leeiana n.a Boekbesprekingen Ite Rümke, Zonder kleur kan ik niet leven; Claire Bonebakker, schilderes, 1904-1979. Zeeuwse katernen, deel 16. [Middelburg], 2002. Prijs: 17,50. De schilderes Claire Bonebakker was een van de kunstenaars die zich in de twintigste eeuw voor korte of langere tijd in Veere vestigden. Tot hen behoorden onder anderen Lucie van Dam van lsselt, Willem Vaarzon Morel sr., Jan Heijse, Anton Erkelens, Anneke van der Feer, Dirk van Gelder, lna Rahusen en de bekende kunstenaarsfamilie Góth, over wie de afgelopen jaren het een en ander is gepubliceerd. Nadat in de reeks Zeeuwse katernen al eerder in kort bestek aandacht was geschonken aan een aantal van deze 'Veeristen' (zie deel 3: Saskia Smit, Paul van der Velde, Kunst boven water; Een verkenning van de beeldende kunst in Zeeland in de jaren veertig tot zestig ([Middelburg], 1988)) en er enkele jaren geleden een deel werd uitgebracht dat speciaal aan Jan Heyse was gewijd (zie deel 12: Francisca van Vloten, In schoonheid verstild; De kunstenaar Jan Heyse, 1882-1954 ([Middelburg], 1996)), is er nu van de hand van NRC-Handelsblad- journaliste lte Rümke een korte biografie over een van de opmerkelijkste leden van deze Veerse kunstenaarsgemeenschap verschenen. Claire Bonebakker werd in 1904 in Soerabaja (Nederlands-lndië) geboren, waar haar vader bankier was. Ook haar (Nederlandse) moeder was in de Indische archipel geboren. Haar moeder was kunstzinnig aangelegd: ze had belangstelling voor kunstgeschiedenis, schilderde en speelde goed piano. In 1915 vertrok het gezin Bonebakker naar Nederland, waar het in Amsterdam ging wonen. De jonge Claire kreeg een goede opvoeding en genoot uitstekende scholing, zoals dat in die dagen in gegoede kringen gebruikelijk was. Op het lyceum werd haar tekentalent ontdekt. Claire kreeg haar opleiding bij Ernst R. Dietze in Dresden, waar zij van 1930 tot 1933 verbleef. Haar eerste successen boekte zij in Parijs. Claire was al vroeg een vrouw van de wereld: zij trouwde een puissant rijke man, had veel contacten in Europa en leefde het leven van de beau monde. In 1939 streek zij, aangetrokken door de lichtval en de luchten op Walcheren (toen een vondst, nu bijna een cliché, zoals Rümke opmerkt), in Veere neer. Daar nam zij al snel een vooraan staande plaats in de gemeenschap in - la Grande Duchesse de Walcheren, noemde een Fransman haar - en haar huis werd een verzamelplaats voor de Zeeuwse artistieke elite. Claire Bonebakker was een opvallende verschijning in Veere, een hartelijke en innemende vrouw die veel gedaan kon krijgen ('Spreekt met Bonebakkertje en 't komt altijd in orde', zei men volgens haar in het stadje). Ze was zeer gemakkelijk in de omgang, en op verlegenheid kon men haar nooit betrappen. Haar Zeeuwse domicilie belette haar niet tal van relaties met kunstenaars binnen en buiten Nederland te onderhouden, en haar biografie laat zich dan ook lezen als een who is who van de artistieke kringen van die dagen. In 1956 verliet Claire Veere, opgejaagd door een stalkende minnaar wiens identiteit ons onthouden wordt ('Nom zich ver weg in Mexico te vestigen. In het plaatsje Taxco liet zij boven op een berg een prachtig buiten bouwen dat zij 'La Cumbre Sonada' noemde, de Gedroomde Bergtop. Daar bleef zij schilderen en haar vele vrienden en kennissen ontvangen, al zag zij zich ook genoodzaakt haar welgemeende gastvrijheid te gelde te maken. Claire trouwde maar liefst vier keer, voor het eerst in 1927, voor het laatst in 1955, en aan deze indrukwekkende staat van dienst moeten nog enkele kortstondige minnaars worden toe gevoegd. Hoewel haar oude dag overschaduwd werd door geldzorgen en gezondheidsproblemen, bleef zij tot aan het eind een grande dame en een charmante gastvrouw, actief in vita et artibus. Haar laatste jaren waren, in de woorden van Rümke, een aaneenschakeling van treurige gebeurtenissen. In 1979 kwam het einde. Claire Bonebakker schilderde met olieverf op doek (veelal realistisch, soms op het expressionistische af) en maakte voorts aquarellen, gouaches en tekeningen in Oost-Indische inkt. Ook een aantal schilderijen met gemengde techniek draagt haar Boekbesprekingen 111

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2002 | | pagina 33