Zeelam Uit België ontving het genootschap tic, Tijdschrift voor industriële cultuur (2004, 3) dat helemaal gaat over honderd jaar elektrische tram in Gent, van 1904 tot 2004. Het nummer heeft als titel: "Van accumulatorentram naar elektrische trol leytram', en is van de hand van F. Coussens die ook de meeste illustraties leverde. Toen in 1899 de paardentrams vervangen werden door accu mulatorentrams, zag de Gentenaar voor het eerst rijtuigen die zich zonder zichtbare krachtbron voortbewogen, 's Avonds waren de trams elek trisch verlicht, en dat feit haalde de kranten! De accutram had geen lang leven: de batterijen waren te gauw leeg en in de tram hing een gaslucht. Na veel discussies gaf het stadsbestuur in 1904 toestemming tot het aanbrengen van bovenleidingpalen en elektrische bedrading. De trams werden omgebouwd en vanaf die tijd bloeide de tramtoekomst open. Nu suizen vrijwel geruisloze vijfdelige lagevloertrams door de verkeersarm gemaakte stad Gent. Eveneens uit Gent de Handelingen der Maatschappij voor Geschiedenis en Oudheidkunde te Gent (Nieuwe reeks deel lvu, 2003). In het artikel 'De Figuur 1. Een ex-accutram die een pakwagen meetrekt. De omge bouwde trams hadden nog een open balkon, waar de geleider weer en wind moest trotseren. Foto tic, p. 10. middenstand in opstand. Corporatieve aspiraties en transformaties in het zestiende-eeuwse Gent' stelt auteur Johan Dambruyne dat in het laat middeleeuwse en vroegmoderne Europa collectief verzet een wezenlijk kenmerk vormde van de politieke cultuur. Gent gaf wat dat betreft een zeer opstandig beeld te zien. Met het voorbeeld van Gent wil de auteur meer aandacht vragen voor de betekenis van de middenklasse in de politieke geschiedschrijving en vooral voor haar betekenis in politieke conflicten. Verder wil hij aantonen dat geen enkele sociale groep meer slachtoffer was van het oprukkend staatsvor mingsproces in de zestiende eeuw dan die middenklasse. Als derde punt wil de auteur de onderwerpingsstrategie van keizer Karei v en zijn raadsheren behandelen om de corporatieve middenklasse van Gent definitief onder politieke controle te krijgen. Tussen 1360 en 1 540 was Gent politiek georganiseerd volgens het 'regime der drie leden': de poorterij, de kleine neringen en de weverij. Volgens de auteur is de belang rijkste reden waarom Gent zijn rebelse aard in de zeventiende en achttiende eeuw verloor te zoeken bij de diepgaande veranderingen in de ambachtswereld van de stad. Historici hebben veel aandacht besteed aan elites en lagere sociale groepen, maar niet aan de middenklasse en in publicaties over revoluties en protestbewegingen wordt de lagere sociale groepen steeds meer poli- Aanwinsten ruilverkeer

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2004 | | pagina 33