vorm van vervoer. Het boek beschrijft 123 beurt schepen, wat het belang van deze vorm van transport nog eens onderstreept. Vrijwel iedere plaats in Zeeland met een haven(tje) was voor kortere of langere tijd de thuishaven van een beurtschip. De meeste beurtschepen voeren op Dordrecht en Rotterdam, sommige voeren door naar Amsterdam en een betrekkelijk gering aantal verzorgde alleen beurtvaarten tussen plaatsen in Zeeland (Bergen op Zoom inbegrepen). Koppejan heeft in zijn boek volledig proberen te zijn. De vlootlijst vormt de ruggengraat van het boek. leder Zeeuws beurtschip wordt beschreven, inclusief zijn geschiedenis. Dat houdt het gevaar in dat het boek eentonig wordt, maar dat is niet het geval. Door de vlootlijst af te wisselen met verhalen van de beurtschippers zelf of van hun nabestaanden is een heel levendig boek ontstaan dat prettig leest. Natuurlijk zitten in deze ver halen overlappen: de meeste beurtschippers voeren op Rotterdam, en lagen daar afgemeerd aan het Haringvliet, de Gelderse Kade of de Spaanse Kade, met de kop tegen de wal. Voor het laden en lossen natuurlijk een wanhoop, die in vele toonaarden in bet boek terugkomt. Maar wie die overlap op de koop toe neemt, heeft, wanneer hij het boek uit heeft een vrij compleet beeld van de beurtschipperij in Zeeland, zowel wat betreft bedrijfsvoering als wat betreft de manier van leven van de schippers en de families. Soms is dit laatste in heel persoonlijke bewoor dingen weergegeven: 'lk heb nooit veel aan Willem (Karreman, schipper op de Tonia uit Colijnsplaat, ah) gehad, hij was altijd weg.' Na de oorlog begon de beurtvaart achteruit te gaan. In 1974 hield de laatste Zeeuwse beurtschipper (Willem Bondewel uit Breskens) liet voor gezien. Over de oorzaak van het verdwijnen van de beurt schipperij zijn alle vertellers het eens: de vracht auto. Veel beurtschepen varen nog steeds: als vissersschepen in Bruinisse of Yerseke, als binnen vaartschip, sommige schepen zijn woonschip geworden, maar als echt beurtschip is er niet één meer over. De schepen die nog in de vaart zijn, zijn grondig verbouwd, zo grondig dat ze soms nauwelijks meer als beurtschip te herkennen zijn. Het boek bevat tal van foto's, de meeste uit particu liere fotoalbums. Deze foto's met hun uitgebreide bijschriften vertellen hun eigen geschiedenis. Het lezen waard, om de prijs hoeft u het niet te laten. Ad Huiskes 76 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2005 | | pagina 38