Figuur 7. Impressie van de toekomstige skyline van de wct. Foto en compilatie F. van Nieulande. Strategie voor Zeeland? Waar ligt de toekomst van Zeeland? Waarin moet Zeeland zich economisch specialiseren? Dat is eigenlijk de kernvraag. Het antwoord van Zeeland Seaports is dat Zeeland er naar moet streven om een logistiek knooppunt te worden, een doorvoerpunt voor intercon tinentale goederenstromen op weg naar hun eindbestemming in de dichtbevolkte afzet gebieden van Noord-West-Europa. De keuze ligt in het verlengde van de 'mainportstrategie' die de Rijnmondregio nastreeft en waarvan bijvoorbeeld de Betuwelijn een voortvloeisel is. Het is een opmerkelijke keuze, juist omdat Zeeland op dit vlak nu geen rol van betekenis vervult en dus een nieuwe weg wil inslaan. Wat Zeeland bijzonder maakt ten opzichte van de omringende regio's is dat het historisch en geografisch een apart gebied is gebleven. Zeeland is door zeearmen als het ware in plakken gesneden. Bovendien ligt het aan de zuidkant tegen de landsgrens aan, die ook een barrière is geweest voor het doorzetten van ontwikkelingen vanuit het Vlaamse, zoals bijvoorbeeld bij Antwerpen heel duidelijk is te zien. Hierdoor is voorkomen dat het in de vorige eeuw is opgeslokt door industrie-uitbreiding vanuit de Randstad of vanuit Vlaanderen. In plaats daarvan heeft Zeeland een kleinschalig karakter behouden, grotendeels agrarisch van aard, en is het besprenkeld met dorpjes en steden waaraan de industriële revolutie en sterke bevolkingsgroei in de negentiende en twintigste eeuw grotendeels voorbij zijn gegaan. Juist dat aspect maakt Zeeland een bijzonder rustpunt met grote kwaliteiten als leef- en recreatiegebied, ingeklemd tussen de hoog geïndustrialiseerde en dicht bevolkte Randstad en Vlaanderen. Zeeland is - het is vaak gezegd - een groen-blauwe oase en moet ervoor waken deze bijzondere positie te laten 'verwateren' door het aantrekken van dienstverlening of industrie die er afbreuk aan doet. Speerpunten voor Zeeland zouden recreatie en wonen moeten zijn en misschien wel de grootste uitdaging is het om de landbouwfunctie - die onder druk staat - op een goede wijze om te vormen en in te passen in deze ontwikkeling. Betekent dit dan dat Zeeland geen nieuwe industrie of dienstverlening moet aantrekken? Nee, beslist niet, alleen moet Zeeland zich veroorloven selectief te zijn. De paradox is dat de grond prijzen in Zeeland relatief laag zijn en dat het marktmechanisme op korte termijn ertoe zou leiden dat juist ruimtevragende activiteiten met een lage toegevoegde waarde worden aan getrokken. Op termijn echter gaat het ten koste van de aantrekkelijkheid van Zeeland voor de eerder genoemde speerpunten recreëren en 94 De Westerschelde Container Terminal

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2002 | | pagina 16