Zeeland zeer zuiniq D M op zeldzaam Zilverwerk Bijbels Museum, Amsterdam -J Bernard van Noordwijk collectioneur en conservator a.i. Met het afschaffen van de klederdracht zijn ook veel Zeeuwse streeksieraden en bijbehorende folkloristische voorwerpen verdwenen. Door menigeen wordt dit betreurd, maar als gevolg van de Deltawerken, de industriële ontwikkeling en door de urbanisatie leefden de bewoners van Zeeuwse dorpen, eilanden en provincie niet langer geïsoleerd. De gelijkschakeling van de kleding op het platteland en de stad was niet te stoppen. Bovendien raakten regionale gewoontes in onbruik, volkskunst of huisvlijt werden minder beoefend en aan tradities werd weinig waarde meer gehecht. Kerkgang was uit de mode, dus het bijbeltje met sloten van Opoe kon ook wel weg. Veel cultureel erfgoed is op die manier verloren gegaan, streekdracht ging in de mottenballen, gouden of zilveren opsmuk, inclusief hoekbeslag, werd omgebouwd of omgesmolten. Vort met de geit... Figuur 1 Kerkboeken in burger- en hoerendracht Figuur 1 toont mevrouw Lenie Jongejeugd-Bal in de streekdracht van Oost-Duiveland. Zij heeft met een plechtig gebaar haar hand op een Zeeuwse bijbel (1771) gelegd, alsof ze zeggen wilde: 'hier bij zweer ik'. Omdat in Zeeland veel antiek onder andere door de watersnood en de Tweede Wereld oorlog verloren is gegaan, gaat men behoedzaam om met overgebleven cultuurgoederen. Het prachtig opengewerkte beslag van dit kerkboek is in Middelburg gemaakt. Dat is te zien aan de keuren en het stadsstempel. Het illustreert hoezeer het versierde kerkboek min of meer een afgerond geheel vormde met de klederdracht van destijds. Ook in de steden waar geen platte landsmode werd gedragen, waren bijbels met luxueuze zilveren sloten de gewoonste zaak van de wereld en maakten ze deel uit van het zon dagse burgerkostuum. Meer over dit onderwerp is terug te vinden in het boek Kostuum en Sieraad in Zeeland door J. de Bree (een uitgave van De Tijdstroom te Lochem). In dit fraaie naslagwerk van 176 pagina's plus fotogedeelte is veel te lezen over Zeeuwse streeksieraden. Omdat slechts één afbeelding aan het kerkboek met zilverbeslag is gewijd, lijkt het nuttig hier nader op dit thema in te gaan. Kasjeskooplui Onder de vele zilversmeden die in de achttiende en negentiende eeuw Zeeland tot hun werk gebied hadden, bestond een fikse rivaliteit. Om klanten te zoeken gingen zilversmeden vaak zelf de boer op, maar ze hielden hun reisbestem- mingen uiterst geheim voor hun concurrenten. Familie of geen familie, ze vertelden bij de koffie op zondag niet waar ze 's maandags met hun producten naar toe zouden gaan. Ze maakten onder andere gebruik van de diensten van mars kramers (in Zeeland 'kasjeskooplui' genoemd), die belangrijke schakels waren tussen klant en zilversmid. Door de veelheid van ambachtslui was er een enorme variëteit in stijlen ontstaan en waren er voor ieders smaak wel zilveren sieraden, gebruiksvoorwerpen of bijbelsloten te leveren. Intussen ontstond er echter bij verstandige zilver

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2005 | | pagina 22