pEELMBE juist bedrijven en werkgelegenheid naar hier brengen, zo was de verwachting." Janssen wil niet weg uit Zeeuws-Vlaanderen, maar hij maakt zich wel zorgen om de toekomst van zijn kinde ren. "Die zitten nog op de middelbare school. Maar waar moeten die straks aan het werk?" De (scheidende) commissaris van de koningin, Wim van Gelder, wil van geen somberheid weten. In een ingezonden reactie op een eerdere versie van dit verhaal, dat in januari in het dagblad Trouw verscheen, geeft hij toe dat de "komst van de Westerscheldetunnel (nog) niet heeft geleid tot een geweldige economische groei in Zeeuws- Vlaanderen", maar dat voor een goede beoorde ling van de effecten naar de gevolgen voor heel Zeeland moet worden gekeken. En hij noemt als voorbeeld conservenfabriek Coroos uit Kapelle die "contracten voor versproducten heeft kunnen afsluiten in Noord-Frankrijk, waar dat eerst, met het oog op de houdbaarheid van de in te blikken producten, onmogelijk was". Van Gelder becijfert ook dat sinds de opening van de tunnel de werk gelegenheid in Zeeuws-Vlaanderen minder sterk daalde (-1,8 procent) dan in Zeeland als geheel (-2,4 procent). Hij wijst er bovendien op dat het havenschap Zeeland Seaports - tegen de stroom in - de voormalige vestigingen aan beide zijden van de rivier in Terneuzen heeft verenigd. Dat zelfde Zeeland Seaport heeft - min of meer gedwongen omdat de oorspronkelijke in glastuin bouw gespecialiseerde projectontwikkelaar afhaakte - ook het voortouw genomen bij de realisatie van een ambitieus reddingsplan: de realisatie van een glazen stad van 300 hectare op de Axelse Vlakte in de Kanaalzone. De glastuin bouw moet 1300 banen opleveren, maar dat is vrijwel uitsluitend laaggeschoold werk. En de banen die verhuizen, dat zijn nu juist die banen op mbo- en hbo-niveau. De vraag is bovendien of daar wel Zeeuws-Vlaamse werkzoekenden aan de slag zullen geraken, aldus de PvdA-fractie Terneuzen. Die ontdekte dat in de andere 'glazen stad' die recent in Zeeland is opgeleverd, in de polders bij Rilland, 80 procent van het werk wordt uitgevoerd door Polen. Die accepteren lagere lonen en minder gunstige arbeidsvoor waarden en de Westlandse tuinders die naar Zeeland worden gelokt hebben niet zozeer het Zeeuwse welzijn, alswel hun eigen welvaart op het oog. Maar de bestuurders blijven optimis tisch, sterker nog, gedeputeerde Toine Poppelaars voorziet dat rond deze glazen stad een agribusi- nesscluster ontstaat qua omvang en samenstel ling zijn gelijke in de EU niet kent. Behalve de tuinders spelen ook kunstmestfabriek Yara, bio- massavergister Ecoservice, bio-ethanolfabriek Nedalco en biodieselfabriek Ecofuels een hoofd rol. Samen zouden ze een half miljard euro willen investeren om alles samen te laten gisten en bubbelen en borrelen. Tweeduizend arbeidsplaat sen moet dat opleveren, denkt Poppelaars. Voorlopig is de oplevering van de glazen stad een jaar uitgesteld omdat de glasdeskundige project ontwikkelaar is afgehaakt, de grondeigenaren niet akkoord gaan met de geboden grondprijs en Yara te veel geld vraagt voor zijn restwarmte en kool dioxide. Het is nog helemaal de vraag of de Westlandse tuinders wel naar dit perifere gebied willen verkassen als het voorgespiegelde kosten voordeel niet waargemaakt wordt. Er zijn meer groene regio's die aan de tuinders trekken. De bestuurders die zich niet willen laten kennen wij zen ook naar Dow Chemical - de grootste werk gever in de regio - dat nieuwe operators werft. Westerscheldetunnel 151

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 5