Het boek bevat nog een verrassing. Elk hoofdstuk wordt begeleid door een prachtige recente land schapsfoto van Bert Creyghton. Hij ziet kans om het landschap te benaderen zoals de schilders dat een eeuw geleden deden: als een paradijs vol wonderen. Ongelooflijk dat zulke foto's nog in het Nederland van vandaag gemaakt kunnen worden. Ten slotte nog een hartenwens. Hit de illustraties in het boek blijkt, dat verscheidene oude schilders dorpen beschikken over een eigen collectie van hun kunstenaars: niet alleen Laren, Bergen en Katwijk, maar ook 's-Graveland, Nunspeet, Hattem en Spakenburg. Wat zou het heerlijk zijn als ook het Marie Tak van Poortvliet Museum en De Schotse Huizen zouden beschikken over een mooie permanente collectie van Domburgse en Veerse schilders! Ad Beenhakker Efraïm Milikowski, Licht en lucht, wind en water. Flip Schrameijer, tekenaar, schilder, etser en aquarellist, een keuze uit 60 jaar werk. Eext, Stichting Atelier '92, 2005. 176 blz., geheel in kleur geïllustreerd. ISBN 90-805002-2-4. Prijs 39,50. Flip Schrameijer, een Zeeuwse kunstenaar? Nooit van gehoord. Zo zal de reactie van veel Zeeuwse kunstliefhebbers zijn. Toch werkt hij al sinds 1940 elk jaar in Zeeland. In 1968 kocht hij een dijkhuisje in Scherpbier bij Groede, waar hij zich in 1990 definitief vestigde. Een groot deel van zijn werk heeft inderdaad betrekking op Zeeland. Pas door zijn overzichtstentoonstelling dit voor jaar in het Marie Tak van Poortvliet Museum in Domburg kreeg zijn werk in Zeeland meer bekendheid. Bij de opening van deze tentoon stelling werd ook het hier besproken boek gepresenteerd. Flip Schrameijer (Amsterdam 1919) heeft een veel bewogen leven achter de rug. De ondertitels van zijn biografie spreken wat dit betreft boekdelen: stilte voor de storm - zwaar weer - wisselvallig - opklaringen en depressies - een lentebriesje - een frisse zeewind. Daarmee was het zware weer nog niet afgelopen; kort voor de opening van de tentoonstelling werd hij door een beroerte getroffen. De meest dramatische gebeurtenis in zijn leven vond echter plaats op 7 december 1940, toen een Duitse bommenwerper neerstortte op zijn ouderlijk huis, waarbij zijn moeder, drie zusjes en twee broertjes om het leven kwamen. Schrameijer behoort tot een losse groep Amsterdamse kunstenaars, die figuratief werk maken. Tot zijn vrienden behoorden onder anderen Aat Veldhoen, Rudie Bierman en Jan Sierhuis. Steeds heeft hij echter zijn eigen weg gezocht, waarbij het water steeds meer zijn hoofdmotief werd. In de periode 1970-1977 maakte hij bijna uitsluitend etsen. Nadien gaf hij de voorkeur aan de aquarel. Zijn werk van de laatste decennia bestaat hoofd zakelijk uit kleine, zeer snel opgezette aquarellen op briefkaartformaat (10x15 cm), vooral strand gezichten van Zeeuws-Vlaanderen en de Belgi sche en Franse kust. Deze snelheid van werken verleent aan het werk een fris en direct karakter, maar heeft ook zijn nadeel. Het is allemaal heel vluchtig, een momentopname. Het ziet er leuk uit, maar al die waterverijes lijken op elkaar en als je je omdraait ben je ze alweer vergeten. Jammer dat de schilder bewust voor deze werk wijze kiest, want uit vroeger werk, zoals de kinder portretten, blijkt dat hij wel degelijk kan ontroe ren. Het is ook geen wonder dat de etsen tot zijn beste werk horen, vooral wanneer hij gebruik maakte van de suiker-aquatinttechniek. Etsen doe je niet uit de losse hand, dat vergt geduld en concentratie. Het boek is onbekrompen uitgegeven in een oplaag van 1000 exemplaren. Het ziet er schitterend uit: een schat van afbeeldingen in kleur op licht getint papier. Heel wat schilders van grotere bekendheid zouden jaloers zijn op zo'n uitgave. Hier past dan ook een compliment aan de druk ker: Drukkerij Van Liere in Emmen. Inderdaad, een Zeeuwse naam. De stichter van het bedrijf is afkomstig uit Kloetinge. Zo zit er aan dit boek over een Zeeuwse kunstenaar nog een extra Zeeuws tintje. Ad Beenhakker 114 Boekbesprekingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2005 | | pagina 36