PI 11'I Over al deze zaken nu wat nadere uitleg. De discus sies over de grondslag van de Protestantse Kerk in Nederland richtten zich (merkwaardigerwijs) niet zozeer op de formuleringen aangaande de Heilige Schrift als wel op die aangaande het belijden van de kerk. Over het eerste zegt de kerkorde in artikel 1,3: 'Betrokken in Gods toewending tot de wereld, belijdt de kerk in gehoorzaamheid aan de Heilige Schrift als enige bron en norm van de kerkelijke verkon diging en dienst, de drie-enige God, Vader, Zoon en Heilige Geest'. Over deze formulering is nauwelijks iets te doen geweest. Breed was de instemming met dit kerkordeartikel en lof was er ook voor het feit dat in deze formulering een oud dilemma in de vroegere Hervormde kerkorde overstegen was, namelijk dat van de vraag naar de prioriteit van het apostolaat of het belijden (de opdracht van de kerk naar buiten en de vaststelling van de eigen identiteit). Strijd kwam er wel over de op artikel 1,3 gebaseerde formuleringen aangaande het hedendaagse belijden van de kerk. Het unieke van de Protestantse Kerk in Nederland is namelijk dat twee kerken van het calvinistische type en een van het lutherse type zich hierin verenigen. Dat komt tot uitdrukking in de tekst van het kerkordeartikel 1,4 over het belijden. Deze tekst luidt: 'Het belijden van de kerk geschiedt in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht, zoals die is verwoord in de Apostolische geloofsbelijdenis, de geloofs belijdenis van Nicea en de geloofsbelijdenis van Athanasius - waardoor de kerk zich verbonden weet met de algemene christelijke Kerk -, in de Onveranderde Augsburgse confessie en de catechismus van Luther - waardoor de kerk zich verbonden weet met de lutherse traditie -, in de catechismus van Heidelberg, de catechismus van Genève en de Nederlandse geloofsbelijdenis met de Dordtse leerregels- waardoor de kerk zich verbonden weet met de gereformeerde traditie'. In deze tekst wordt uitgesproken dat niet alleen de gereformeerde (=calvinistische) belijdenis geschriften een volwaardige plaats hebben in de grondslag van de Protestantse Kerk in Nederland, maar ook de lutherse. Dat betekent niet dat de verschillen tussen de gereformeerde en de lutherse traditie ontkend worden. Die verschillen zijn er duidelijk: op het punt van de belijdenis van de lichamelijke alomtegenwoordigheid van Christus, op het punt van de Avondmaalsvisie en op het punt van de predestinatieleer. Figuur 4. Arnemuiden, Noordstraat met nieuwe kerk. Zei. 111. P-00048. Noordstraat De Protestantse Kerk in Nederland

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2004 | | pagina 21