;uur 9. Stempels die Ever Arts in de loop der jaren gebruikte. Slotwoord lk heb geprobeerd een indruk te geven van wat mailart kan inhouden en voor de geschiedenis gebruikte ik de netwerkgids van Vittore Baroni en het historisch overzicht van Guy Bleus als leidraad. Over mijn belevenissen binnen het netwerk zijn vele verhalen te vertellen zonder te spreken over de theoretische achtergronden. Op congressen van postkunstenaars brengen mailartists de slogan in praktijk die Ruggero Maggi uit Milaan zo graag op zijn enveloppen stempelt: 'After letters, audio, video and computer, the Personal Contact'. Aan de persoonlijke contacten met netwerkers uit Japan, de Verenigde Staten, Polen en andere landen in Europa beleef ik veel genoegen. Stephen Perkins uit lowa-City bracht aan de voor avond van een mailartcongres een bundel uit met verzamelde statements van netwerkers. Mijn slogan luidde: '1 hope the network is not going to be the netword'. Daar kreeg ik positieve reacties op en ik was het dan ook van harte eens met Rod Summers, die tijdens de voorbereiding van een samenwerkingsproject tegen me zei: 'Not too serious, please, Johan, let's have some fun in doing this project'. steeds in ontwikkeling. Zo verschijnen de catalogi van Guy Bleus' projecten al een aantal jaren op CD-rorn. Rond 1993 ontstond e-mailart. Deze vorm is in volle ontwikkeling. Internet heeft ook de wereld van mailart flink op z'n kop gezet en de discussie over vormen van mailart via internet is nog niet uitgewoed. Het is een feit dat mijn postbode steeds vaker mijn deur voorbij loopt zonder een fleurige, vreemde, bestempelde en vol post- en andere zegels beplakte enveloppe te bezorgen. Vrijwel dagelijks ontvang ik via e-mail uitnodigingen voor mailartprojecten en aankondigingen van mailart-tentoonstellingen op internet. Voorlopig kwam ik binnen de nieuwe situatie niet veel verder dan aan enkele bevriende mailartists een ansichtkaart met everzwijn te sturen, die ik met Chanel had doordrenkt. Dat effect kan een computer in ieder geval nog niet bereiken. Noot van de redactie Voordat Johan Everaers met zijn activiteiten op dit gebied begon, werd in 1975 al een tentoonstelling van mailart gehouden. Peter van Beveren stelde toen namelijk zijn collectie ten toon in de Vleeshal te Middelburg onder de titel Art Information Festival. Er verscheen een uitgebreide catalogus (234 bladzijden) met inleidingen van Cees van der Geer, Maarten Beks en Klaus Groh. Bij de deelnemers komen we ondere andere de namen tegen van internatio naal bekende kunstenaars als Ben Vautier, Joseph Beuys, Christian Boltanski, Marcel Broodthaers, Gilbert and George, Dieter Rot, Laurence Weiner en Daniel Buren. Ook andere door Everaers genoemde kunstenaars, Anna Banana en Johan van Geluwe waren al van de partij. De Zeeuwse deelnemers waren Ko de Jonge, Henny Schrijver en Ben Sleeuwenhoek. Literatuur Baroni, V. Arte Postale, Guida al network delta corrispondenza creative. Bertiolo 1997. Bleus, G. 'Mail-art aka de artistieke moeder van het Internet'. Ballustrada, jaargang 12 nummer 4 (1998). Eisenhart, W. The World of Donald Evans. New York 1980. Kahn, A. Yves Klein, Le maitre du bleu. Paris 2000. 134 Mailart

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2002 | | pagina 16