automobiliteit ligt Zeeland juist voor op Nederland. Ten opzichte van het einde van de jaren tachtig van de vorige eeuw is de verhuismobiliteit in Zeeland niet toegenomen. Elk jaar verhuizen er om en nabij de 35.000 mensen in Zeeland. Bij een toch gestaag stijgend inwonertal is dat feitelijk een daling, een daling die voor een belangrijk deel veroorzaakt wordt door de samenstelling van de bevolking. De grootste groepen inwoners in Zeeland zijn nu de vijftigers en zestigers (zie figuur 1). En dat zijn niet de meest verhuislustige inwoners, zeker niet als je in de provincie woont met het hoogste woongenot van heel Nederland. De verhuismobiliteit in Zeeland ligt dan ook dui delijk onder het landelijke niveau (zie figuur 2). En als je bovendien weet dat in Zeeland relatief weinig banen zijn voor de (mobiele) hoger opge leiden en dat het aantal hoogopgeleiden in Zeeland structureel lager ligt dan in Nederland als geheel, dan maakt dat de geringe verhuismo biliteit in Zeeland begrijpelijk; wie buiten Zeeland werkt, verkiest nu door de verbeterde interne ontsluiting vaker pendelen boven verhuizen. Ook de emigratie en immigratie vanuit en naar Zeeland blijven ondanks jaarlijkse schommelingen al jarenlang op hetzelfde niveau. Er komen jaar lijks tussen de 1 500 en 2000 personen in Zeeland wonen, terwijl er vrijwel evenveel inwoners de Figuur 1. Bevolkingssamenstelling Zeeland, naar leeftijd en geslacht (Balken 1990, lijnen 2005). Bron: CBS, bewerking Scoop. A <C 95+ 90-94 85-89 80-84 75-79 70-74 65-69 60-64 55-59 50-54 46 - 49 40-44 35-39 30-34 25-29 20-24 15- 19 10- 14 5-9 0-4 Figuur 2. Relatieve verhuismobiliteit in Zeeland en Nederland, 1994- 2003 (per 1000 personen). Bron: CBS, Statline. Toelichting: De lijn voor Nederland betreft de binnen en tus sen gemeenten verhuisde personen per 1.000 van de gemid delde bevolking; het Zeeuwse cijfer is bepaald als de binnen gemeentelijk verhuisde personen in Zeeland plus de halve som van vestigers in en vertrekkers uit Zeeland. 115 110 105 100 95 - 85 10000 15000 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 provincie verlaten. 'Weinig verandering' zou dus de eerste conclusie kunnen zijn. Heel anders is echter de ontwikkeling in de dagelijkse mobiliteit, die is namelijk wel sterk gestegen. Zo is de autodichtheid in de periode 1990-2002 toe genomen van 360 tot 420 auto's per 1000 inwo ners, waarmee Zeeland duidelijk uitstijgt boven het landelijke beeld (zie figuur 3). Ook het gemiddeld aantal kilometers dat inwoners van Zeeland per dag afleggen is gestegen tot meer dan 32 kilometer. De actieradius van de gemid delde Zeeuw is daarmee in de praktijk fors toege nomen en beperkt zich zeker niet meer tot de woonkern of gemeente. De tijd die men dagelijks met reizen kwijt is, is desondanks gedaald. Zeeland ligt wat dat betreft structureel voor op Nederland, in de zin dat inwoners van Zeeland hun kilometers vlugger weten te overbruggen. Dit zal ongetwijfeld samenhangen met het ontbreken van files in Zeeland. Een steeds belangrijker deel van de reis- kilometers bestaat uit woon-werkverkeer. in 1947 werkte slechts 17°/o buiten de eigen woonge- meente. Inmiddels werkt al meer dan de helft van de actieve beroepsbevolking buiten de eigen woongemeente." Uit de meest recente pendelatlas van Zeeland, die zich jammer genoeg vrijwel alleen op de interne Migreren of pendelen 61

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 62