In eerste instantie gaat het om de basale zaken waar door je je als migrant of nieuwkomer hier staande kan weten te houden en je weg hier kan vinden, geholpen door de al hier wonende Nederlanders. Vervolgens gaat het om het participeren in de 'harde' sectoren in de maatschappij. Want via deze sectoren krijgen nieuwe groepen de kans te integreren en zelfs om zich sociaal te mobiliseren. En dan hebben we het bijvoorbeeld over de parti cipatie op de arbeidsmarkt. Welke mogelijkheden hebben de nieuwkomers om te participeren, in welke sectoren vinden wij hen en hoe zit het met het binnenkomen in bedrijven, binnenblijven en met de doorstroom naar de hoogste geledingen. De werkloosheidscijfers onder zwarte, migTanten- en vluchtelingenvrouwen en -mannen ('zmv'- vrouwen en -mannen) zijn hoog, substantieel hoger dan die van witte Nederlanders. Het werk loosheidspercentage van alle Nederlanders bedraagt ruim 6%, van zmv-groepen een kleine 12%, van autochtonen 5°/o (CBS, Statline). Er zijn verschillen tussen etnische groepen en dat heeft ook te maken met beeldvorming. In de jaren 70 werd negatief gesproken over Molukkers, in de jaren 80 waren het de Surinamers die het niet goed deden. Nu gaat het vooral om moslim groepen die negatief beoordeeld worden, en dan vooral de Marokkaanse groepering. We zien de aandacht verschuiven, maar we zien ook dat de sociale mobiliteit in de verschillende groepen toe neemt. De Surinaamse groepering heeft inmiddels een belangrijke plaats op de arbeidsmarkt verkre gen. Velen zijn doorgestroomd naar het midden- en hoger kader. En dat is bijzonder, in relatief korte tijd. Een andere belangrijke sector is het onderwijs. Via het onderwijs kunnen groepen integreren, inzicht krijgen in de Nederlandse samenleving en de bij behorende normen en waarden. En natuurlijk krijgt men op deze manier betere kansen om te stijgen op de maatschappelijke ladder en om te participeren op de arbeidsmarkt. Belangrijk is natuurlijk dat mensen de kansen die ze krijgen ook grijpen. Veel groepen zetten zich extra in voor goed onderwijs voor hun kinderen. Leerkrachten spelen een doorslaggevende rol als stimulator en doorverwijzer. Dat pakt niet altijd even gunstig voor leerlingen uit wanneer leer krachten negatieve beelden over leerlingen heb ben en ouders onvoldoende alert reageren om dit beeld te corrigeren. Het leren van de Nederlandse taal en het onderwijs biedt mensen zelfvertrou wen en geeft hen de mogelijkheid te kunnen communiceren met andere Nederlanders. En dat zijn natuurlijk belangrijke vaardigheden in een multiculturele samenleving. Zwarte en witte scholen, scholen op religieuze grondslag, al deze scholen hebben voor- en nadelen. Belangrijk in een multiculturele samenleving is dat ouders keu zemogelijkheden hebben en de school voor hun kind kunnen vinden die het beste bij hun kind past, waardoor het kind zich optimaal kan ont wikkelen. Nog steeds hebben zmv-kinderen in vergelijking met witte kinderen een achterstand op schoolniveau. De zmv-meisjes doen het beter dan de -jongens (Emancipatiemonitor 2004, scp). Hoe je woont en waar je woont is ook van invloed op mogelijkheden voor integratie. Het mooist zijn natuurlijk de gemengde wijken waar mensen met verschillende achtergronden elkaar ontmoeten en samenleven. In veel gevallen hebben we echter met vormen van segregatie te maken en zie je witte en zwarte wijken, waar klasse en cultuur ook nog eens een rol spelen. Woningbouw, ver deling van huur- en koopwoningen kunnen daar een rol in spelen. Door individualisering leven mensen vaak langs elkaar heen. Buurtorganisaties, maar ook persoonlijke initiatieven kunnen een belangrijke rol spelen om mensen dichter bij elkaar te brengen en om samen verantwoordelijk heid te nemen voor de buurt. Naast deze factoren is de juridische positie die men sen innemen van groot belang voor het integra tieproces. Wanneer je juridisch een Nederlander bent, heb je een sterke status en ook een sterke positie op bijvoorbeeld de arbeidsmarkt, in de politiek en dergelijke. Met een verblijfsvergunning is de positie al zwakker en met een afhankelijke verblijfstitel nog zwakker. Het perspectief en de mogelijkheden worden dan namelijk bepaald door de mogelijkheden die men vanuit de status heeft. Kijk maar naar de inburgeringsregelingen, die bepalen straks welke route nieuwkomers moeten bewandelen om hier te kunnen integre ren. Er worden dan wel opleidingen aangeboden, maar er komt nu ook geld bij kijken en boetes als je je diploma niet haalt. Omgaan met verscheidenheid Verschillen in bijvoorbeeld gender, etniciteit, levensovertuiging, seksuele voorkeur, klasse en Nieuwe Nederlanders, toen en nu 85

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 23