elkaar de tradities en gewoontes over en weer. We leerden ook hoe belangrijk het is, maar ook hoe vanzelfsprekend, dat je je eigen identiteit ontwikkelt en respect hebt voor de identiteit van anderen. Nadat ik mijn studie pedagogiek aan de Universiteit van Utrecht had afgerond, heb ik vele jaren als pedagoog in Amsterdam gewerkt op het gebied van opvoeden en opgroeien in een multi culturele context (Bethenoe). Vanaf 1998 ben ik directeur van e-Quality, het kenniscentrum op het gebied van emancipatie in de multiculturele samenleving. Wij worden gesubsidieerd door de Directie Coördinatie Emancipatiebeleid (dce) van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, en zijn een van de belangrijke onderdelen van de kennisinfrastructuur op het gebied van emancipatie in Nederland. Wij advise ren vooral de overheid en politiek om te komen tot gelijke kansen in deze samenleving voor vrouwen en mannen of ze nu wit, zwart, migrant of vluchteling zijn. Nederland na wo li De Nederlandse samenleving is na de Tweede Wereldoorlog ingrijpend en blijvend van karakter veranderd. Dit heeft te maken met verschillende factoren. Onder invloed van verschillende maat schappelijke ontwikkelingen, zoals dekolonisatie, grootschalige migratie, democratiseringsproces sen, toenemende vergrijzing en emancipatie- en homobewegingen is onze samenleving veranderd. Door de komst van mensen uit de voormalige koloniën van Nederland, het halen van gastarbei ders uit de landen rond de Middellandse Zee, het vragen van asiel en het vestigen van vluchtelin gen, is een multiculturele samenleving ontstaan. Verschillende manieren van leven en beleven ont wikkelden zich naast elkaar in de Nederlandse samenleving. Nederland heeft altijd al groepen mensen met ver schillende achtergronden opgenomen in de samenleving, hugenoten en Joden vonden hier hun plek. Hier komt ook het beeld van de tole rante Nederlandse samenleving vandaan. De groepen die zich hier na de Tweede Wereldoorlog vestigden, hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat zij meer nog door uiterlijk en door verschil in religie, kleden en doen en laten opvallen in de samenleving. Op verschillende momenten in de geschiedenis van Nederland hebben migranten zich gevestigd in Nederland, vaak gekoppeld aan historische of politieke ontwikkelingen elders in de wereld. Rond de onafhankelijkheid van Suriname, nu 30 jaar geleden, trokken veel Surinamers naar Nederland om de onzekerheid na de onafhankelijkheid te voorkomen. Ook de gezinshereniging van de zogenaamde gastarbei ders zorgde voor verandering in Nederland. De hardwerkende mannen in de fabrieken, die vaak in pensions woonden, zochten huisvesting voor vrouw en kinderen, met als gevolg dat buurten en scholen langzamerhand veranderden. Nederland werd zichtbaar multicultureel. Ook de asielzoekers en vluchtelingen zorgden voor deze verandering van de samenleving. Nu is er een beperkt toelatingsbeleid in Nederland en is het beleid gericht op inburgering van nieuwkomers en worden hier regels en procedures voor vastge steld. Na 11 september 2001 en na de moorden op Fortuyn en Van Gogh is het klimaat in Nederland veranderd. Er is angst over en weer en mensen voelen zich vaak niet op hun gemak bij elkaar. Vooral moslims staan in de beeldvorming in een negatief daglicht en veel mensen vragen zich af wat de multiculturele samenleving nu uit eindelijk opgeleverd heeft. Integreren een tweezijdig proces Binnen een dergelijke context is het lastig inte greren, maar waar hebben we het eigenlijk over? Wanneer we het hebben over het integratieproces van minderheden, dan hebben we het over een tweezijdig proces. Enerzijds is er de ontvangende samenleving, die bereid is een nieuwe groep mensen te ontvangen en de voorwaarden en de mogelijkheden om te participeren in de samenle ving vorm te geven en te realiseren, en anderzijds zijn er de nieuwkomers, die bereid zijn de kansen te pakken en zich te ontwikkelen. Dit alles ideali ter in een context waarin mensen zich veilig, welkom en geaccepteerd voelen. Bij integratie gaat het, en ik zei het al, om de mogelijkheden om te kunnen participeren in de samenleving, mee te kunnen doen, door de taal te spreken, te weten hoe je boodschappen doet, waar je wat kan krijgen en bijvoorbeeld ook hoe je van de ene plek naar de andere komt met de tram, bus, auto of fiets of trein, contact te hebben met de al hier wonende Nederlanders en door geïnteres seerd te zijn in elkaar en te leren van elkaar. 84 Nieuwe Nederlanders, toen en nu

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 22