Aanwinsten ruilverkeer G.G. Trimpe Burger-Mekking Het nieuwsblad voor volkscultuur Alledaagse Dingen (zomer 2004) schenkt aandacht aan de regionale geschiedbeoefening, die zowel populair als wetenschappelijk wil zijn. De laatste tien jaar zijn aan verschillende universiteiten hoogleraren lokale of regionale geschiedenis aangesteld, en door hun wetenschappelijke impuls zijn diverse grote stadsgeschiedenissen gepubliceerd. Het Nederlands Centrum voor Volkscultuur heeft alle recent benoemde hoogleraren bijeen geroepen voor overleg, wat resulteerde in een Nationale Geschiedenisdag 2001. Dit nummer van Alle daagse Dingen is bedoeld om hun werk beter zichtbaar te maken. Met het artikel 'Regionale geschiedenis: wetenschap, identiteit en emotie' van M. Duijvendak, hoogleraar regionale geschiedenis aan de Rijksuniversiteit te Groningen, opent het tijdschrift. De volgende bijdragen zijn van R. van Maanen, P. van de Laar, A. Bijsterveld en R. de Bruin, respectievelijk hoogleraar in Leiden, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. Ook de ondersteunende taak van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur wordt belicht. Als laatste geeft het tijdschrift bekendheid aan de grootst erkende koepelorganisatie van erfgoed verenigingen in Vlaanderen en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Traditie, tijdschrift over alledaagse dingen, tradities en rituelen (zomer 2004) begint met een artikel van C. Harkema: 'Discriminatie heb ik in Suri name nooit gekend'. Het gaat over een vrouw die haar jeugd in Suriname doorbracht en daar zeer warme herinneringen aan heeft, in Suriname wonen mensen met veel verschillende culturele achtergronden, maar het opvallende is dat er weinig discriminatie voorkomt. Een volgend stuk gaat over de vele boeken die over slavernij geschreven zijn en die bijgedragen hebben aan de beeldvorming daarover, in 'De negerhut van Oom Tom' behandelt J. van der Veer verschillende jeugdboeken. De slavenhandel in Afrika, de overtocht naar Amerika, het leven op de plantages, de verhouding tussen slaven en hun eigenaren, opstand en verzet, dit komt alle maal ter sprake. Vaak zijn de boeken geschreven vanuit een negatief standpunt ten aanzien van de slavernij en bevatten ze nogal wat stereotiepe beelden, maar ze geven wel een aangrijpend beeld van het leven van slaven en maken het mensonterende karakter van de slavernij duidelijk. De 'Kruikezeiker' is een boekje dat met honderden via de vw naar alle landen wordt meegenomen als hét souvenir van de stad Tilburg, waar men een spotnaam als geuzennaam is gaan beschou wen. Urine werd vroeger gebruikt bij het wassen, verven en vollen (verdichten) van wol. Tilburgers kregen betaald voor hun 'stinckende vochtige materie'. In andere plaatsen gebeurde het ook dat inwoners hun urine konden verkopen, onder andere in Leiden, Haarlem, Amsterdam en vele plaatsen meer. Dat juist de Tilburgers de spot naam droegen heeft te maken met het grote belang dat de wolnijverheid daar in de achttiende eeuw kreeg: Tilburg ontwikkelde zich tot wolstad bij uitstek, een stad dus waar veel 'mensenwater' nodig was. Het komende jaar staat in het teken van de folklore- beoefening, en het Nederlands Centrum voor Volkscultuur wil laten zien dat folklore een actieve manier is van geschiedbeoefening en voor veel mensen een goede vrijetijdsbesteding. In Traditie wordt begonnen met een reeks artikelen over folkloregroepen. Als eerste is de Zandvoortse Folklore Vereniging De Wurf aan de beurt. De Wurf brengt een breed scala aan folkloristische activiteiten voor het voetlicht. De leden geven kledingshows, spelen toneel in Zandvoorts dialect en vestigen de aandacht op het dagelijks leven in Zandvoort door het bespreken van de werk kleding van vissers, vislopers en badmannen. Interessant is het te lezen dat ons Vriezenveen in de achttiende eeuw veel weg had van een Russisch dorp. Het was zeer welvarend door de drukke en levendige handel op Rusland en ook veel mensen uit het dorp emigreerden naaT Rusland; in St.-Petersburg kwam zelfs een Nederlandse kolonie met eigen kerk en winkels. Eind negen tiende eeuw kwamen veel ouderen terug om hier van hun verdiende kapitaal te genieten. Degenen die hun kapitaal hadden belegd in Russische effecten zagen in 1917 een dikke rode streep door hun bezittingen gehaald: door de Russische revolutie was alles waardeloos geworden. 154 Aanwinsten ruilverkeer

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2004 | | pagina 32