;uur 9.
Stempels die Ever Arts in de loop der jaren gebruikte.
Slotwoord
lk heb geprobeerd een indruk te geven van wat
mailart kan inhouden en voor de geschiedenis
gebruikte ik de netwerkgids van Vittore Baroni
en het historisch overzicht van Guy Bleus als
leidraad. Over mijn belevenissen binnen het
netwerk zijn vele verhalen te vertellen zonder te
spreken over de theoretische achtergronden.
Op congressen van postkunstenaars brengen
mailartists de slogan in praktijk die Ruggero
Maggi uit Milaan zo graag op zijn enveloppen
stempelt: 'After letters, audio, video and
computer, the Personal Contact'. Aan de
persoonlijke contacten met netwerkers uit Japan,
de Verenigde Staten, Polen en andere landen
in Europa beleef ik veel genoegen.
Stephen Perkins uit lowa-City bracht aan de voor
avond van een mailartcongres een bundel
uit met verzamelde statements van netwerkers.
Mijn slogan luidde: '1 hope the network is not
going to be the netword'. Daar kreeg ik positieve
reacties op en ik was het dan ook van harte eens
met Rod Summers, die tijdens de voorbereiding
van een samenwerkingsproject tegen me zei:
'Not too serious, please, Johan, let's have some
fun in doing this project'.
steeds in ontwikkeling. Zo verschijnen de catalogi
van Guy Bleus' projecten al een aantal jaren op
CD-rorn. Rond 1993 ontstond e-mailart.
Deze vorm is in volle ontwikkeling. Internet heeft
ook de wereld van mailart flink op z'n kop gezet
en de discussie over vormen van mailart via
internet is nog niet uitgewoed. Het is een feit dat
mijn postbode steeds vaker mijn deur voorbij
loopt zonder een fleurige, vreemde, bestempelde
en vol post- en andere zegels beplakte enveloppe
te bezorgen. Vrijwel dagelijks ontvang ik via
e-mail uitnodigingen voor mailartprojecten en
aankondigingen van mailart-tentoonstellingen
op internet. Voorlopig kwam ik binnen de nieuwe
situatie niet veel verder dan aan enkele bevriende
mailartists een ansichtkaart met everzwijn
te sturen, die ik met Chanel had doordrenkt.
Dat effect kan een computer in ieder geval
nog niet bereiken.
Noot van de redactie
Voordat Johan Everaers met zijn activiteiten op dit gebied
begon, werd in 1975 al een tentoonstelling van mailart
gehouden. Peter van Beveren stelde toen namelijk zijn
collectie ten toon in de Vleeshal te Middelburg onder de
titel Art Information Festival. Er verscheen een uitgebreide
catalogus (234 bladzijden) met inleidingen van Cees van
der Geer, Maarten Beks en Klaus Groh. Bij de deelnemers
komen we ondere andere de namen tegen van internatio
naal bekende kunstenaars als Ben Vautier, Joseph Beuys,
Christian Boltanski, Marcel Broodthaers, Gilbert and
George, Dieter Rot, Laurence Weiner en Daniel Buren.
Ook andere door Everaers genoemde kunstenaars, Anna
Banana en Johan van Geluwe waren al van de partij. De
Zeeuwse deelnemers waren Ko de Jonge, Henny Schrijver
en Ben Sleeuwenhoek.
Literatuur
Baroni, V. Arte Postale, Guida al network delta corrispondenza
creative. Bertiolo 1997.
Bleus, G. 'Mail-art aka de artistieke moeder van het Internet'.
Ballustrada, jaargang 12 nummer 4 (1998).
Eisenhart, W. The World of Donald Evans. New York 1980.
Kahn, A. Yves Klein, Le maitre du bleu. Paris 2000.
134
Mailart