signatuur. De aquarellen, waarin de invloed van het impressionisme waarneembaar is, gelden in veler ogen als het beste deel van haar werk. We kennen van haar hand stillevens (veel bloemstukken), landschappen, stads- en haven gezichten, enkele interieurs en een aantal portretten van familieleden en kennissen. In de keuze van wat zij maakte, was Claire volkomen vrij, aangezien zij door haar afkomst betrekkelijk welgesteld was en niet om den brode hoefde te werken. Claire Bonebakker was een extraverte en opvallende persoonlijkheid ('Als Claire binnenkwam, kwamen er tien vrouwen binnen'), gul en genereus, zeer stijlvol, maar ook impulsief en een tikkeltje naïef. Haar veelvuldige verhuizingen, het intense gezelschapsleven dat zij leidde en haar veelbewogen liefdesleven getuigen daar op opmerkelijke manier van. lte Rümke heeft een zeer lezenswaard en boeiend portret geschreven van de markante vrouw die (haar tante) Claire Bonebakker was. Zij gaat weliswaar in op haar schildersloopbaan, maar heeft geen kunsthistorische studie willen schrijven, zoals in het 'Woord vooraf wordt opgemerkt. De hoofdtitel, Zonder kleur kan ik niet leven, is een aanhaling van Claires eigen woorden en is heel goed gekozen. De meest in het oog springende eigenschap van Claires werk is het wonderlijk mooie kleurgebruik, een kenmerk dat ook tot uiting kwam in haar persoonlijk leven (de inrichting van haar huis en tuin, haar kleding enzovoort). Ze gaf ook kleur aan het bestaan van de mensen die zij kende en ontleende daar op haar beurt vreugde aan - daarzonder was zij echter somber, zoals Rümke schrijft. De keuze van Rümke om zich te beperken tot een biografie en de kunsthistorische aspecten van haar onderwerp buiten beschouwing te laten, is goed verdedigbaar. Het is zelfs de vraag, of het werk van Claire Bonebakker een uitvoerige kunsthistorische behandeling verdient. De schilderes was zeker begaafd, bezat een voortreffelijke techniek en een heel goed ontwikkeld kleurgevoel. Haar werk spreekt dan ook direct aan. Het lijkt echter diepgang te missen. Een visie op de werkelijkheid, waardoor die wordt geïnterpreteerd en ongevormd door de kunstenaar, lijkt te ontbreken, al zijn er wel, zoals eerder opgemerkt, invloeden van het expressionisme en het impressionisme aan te wijzen. Het gemis aan verdieping, waardoor het werk, ook al is het aantrekkelijk, niet écht boeit of tot reflectie stemt, vormt ook de rode draad in de contemporaine kritiek op haar werk (zie blz. 51), die vrij uitvoerig wordt geciteerd. Doordat Rümke zich van een eigen oordeel onthoudt (ze beperkt zich tot een typering van de kunstenares op blz. 53-57), overheerst het oordeel van de critici, dat niet gerelativeerd of genuanceerd wordt. Dat is een nadeel van de eenzijdige, biografische benadering die is gekozen. Dit deel van de Zeeuwse katernen bevat een groot aantal afbeeldingen van het werk van Claire Bonebakker, die prachtig van kleurweergave zijn (het coloriet lijkt ook betrouwbaar, voor zover men dat kan beoordelen als men de originelen niet kent) en ruim van formaat. Ze lijken gekozen te zijn om een representatief beeld te geven van de onderwerpskeuze, de stijlen en de technieken die Claire Bonebakker gedurende haar loopbaan gebruikte. Een deel van de illustraties (waaronder ook foto's) is gekozen omdat daarover in de tekst wordt gesproken, en deze staan over het algemeen ook zo dicht mogelijk bij de desbetreffende passage (zie bijvoorbeeld blz. 27, 32-33, 55, 56-57, 62-63). Voor het overige is niet geheel duidelijk, hoe de selectie tot stand gekomen is; een verantwoording daarvan ontbreekt. Jammer is het dat nergens in de tekst, waar het werk uiteraard dikwijls genoemd wordt, naar de illustraties wordt verwezen. Er wordt bijvoorbeeld niet op bijzonderheden gewezen. Kennelijk is de auteur niet betrokken geweest bij de keuze van het beeldmateriaal. De suggestie, op blz. 65, 112 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2002 | | pagina 34