullen na aan
leg en elektrificatie van de Sloelijn deze treinen
ook met een hogere snelheid passeren. Omdat
het Zeeuwse spoorwegennet gebruik maakt van
een lage spanning, is het nauwelijks mogelijk om
zoveel vervoer op de dag te laten plaatsvinden,
mede omdat er ook personenvervoer over het
spoor plaatsvindt. Als gevolg van deze toename
zal dit voor de woonkernen waar het spoor
doorheen loopt, betekenen dat overwegen langer
en vaker gesloten zijn.
Trillings- en geluidsoverlast. Het aantal woningen
dat door geluid of trillingen van het spoorverkeer
gehinderd zal worden, zal vier keer zo groot
worden dan nu. Dit komt overeen met 8000
mensen die direct hinder zullen ondervinden van
de gevolgen van de wct. In de mer is aangegeven
dat bij mitigerende maatregelen gedacht wordt
aan het ter plaatse aanbrengen van geluids
schermen en/of woningisolatie. Uit nader
onderzoek blijkt dat dan sprake moet zijn van
extreme maatregelen; de schermen dienen
in dat geval hoger te zijn dan vier meter.
Op de prijspeildatum van 1 januari 1999 was
er al een achterstand van 700 miljoen gulden
op lopende saneringsweTkzaamheden.
Over de weg (a58/n254). Het verwachte aantal Bijdrage: Eduard Karelse
extra vervoersbewegingen per etmaal ten gevolge
van de wct is direct 1600 tot 1800 motor
voertuigen en indirect, door voorwaartse effecten,
nog eens 600 tot 800, voornamelijk vracht
wagens. In totaal dus 2200 tot 2600 bewegingen
per etmaal. Afhankelijk van de spreiding van
De Westerschelde Container Terminal 93