Genootschapsverzamelingen Een prent voor een goed doel 14.3 Voor geïnteresseerden in de geschiedenis van Zee land, is de historisch-topografische verzameling Zelandia lllustrata een vanzelfsprekend gegeven, zeker nu sinds 1998 beeldmateriaal uit deze verzameling verschijnt in de jaaragenda van het Zeeuws Genootschap. De agenda voor 2002 gaf mij indertijd een schok, want bij week 49 stond een prent afgedrukt die ik van huis uit kende, een prent over Walcheren in oktober 1944. Volgens het bijschrift was het een houtsnede die circa 1944 was gemaakt door Johan Melse (Goes 1887-Goes 1968). Die naam zei mij toen niets, maar ik wist wel iets wat de agenda niet vermeldde, namelijk dat de houtsnede was uitgegeven door J.A. Weststrate te Wemeldinge. Die uitgever was mijn vader, die prent heeft altijd keurig ingelijst bij ons thuis aan de muur gehangen en in een grote map bewaarden mijn ouders nog een paar losse exemplaren. Tegelijk besefte ik dat ik niets wist over die prent zelf en over de achtergronden van de uitgave. Wat is het voor een prent, wat staat er op, waarom werd hij gemaakt, welk doel had men er mee voor ogen? Op die vragen probeert dit artikel een antwoord te geven. De Zelandia lllustrata noemt deze prent een hout snede met de titel De inundatie van Walcheren en dateert hem ca. 1944. Op die omschrijving valt wel iets af te dingen. Ten eerste is het geen houtsnede, maar een linosnede.' In de tweede plaats gaf Melse zelf deze lino een wat andere titel, namelijk Symbolische voorstelling van het gebeurde op Walcheren, October I944.2 De datering van de prent is preciezer aan te geven, namelijk tussen half oktober 1944 en half mei 1945. De geallieerde bombardementen van de Walcherse dijken vonden immers bij Westkapelle plaats op 3, 17 en 19 oktober en bij Veere en ter weerszijden van Vlissingen op 7 en 11 oktober. De einddatum van half mei 1945 komt later in dit artikel ter sprake. Waarom noemde Melse dit een Symbolische voor stelling? De prent toont een landschap met een suggestie van grote afstanden. Hoog boven in het midden zien we zes vliegtuigen die bommen afwerpen; de sterretjes zijn ongetwijfeld bedoeld Thijs Weststrate is Neerlandicus en boekhistoricus. Na een loopbaan in het onderwijs doet hij nu als ambteloos burger onderzoek naar drukkers en boekverkopers in Zeeland tussen 1580 en 1700. als de ontploffingen van ammunitie van lucht afweergeschut. Op de horizon zijn drie bominsla gen zichtbaar met een daarbij horende rookont wikkeling. Het middendeel toont een geïnun deerd landschap met een boerderij en een groep huizen die bijna tot aan de dakgoot in het water staat. Ook zien we vanuit de gesuggereerde diepte roeiboten op verschillende afstanden op weg naar droog gebied, het gedeelte vooraan in de prent. 'Droog' is overigens niet synoniem met 'veilig', want van het brandende huis links vooraan is alleen een halve muur en een bran dende deur overgebleven. Het gezin dat vooraan links het beeld lijkt uit te lopen, vlucht met alleen maar twee koffers en met de huisgeit berooid weg. Het is duidelijk dat de prent als geheel geen realisti sche weergave is van één moment, maar naar mijn mening sloot Melse hier aan bij de traditie van de 'historieprent'. Kenmerkend voor deze prenten is dat ze een belangrijke historische gebeurtenis in beeld brengen, waarbij dan het doel verschillend kan zijn. Zo'n prent kon in de zestiende of zeventiende eeuw bedoeld zijn als nieuwsprent bij een actueel voorval, of hij was bedoeld als illustratie achteraf, wanneer die ge beurtenis al meer 'historie' was geworden. Bij die laatste categorie kan soms ook meespelen dat zo'n uitgave het karakter van 'memorieprent'3 krijgt, waarbij hij niet alleen een beeld is van het historische voorval, maar ook een vorm van herdenking van die gebeurtenis. Een tweede belangrijk kenmerk van historieprenten is dat zij in hun voorstelling vaak verschillende deelgebeur- tenissen in één beeld weergeven, ook wanneer die op verschillende momenten plaats vonden. Dat gebeurt ook op de prent van Melse. Het begin van de gebeurtenissen, in de achtergrond van de prent, is het bombardement van de dijken van Walcheren door de geallieerden. Terwijl het bombardement nog bezig is, is op de prent de inundatie al een feit en zelfs de evacuatie is al begonnen. Dat klopt niet met de historische tijdsvolgorde, maar dat was ook niet de be doeling. De prent wil juist een samenvatting geven van het verhaal van 'Walcheren, October 1944' en niet een beeld van een specifiek Genootschapsverzamel i ngen 103

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2005 | | pagina 25