gerestaureerd was de vroegere reserve omgesla gen in verbondenheid en solidariteit. De hulp voor de restauratie vanuit de Middelburgse en Zeeuwse bevolking was overweldigend. Honderden donateurs steunden de fondswerving en ook de steun vanuit de christelijke kerken was groot. Er waren kerken die, tijdens de periode voorafgaand aan de restauratie, jaarlijks geld overmaakten voor de restauratie. Ook na de res tauratie zijn honderden donateurs de Stichting Synagoge Middelburg, die de synagoge beheert en onderhoudt, trouw gebleven zodat het de stichting tot nu toe gelukt is het onderhoud van de synagoge te garanderen. De integratie van Joden De integratie van Joden na de gelijkberechtiging in 1796 is in Nederland, ondanks zekere aan loopproblemen, goed en redelijk snel verlopen, zeker in vergelijking met enkele andere Europese landen waar een geslaagde maatschappelijke car rière alleen mogelijk was na een overgang tot het christendom. Men kan zich afvragen waarom deze integratie hier beter verliep dan in de Duitssprekende landen of dan in Frankrijk. Daarvoor waren twee voorwaarden aanwezig. In de eerste plaats de 'Vrijheid van Consciëntie', die sinds 1 579 tot ons nationale politieke en culture le erfgoed behoort. In een staatkundige entiteit als de Nederlandse, die vanaf het begin zoveel diversiteit kende in religieuze tradities, was dit principe misschien geen hoogstaand ideaal, maar een absolute noodzaak om als natie te overleven. Misschien kunnen wij wel spreken van 'polderpo- litiek avant la lettre'. Het protestantisme kende meerdere variaties die elkaar min of meer in evenwicht hielden en het rooms-katholicisme had ook in de Noordelijke Nederlanden altijd een aanzienlijke aanhang behouden. In een dergelijke samenleving is het opleggen van één bepaalde religieuze traditie onmogelijk. Pogingen daartoe werden door burgerlijke overheden verhinderd. Anders gezegd, een religieuze pluriformiteit was een gegeven waarin ook de Joodse minderheid een plaats kon krijgen. In de tweede plaats een bekend talmoedisch principe 'Diena de Malgoeta Diena', vertaald 'de wet van het land geldt als wet'. Volgens de eigen rabbijn se code zijn Joden gehouden zich te onderwer pen aan de wetten van het land waar zij wonen, mits deze wetten niet leiden tot immoraliteit. Daarom konden zij goede Nederlanders worden. Dit talmoedisch principe gaat terug op de brief van de profeet Jeremia toen deze aan de Joodse ballingen in Babyion schreef: 'Zoekt de vrede voor de stad waarheen lk u in bal lingschap heb doen wegvoeren, en bidt voor haar tot de Heere, want in haar vrede zal uw vrede gelegen zijn' (Jer. 29 vers 7). Daarom konden zij goede Nederlanders zijn. Daarom wordt iedere Sjabbat, in iedere Nederlandse syna goge, gebeden voor de Koningin en haar familie. Het waren deze twee principes, 'Vrijheid van Consciëntie' en 'Diena de Malgoeta Diena', die een goede integratie na de gelijkberechtiging hebben mogelijk gemaakt. Voor integratie van minderheden geldt kennelijk het ook bekende gezegde 'It takes two to tango'. Noten 1 Diarmaid Mac Culloeh, Reformatie (2005) en D.F. Blom, Geschiedenis van Joden in Middelburg (1987). 2 Gustaaf Asaert, De val van Antwerpen en de uittocht van Vlamingen en Brabanders (2004). 3 Blom, zie noot 1. 4 ld. 5 C.S.M. Rademakers, Leven en werk van Gerardus Joannes Vossius (1999); A. Offenberg, Menasseh ben Israel, een biografische schets (2000) en Yosef Kaplan e.a., Menasseh ben Israel and his World (1989). 6 Blom, zie noot 1. 7 ld. 8 Mozes Heiman Gans, Memorboek (1971). 300 jaar synagoge Middelburg 71

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 9