Het bedrijf zoekt inderdaad tientallen medewer kers voor verschillende technische functies. Maar de vacatures ontstaan doordat het bedrijf te maken heeft met een pensioengolf. Een groot deel van de huidige werknemers kwam in de jaren zestig of zeventig in dienst. De pensioen- golf begon twee jaar geleden en duurt nog tot 2010. Per jaar vertrekken gemiddeld honderd man. De functies van de afzwaaiers worden ech ter niet allemaal opnieuw ingevuld, zo blijkt. Sinds 2003 heeft het bedrijf 1 50 nieuwe werkne mers aangenomen: per saldo verdwijnen er dus banen. Tot overmaat van ramp kondigde Dow in september aan dat het de 'niet-productiegerichte functies' grotendeels naar India gaat verplaatsen. Ook wil het bedrijf de 'administratieve functies in Europa herschikken'. De vestiging in Terneuzen is de grootste buiten de VS en telt 450 administra tieve banen. Het is nog niet duidelijk hoeveel banen beide reorganisaties gaan kosten. De tunnel Op 14 maart 2003 opende koningin Beatrix de 6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel, die tot zestig meter onder NAP duikt. In de eerste twaalf maanden reden er dagelijks 12.000 voertuigen door de tunnel: de helft meer dan het aantal dat de veerboten tussen Vlissingen en Breskens, en Kruiningen en Perkpolder dagelijks samen over zetten. Vorig jaar waren het er 13.500. Een flinke drukte: de tweebaans toeleidingswegen op Zuid- Beveland en in Zeeuws-Vlaanderen zijn geregeld verstopt. Maar niet druk genoeg, oordeelde NV Westerscheldetunnel, die voor 2005 had ingezet op een groei van 10 procent. Alle reden om het toltarief te verhogen. De NV moet uiteindelijk een jaarlijks rendement van 7,5 procent halen uit de investering van 750 miljoen euro. De tunnelmaatschappij verwacht dat in 2010 twintig duizend voertuigen per dag van de tunnel gebruikmaken. Uit de pot geld die de provincie kreeg ter compensatie van verlies aan natuur waarde door de geplande verdieping van de Westerschelde wordt 100 miljoen euro gehaald om de toevoerwegen naar de tunnel vierbaans te maken. Bovendien gingen de Zeeuwse bestuurders er tot voor kort van uit dat in 2010 een tunnel gereali seerd zou worden onder het Kanaal van Terneu zen naar Gent bij Sluiskil. [Inmiddels lijkt de aan leg van die tunnel binnen een aantal jaren reali teit te worden. (Red.)] De brug waarover het tun- nelverkeer op weg naar of vanuit België nu nog wordt geleid, is gemiddeld vijf uur per dag geopend. De Vlaamse bestuurders zien in deze geplande vierbaans autoweg een oplossing voor het dreigend fataal verkeersinfarct op het traject Zeebrugge, Gent, Antwerpen. Het (vracht-jverkeer uit Zeebrugge en de Franse havens richting Rijn mond en Rotterdam zou via de tunnel moeten worden geleid, vindt de gouverneur van Oost Vlaanderen, Denys. In Zeeland vreest een groei ende oppositie dat het gedaan is met rust en stilte als een deel van die verkeersstroom zich via de dammen en de Zeelandbrug naar Rotterdam perst. De tunnel bij Sluiskil zou gefinancierd worden uit de opbrengst van de privatisering van de Wester scheldetunnel en een bijdrage van 25 miljoen euro van de Belgen. Weerstand in de Tweede Kamer en de Provinciale Staten echter haalde een streep door de plannen van de Staat (95,4 pro cent van de aandelen in de NV) en de provincie Zeeland (4,6 procent) om hun aandelen over te doen aan een marktpartij. Een Kamermeerderheid van PvdA en CDA wil nu dat minister Zalm de rendementsnorm van 7,5 naar 6 procent verlaagt en eventueel de tolperiode oprekt van dertig naar vijftig jaar en dat met de meeropbrengsten als nog de spa bij Sluiskil de grond in kan. Hoe het ook zij, een tolvrije Westerscheldetunnel zoals de meeste Zeeuws-Vlamingen willen, zit er voorlopig niet in. In feite zitten ze straks meer dan ooit op een figuurlijk eiland. De Belgen wil len op 1 januari 2008 een wegenvignet invoeren. De Belgische automobilisten krijgen een evenre dige verlaging van de wegenbelasting, maar bui tenlandse auto's - en dus ook die uit Zeeuws- Vlaanderen - moeten fors gaan betalen voor het gebruik van de Belgische wegen. De Zeeuws- Vlamingen hebben dan geen kosteloze verbin ding meer met de buitenwereld. De overkant Ron Berks van Modehuis Berco is positief over de tunnel, maar hij heeft dan ook een winkel 'aan de overkant'. Berks is voorzitter van de midden- sta ndsvereni ging in Goes. "Sinds de tunnel open is, komen veel Zeeuws-Vlamingen in Goes en Middelburg winkelen. De koopkracht vloeit door 152 Westerscheldetunnel

Tijdschriftenbank Zeeland

Zeeland | 2006 | | pagina 6