geland 14.3 Poelau Raas. Aan het dorpshoofd van de lokale kampong vroeg men inlichtingen. Twee dagen later werden drie prauwen onderzocht. Dergelijke boardingen vonden altijd plaats met een bewa pende sloep onder leiding van een officier. Omdat de kolenvoorraad opraakte, wendde men op 12 november de steven om naar Soemanap terug te keren. Om 10.00 uur klonk het plotseling: '"zes prauwen stuurboord uit!" kort daarop gevolgd door "hard roeijende om de oost!" Inderdaad dat was het gelukkige nieuws, waarnaar zoo lang was uitgekeken.'24 Figuur 3. Raderstoomschip der derde klasse Zr. Ms. Phoenix in Straat Madoera in gevecht met zes prauwen van Dajakse zeerovers, 1843. Olieverf op doek, 'Schip Phoenix met Maleise zeerovers in Straat Madoera' door Jan Frederik Schütz (1817-1888), gedateerd 1869 (Bron: Zeeuws Museum, Middelburg). De prauwen werden als vijandig herkend. De zee rovers borgen de zeilen en roeiden, zoals geciteerd, met krachtige slagen naar het oosten om uit het zicht te raken. De achtervolging werd ingezet. In eerste instantie werd de koers om de noord gelegd om de zeerovers de pas af te snijden naar enkele eilandjes waartussen ze zich zouden kunnen verschuilen. Tegen de middag kwamen de prauwen binnen schoots afstand. Een verlaten prauw werd gepasseerd waar 'zich nog slechts geknielde en gebonden geroof de inlanders op bevonden, die in doodsangst ons toeschreeuwden, dat zij een uur geleden nog gevangen en nu verlaten waren.'25 Om geen kostbare tijd te verliezen stopte men er niet om ze op te pikken. De overgebleven vijf prauwen verspreidden zich. De Plwenix verlegde de koers naar bakboord om met de stuurboord batterij en met het 60-pond kanon een schot Schip Phoenix 93

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2005 | | pagina 15