Boekbespreking g EiULmeuaEj Erik van der Doe Wim de Vrieze en Qiel Overbeeke, Stranding en schipbreuk voor de Schouwse kust, 1824-1999, uitgegeven in eigen beheer, opmaak en druk PROgrafici Goes, 2005. 184 blz., illustraties in kleur en in zwart-wit, lijst van gestrande en verloren schepen, overzicht van scheepstypen uit de 19* en 20sK eeuw en verklarende woorden lijst. ISBN 90 9020151 3. Prijs 17,50. Zeeland vergaarde zijn roem en rijkdom vooral met handel en scheepvaart. De keerzijde hiervan is menselijk leed: overstromingen en scheepsram pen. Schipbreuken spreken immer tot de ver beelding en scheepsarcheologisch onderzoek in Zeeland is ondanks zijn rijke maritieme historie een nog onvoldoende ontgonnen terrein. In de druk bevaren en gevaarlijke Zeeuwse wateren zijn vele honderden schepen gestrand en ver gaan. Hoeveel dat er zijn is niet bekend. Er bestaat verrassend genoeg geen overzicht van scheepsrampen in Zeeland. Voor het noordelijke deel is daarin nu verandering gekomen. Op het grote zandplatencomplex de Banjaard zijn in de loop der eeuwen ontelbare schepen verlo ren gegaan. Ze waren onderweg naar Zierikzee, naar de kleinere vissers- en handelsplaatsjes aan de Oosterschei de, naar het Brouwershavense Gat richting Rotterdam (vooral tot de opening van de Nieuwe Waterweg in 1872) of waren uit koers geraakt en voor de Schouwse kust in de problemen gekomen. Vroeger moest men het doen met kompas, dieplood, vuurtorens en kapen, ook in slecht weer. In het gebied liggen tal van verraderlijke banken met veelzeggende namen als de Onrust, Dwars in de weg, Aardappelbult, de Hompels en de Bollen. Met een bijzondere presentatie is eind vorig jaar dit boek over strandingen en schipbreuken voor de Schouwse kust ten doop gehouden, toepasselijk aan wal gebracht door de huidige reddingboot de Koopnransdank. In het boek wordt na een overzicht van toen voorkomende scheepstypen een opsomming gegeven van tussen 1824 en 1999 gestrande schepen voor de Schouwse kust, maar liefst 300! Een indeling in vaste rubrieken als datum, naam van het schip, type, nationali teit, herkomst, bestemming, plaats van stran ding en afloop was overzichtelijker geweest. Bovendien weten de samenstellers van de niet verder beschreven schepen vast meer dan nu alleen de vermelde datum van stranding. De jaren 1824-1999 verwijzen naar 175 jaar geor ganiseerd reddingwezen in Nederland, tegen woordig de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij. Niet alle beschreven strandingen horen in het boek thuis. De eerste schipbreuk, die van het fregat de Vreede op 14 oktober 1824, vond niet plaats voor de Schouwse kust maar bij Den Helder en is opgenomen omdat het de aanleiding was voor de oprichting van de eerste reddingmaatschappij. Niet alle strandin gen kunnen ook echt ongelukken worden genoemd. De laatste, van het zeiljachtje de Salamander in 1999, lijkt er wat bijgehaald omdat die het jubileum van de KNRM moet illustreren. Er was eigenlijk niets mee aan de hand en het kon na te zijn losgetrokken zijn reis vervolgen. De helft van de ongevallen vond in de tweede helft van de negentiende eeuw plaats. Het gebied werd drukker bevaren en de omstandigheden waren minder veilig. De ergste jaren waren 1854 (11 schepen gestrand) en 1887 (8 schepen). Bij een kwart van de schipbreuken vielen een of meer slachtoffers. De grootste ramp was die met het Rotterdamse fregat de Hendrika, dat in 1854 van Brouwershaven met 73 opvarenden naar Batavia was vertrokken en op de Zeehondenplaat aan de grond liep. Geen van hen overleefde de ramp. Het boek is vooral een chronologische vertellende beschrijving van honderd van die strandingen en schipbreuken. Ze zijn elk voorzien van een vaak wat gezochte kop die een treffend aspect weergeeft, zoals 'Zierikzeese Oostindiëvaarder die in eigen naam ten onder ging' (over de Roompot) en 'Bemanning verloren, schip gered, varken geslacht' (waarbij een varken zwemmend van het schip de wal bereikte en vervolgens na keuring werd geslacht). Veel van de boeiende maar treurige verhalen, soms met leuke details, worden geïllustreerd met uitgebreide citaten uit kranten. Een wrakkenkaart geeft de locatie van de voornaamste strandingen. Boekbespreking 147

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 45