schouwspel aldaar te verlevendigen), vinden we orgels thans inderdaad vooral in kerken. Het breed levende vermoeden dat de interesse voor het orgel in onze tijd afneemt naarmate de secularisatie voortschrijdt moet eveneens worden genuanceerd. Het is waar dat het aantal orgel studenten aan conservatoria aanzienlijk is afge nomen in vergelijking met circa 25 jaar geleden. Een feit is ook dat de vier orgelprogramma's die ons 25 jaar geleden wekelijks via de radio bereik ten, zijn wegbezuinigd (het laatste daarvan nog maar kort geleden). Maar er vinden, zeker in Nederland, dat bij uitstek een orgelland is, ook andere ontwikkelingen plaats. Orgelfïrma's hebben hun handen vol aan restauratiewerk zaamheden en nieuwbouw, orgelconcerten worden op verscheidene plaatsen goed bezocht - in de Zeeuwse hoofdstad is de laatste jaren zelfs sprake van toenemende interesse - en er ver schijnen met een vrij grote regelmaat mooie boe ken over orgels. Zo'n boek, vooral een mooi plaatjesboek, is de publi catie Orgelrijk, geschreven door een docent Engels die, zo leert het voorwoord, fotografie, orgels en spoorwegen als grote liefhebberijen heeft. Een ideale combinatie voor iemand die, met de camera in de aanslag, ons land doorkruist met de bedoeling orgels te fotograferen en daar teksten bij te schrijven. Orgelrijk is in alle opzichten een publicatie van en voor de lief hebber. De auteur verhaalt met enthousiasme en de vele foto's zijn doorgaans bijzonder goed van kwaliteit. De meest in het oog springende uit zondering is de afbeelding op blz. 12 van het orgel in de Grote of Sint-Bavokerk te Haarlem, die zeer onscherp is. Uit de enkele duizenden historische orgels die in Nederland aanwezig zijn, maakte de auteur een selectie van orgels in ruim 35 door hem bezochte plaatsen. Deze plaatsen bepalen ook de inhoude lijke opbouw van het boek: het eerste orgel dat wordt besproken is dat van de Kerk van Onze-Lieve-Vrouwe-Presentatie te Aarle-Rixtel; het laatste is dat van de Hervormde Kerk te Zuidhorn. In zijn 'Voorwoord' schrijft Carel van Gestel te hebben geprobeerd een zo breed moge lijk beeld te geven van de orgelrijkdom in Nederland, zonder daarbij de illusie te hebben om in welk opzicht dan ook volledig te kunnen zijn, en te laten zien wat voor de kerk of con certbezoeker vanaf de kerkvloer vaak niet of nauwelijks waarneembaar is: details van de orgel kas, de klaviatuur, het binnenwerk. Gezegd moet worden dat Van Gestel wat dit laatste betreft in zijn opzet is geslaagd, want het boek is gelar deerd met fraaie foto's van details die men in andere publicaties tevergeefs zoekt. Wat betreft de breedte van het beeld dat deze uitgave beoogt te bieden, dienen zich echter wel enkele vragen aan. De keuze voor de beschreven en afgebeelde orgels wordt niet nader gemotiveerd. Hoewel de lezer van Zeeland wellicht aangenaam verrast zal zijn vanwege de uitgebreide aandacht die uitgaat naar de orgels van respectievelijk de Grote of Maria Magdalenakerk te Goes, de abdijkerken en de Oostkerk te Middelburg, de Maartenskerk te Sint-Maartensdijk en zowel de Evangelisch-Lutherse Kerk als de Nieuwe Kerk te Zierikzee, zullen diezelfde lezers en anderen minder aangenaam verrast zijn vanwege het geheel ontbreken van plaatsen met beroemde orgels als Amsterdam (Oude Kerk, Nieuwe Kerk, Waalse Kerk), Groningen (Martinikerk), Haarlem (het Sint-Bavo-orgel wordt slechts aangestipt in de algemene, door Preek Withaar geschreven inleiding), enz. Eveneens ongemotiveerd en willekeurig lijkt de keuze voor kerkorgelbouw Pels Et Van Leeuwen en voor Jacques Stinkens orgelpijpenmakers aan wie korte hoofdstukjes worden gewijd. Waarom alleen deze, en vooral: juist deze firma's? Dezelfde vraag geldt ten aanzien van enkele organisten die in dit boek aan het woord komen. Zeer terecht is de aandacht die Van Gestel schenkt aan de historische orgelluiken van verscheidene instrumenten. Weinig mensen realiseren zich immers dat orgelluiken dragers zijn van de omvangrijkste schilderijen die ons uit vroeger tijden zijn overgeleverd en daardoor ware kunst werken op zichzelf zijn. In de wijze waarop de luiken worden gepresenteerd zijn echter nogal wat kansen blijven liggen. Juist in een publicatie die is samengesteld met de bedoeling te laten zien wat vanaf de kerkvloer vaak niet of nauwe- 118 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2004 | | pagina 36